عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گفت‌وگو با 8دی:

ضرورتی برای حذف طلاق از شناسنامه مطلقه‌ها وجود ندارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر غیرضروری بودن حذف عنوان طلاق از شناسنامه مطلقه‌ها گفت: با حذف عنوان طلاق از شناسنامه منفور بودن طلاق ارزش خود را در جامعه از دست می‌دهد.

ضرورتی برای حذف طلاق از شناسنامه مطلقه‌ها وجود ندارد

محمد دوستار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت، با اشاره به حذف عنوان طلاق از شناسنامه اظهار داشت: درست است که طلاق در شرع مقدس از منفورترین حلال‌ها است اما گرایش خیلی مثبت در رابطه با آن وجود ندارد.

وی با ابراز نگرانی از آمار بالای طلاق در کشور، افزود: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت طلاق در کشور بسیار نگران‌کننده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه آمار بالای طلاق در کشور برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: عرف زندگی‌های روزمره هم طلاق را نمی‌پذیرد و از آن فاصله می‌گیرد.

رئیس اسبق دانشگاه پیام نور گیلان اظهار کرد: نگاه جامعه به شخصی که طلاق گرفته در حد ممتازی نیست و مردم دیدگاه خاصی نسبت به مطلقه‌ها دارند.

دوستان با اشاره به اینکه در مبحث طلاق اگر هر دو طرف مقصر نباشند یقیناً یک‌طرف مقصر است، ادامه داد: دلیل حذف عنوان طلاق در شناسنامه‌ها به خاطر کاهش دیدگاه‌های سوء نسبت به فرد مطلقه است.

وی افزود: با تغییر شناسنامه و یا با سازوکاری مشخص می‌توان نگاه آسیب‌زا به طلاق را کاهش داد و در راستای مثبت کردن تراز اجتماعی جامعه تلاش کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه حذف کلمه طلاق اگر به دنبال جایگزینی کارت ملی به‌جای شناسنامه باشد و شناسنامه کاربردی نداشته باشد ضرورتی ندارد، تصریح کرد: در بررسی‌های پرونده‌های طلاق اگر مشخص شد یک‌طرف مقصر است و سمت دیگر به‌ناچار اقدام به طلاق کرده، بهتر است برای حل کردن مشکل و آسیب‌های عرفی وارده به شخص مطلقه، عنوان طلاق از شناسنامه زوج یا زوجه حذف شود.

دوستان بابیان اینکه به‌جای حذف عنوان طلاق باید ابزار جایگزین در راستای هویت شناسی افراد بکار گرفت، گفت: با حذف عنوان طلاق از شناسنامه‌ها منفور بودن طلاق ارزش خود را در جامعه از دست می‌دهد و به‌راحتی این عمل در جامعه انجام می‌شود.

رئیس اسبق دانشگاه پیام نور گیلان با تاکید بر غیرضروری بودن حذف عنوان طلاق از شناسنامه‌ها، گفت: مجلس شورای اسلامی احتمالاً پژوهش‌های در این راستا انجام داده اما به اعتقاد بنده که سال‌ها در حوزه پژوهش‌های اجتماعی فعالیت کرده‌ام ضرورتی ندارد که عنوان طلاق را از شناسنامه‌ها حذف کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه