بازهم تحریم جدید، بازهم نقض برجام!

همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، خزانه داری آمریکا ۷ فرد و ۲ شرکت ایرانی را تحریم کرد/ ترامپ: در برابر ایران بیکار نمی‌نشینیم

تمدید تحریم‌های ایران بر اساس تائیدیه دوماه پیش ترامپ در مورد پایبندی ایران به برجام شکل گرفته است اما بنظر می‌رسد که با فرارسیدن ماه اکتبر ترامپ قصد درپیش گرفتن سناریوهای جدیدی در برابر ایران خواهد بود.

همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، خزانه داری آمریکا ۷ فرد و ۲ شرکت ایرانی را تحریم کرد/ ترامپ: در برابر ایران بیکار نمی‌نشینیم

به گزارش ۸دی، شب گذشته دونالد ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد اما همزمان با این تمدید وزارت خزانه داری آمریکا ۷ فرد و ۲ شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه کرد.

اسامی افراد و شرکت‌های ایرانی که امشب به فهرست تحریم‌شدگان آمریکا اضافه شدند:
صادق احمدزادگان
احمد فتحی
حمید فیروزی
امید غفارنیا
سینا کیسار
نادر سعیدی
امین شکوهی
شرکت ITSec (امن پردازش خوارزمی)
شرکت مهندسی سدید کاران صبا
این افراد با اتهام همکاری در زمینه اشاعه تسلیحاتی، حمایت از تروریسم و جرایم سایبری در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.
همچنین دولت آمریکا همچنین سه فرد و ۶ شرکت خارجی، از جمله دو شرکت هواپیمایی اوکراینی را نیز به دلیل همکاری با ایران در فهرست تحریم قرار داده است.
گفتنی است وضع تحریم‌های جدید نقض برجام به حساب می‌آید و  مطابق با فرمان رهبر معظم انقلاب به روحانی، دولت را موظف به توقف برجام است. در بند دوم فرمان رهبر انقلاب به روحانی پیرامون اجرای برجام در این باره آمده است:
در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
وزیر خزانه‌داری آمریکا: به اقدام علیه ایران ادامه خواهیم داد
پس از وضع تحریم‌های جدید «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت:
وزارت خزانه‌داری به اقدامات قاطع برای مقابله با تحریکات ایران، شامل حمایت از نیروی قدس سپاه و افراط‌گرایان تروریست، خشونت‌ها در سوریه و حملات سایبری با هدف ثبات‌زدایی از سیستم مالی ایالات متحده، ادامه خواهد داد.
این تحریم‌ها، یک شرکت ایرانی که از برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پشتیبانی می‌کند، خطوط هوایی که از انتقال نیرو و سلاح به سوریه حمایت می‌کنند و هکرهایی که به نهادهای مالی آمریکا حمله سایبری می‌کنند، را هدف قرار داده است.
ترامپ: «به زودی در ماه اکتبر خواهید دید که چه خواهم کرد»
«دونالد ترامپ»،‌ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر ایران را به نقض روح توافق هسته‌ای «برجام» متهم کرد. ترامپ این سخنان را ساعتی پس از امضای تمدید ۱۲۰ روزه تعلیق برخی تحریم‌های ایران گفت؛ تمدیدی که «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص آن گفت: «این تمدید نشان‌دهنده موضع دولت و یا ترامپ در قبال برجام نیست.» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش ابتدا به موعد انتشار سیاست جدید آمریکا در قبال ایران و برجام پرداخت و در تهدیدی مبهم گفت: «به زودی در ماه اکتبر خواهید دید که چه خواهم کرد.»
ترامپ سپس با تکرار سخنان همیشگی خود در خصوص برجام گفت: «توافق (هسته‌ای ۱+۵ با) ایران یکی از بدترین توافقاتی است که تاکنون دیده‌ام. توافق ایران، توافق عادلانه‌ای برای کشور ما نیست. این توافق هیچ‌گاه نباید منعقد می‌شد. ما قصد نداریم در برابر آنچه آنان با کشور ما می‌کنند، بیکار بنشینیم. آنها مولفه‌های بسیاری و همچنین روح توافق را نقض کرده‌اند.»
گفتنی است که تمدید تحریم‌های ایران بر اساس تائیدیه دوماه پیش ترامپ در مورد پایبندی ایران به برجام شکل گرفته است اما بنظر می‌رسد که با فرارسیدن ماه اکتبر ترامپ قصد درپیش گرفتن سناریوهای جدیدی در برابر ایران خواهد بود. سناریویی که مطابق با آن عدم پایبندی ایران به برجام اعلام می‌شود اما این مسئله به معنی خروج آمریکا از توافق نیست چرا که بنظر می‌رسد کاخ سفید در تلاش است تا از طریق خلاهای موجود در برجام همانند مکانیزم ماشه و سازوکار ذلت‌بار حل اختلاف بدون خارج شدن از توافق هسته‌ای تمامی تحریم‌ها را مجدداً بازگرداند. ضعف دوچندان تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و انفعال آنان دربرابر وضع تحریم‌های جدید ناقض برجام این طی کردن این مسیر را برای آمریکا ساده‌تر کرده است.

منبع: پایگاه 598

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سر برجام سلامت؛حتی اگر امریکا رسما از برجام خارج شود و اروپای دنباله رو امریکا از پوسته برجام برای سوءاستفاده های بعدی امریکا حفاظت کنند دروغگویانی که موقع تصویب این قرارداد مثلا بین المللی در مجلس قسم جلاله یاد کردند نخواهند گذاشت چهره برجام خراش بردارد.
در حاشیه