خبرنگار: ابوالفضل شکری
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در لنگرود:

مردم صداقت خود را نشان داده‌اند / امروز روحانیون، مبلغان و مسئولان باید صداقتشان را نشان دهند

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم در طول انقلاب صداقتشان را اثبات کرده‌اند گفت: امروز ما روحانیون، مبلغان و نمایندگان، قوه قضائیه و مجلس و … باید صداقت خود را به مردم نشان دهیم.

مردم صداقت خود را نشان داده‌اند / امروز روحانیون، مبلغان و مسئولان باید صداقتشان را نشان دهند

به گزارش ۸دی، آیت الله رضا رمضانی عصر امروز در یادواره ۱۱ شهید منای شهرستان لنگرود که در مسجد جامع این شهر برگزار شد با بیان اینکه در اسلام بر ۵ نوع رابطه تأکید شده است اظهار داشت: قویترین رابطه انسان، رابطه‌اش با خدا می‌تواند باشد و لازم‌ترین رابطه‌ای است که برای بشر باید وجود داشته باشد و اگر این رابطه به وجود بیاید انسان به یک آرامش می‌رسد.

وی رابطه انسان با خود را نوع دوم روابط انسان عنوان کرد و افزود: در روایت خودشناسی افضل ترین معرفت هاست و اگر کسی خود را بشناسد خدای خود را هم خواهد شناخت و اگر خود را بشناسد شناختش نسبت به دیگران هم بهتر خواهد بود اما اگر کسی خودباخته باشد هم می لرزد و هم دیگران را خواهد لرزاند و این فرد گمراه می شود و در عین حال گمراه کننده دیگران خواهد بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رابطه سوم رابطه انسان با مسئولیت های بزرگ است. انسانها از مسئولیت های بزرگ برخورداند. زکات تبیین کننده این نوع رابطه است و انسان در آن به یک روحیه انفاق و طهارت درونی می رسد و در عین حال توجه به امر دیگران دارد و می خواهد فقری در جامعه نباشد. الله اغن کل فقیر. این دعاها قوانین جهانی است که به ما یاد می دهد که چگونه حرف بزنیم و چگونه به فکر دیگران باشیم. اینطور نباشد که در دنیا ثروت دست ۱۰ نفر باشد بلکه ثروت باید توزیع عادلانه شود. اگر این توزیع عادلانه نباشد باعث تبعیض، نژادپرستی، قبلیه گرایی، خفت، خواری، فقر و مسائل دیگر خواهد بود.

رمضانی حج را رابطه چهارم انسان ها عنوان کرد و گفت: حج اشاره به رابطه بین المللی است و انسان باید در عرصه بین المللی هم باید روابط خود را تقویت کند. همه انسان ها از همه ملیت ها و زبان ها و فرهنگ جمع می شوند و هر کس به زبانی تکلم می کند و همه ذیل یک قائده برای آموختن درس توحید که معمار کعبه به بشر آموخته است خاطرات آن پیامبر بزرگ از یوم التربیه، عرفات و قربان گاه باید زنده و احیا شود. بسیاری از این احکام الهی نقشی ایفا می کنند و همه اینها نقشی قرب آور دارند.

وی افزود: توحید کسب شده در حج تنها توحید نظری نیست بلکه در حقیقت حج رسیدن به یک توحید عملی است و برای رسیدن به توحید عملی قرآن دو دستور دارد. یکم اینکه تنها خدا را عبادت کنیم و دوم اینکه باید از طاغوت اجتناب کنیم. آنچه که مهم است انسان باید از مقام نظر باید به کفر به طاغوت برسد و این کفر به طاغوت است که زمینه ایمان به اعلی را برای انسان فراهم می کند. آن وقت انسان به قویترین ریسمان چنگ خواهد زد که این ریسمان انسان را از همه آسیب ها و آفت ها حفظ می کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری رابطه پنجم انسان را رابطه الهی عنوان و اظهار کرد: برای انسان بتواند این روابط را خوب درک کند باید رابطه ولایی داشته باشید که این رابطه به سایر روابط جهت می دهد. اگر انسان می خواهد که حجش کامل شود باید امام این حج را بپذیرد.

رمضانی ادامه داد: اگر رابطه‌ها درست معنا و تفسیر شود باید از ولایت کمک بگیرد. به همین شکل برای جهت‌دهی درست در روزه (رابطه با خود) و … باید از امام کمک گرفته شود. انسان باید اعلام کند که ولایت خدا را پذیرفته است. خداوند در قرآن کریم هم ولایت به دو شکل ولایت الله و حق و ولایت باطل آورده شده است. انسان باید تکلیف خود را مشخص کند که کدام ولایت را می‌خواهد بپذیرد.

وی تأکید کرد: بسیاری از مردم در پذیرش ولایت نظری مشکل ندارند بلکه بیشتر مردم ولایت نظری دارند اما در ولایت عملی مشکل دارند. اگر انسان بخواهد در حج حاجی واقعی شود باید لباس بندگی را به تن کند. لذا اگر لباس اکرام به تن کردید باید به این فکر هم باشید که لباس ذلت را بکنید و لباس عزت و بندگی را به تن کنید. به فرموده رسول (ص) اگر به این فکر نباشیم مومن نشده‌ایم. یعنی این احرام بدون آن فکر، احرام درستی نیست.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر مطالعه دقیق حوادث منا از زمان پیامبر(ص) تا امام حسین(ع) و … گفت: یکی از درس‌های معروف منا قربانی کردن اسماعیل‌های درون انسان‌هاست. اگر ابراهیم بعد از ۸۸ سال سن به لطف خداوند صاحب فرزندی می‌شود حاضر است اسماعیل نفس خود را قربانی کند همانطور که اسماعیل هم حاضر شد این کار را انجام دهد.

رمضانی افزود: لازمه قبولی حج این است که اگر بتوانیم مشکل دیگران را حل کنیم و اگر نکنیم حج ما مشکل‌دار خواهد بود. مشکل ما این است که فرعون درون ما مهار نشده و تعلق به اسماعیل درونمان کنار زده نشده است.

وی ادامه داد: منا سرزمین خاطره‌هاست. آنوقت که امام حسین(ع) خطاب به خواص جامعه فرمود مردم چرا به شما خواص و روحانیون جامعه چرا احترام می‌گذارند؟ احترام مردم برای این است که شما از خدا و پیامبر و از دین خدا سخن می‌گویید و برای همین مردم پشت سر شما نماز می‌خوانند و برای شما درود و سلام می‌فرستند همه این احترام ها برای این است که شما دین را به مردم به درستی معرفی کنید. اما اگر من نتوانم از تعلق درونی خود بکاهم آن وقت مردم از ما رنگ نخواهند گرفت. اگر ما رنگ الهی نداشته باشیم مردم هم از ما رنگ نمی‌گیرند. اگر رنگ الهی نداشته باشیم و با دیدن ما به یاد خدا و معاد نیافتند ما بی‌رنگ خواهیم بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم دل و جان خود را با ماها سپرده‌اند چون به ما اعتماد کرده‌اند و ما باید از این اعتماد برای احیای دین خدا بهره‌مند شویم و استفاده کنیم. در منا امام حسین(ع) همین نکته را یادآور شدند که احترام مردم به شما برای این است که شما از دین و خدا سخن می‌گویید اما وقتی شما خودتان وابسته و متعلق شدید آن وقت چه انتظاری از مردم می‌رود.

وی با بیان اینکه اگر رابطه ولایی نباشد حافظان قرآن هم تصمیم به قتل عام می‌گیرند اظهار کرد: امروز مشکل اسلام تحجر و کج‌فهمی است. در دنیا چرا مسلمانان ضعیف هستند. اگر یک و نیم میلیارد مسلمان، سطلی آب به سمت اسرائیل می‌ریختند آن را آب می‌برد اما اختلافات نمی‌گذارد این اتقاف بیافتد و استکبار هم به دنبال تشدید این اتفاقات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فاجعه منا باید مانند سخنرانی امام حسین(ع) در منا و دیگر اتفاقات این سرزمین همواره به یاد آورده شود.

رمضانی افزود: حج اگر قرار است انجام شود باید با عزت باشد. اگر قرار است در حج طاغوت و ذلت باشد همان بهتر که نباشد. امروز مهم احیای همین تفکر حج ابراهیمی است و همین اقتدار بوده است که با رویش‌های انقلاب در خارج از نظام مواجه بوده‌ایم.

وی ادام داد: اگر نظام ما بخواهد روز به روز مقتدرتر باشد باید همه مسئولان نظام ما بر اساس تفکر انقلابی‌گری که در گفتمان امام و رهبری بوده است داشته باشند و اگر مقداری ضعف نسبت به این تلقی داشته باشیم قطعا نظام هم با ضعف مواجه خواهد شد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مشکل بیکاری و مسائل دیگر هم اکنون وجود دارد. همه باید تلاش کنند اعتماد متقابل مردم و مسئولان را حفظ کنند و تلاش مجلس و قوه مجریه باید در این راستا باشد.

رمضانی افزود: زمانی محضر رهبر انقلاب بودم ایشان می‌فرمودند استان گیلان در بخش‌های مختلف از جمله نخبگی و نیروی انسانی و ظرفیت‌ها از استان‌های ممتاز کشور است. لازم است نمایندگان مجلس ما کنار همدیگر با قوت و اقتدار احقاق حقوق این مردم را داداشته باشند تا استان گیلان در جایگاه خود در هر جهت داشته باشد.

وی ادامه داد: مجلس ما آنچنان باید مقتدر باشد که در عرصه بین‌المللی اقتدار نظام را به اثبات برساند و قوه مجریه هم موظف به اجرا شود. امروز دنیا با همه ضعف‌های موجود به نظام اسلامی چشم دوخته است. ما امروز باید اقرار کنیم که نسبت به مردم کوتاهی  کرده‌ایم. این مردم صداقت خود را نشان داده‌اند و امروز ما باید صداقت خود را نشان دهیم. امروز ما روحانیون، مبلغان و نمایندگان، قوه قضائیه و مجلس و … باید صداقت خود را به مردم نشان دهیم.

رمضانی افزود: اگر نقدی هست باید واقع‌بینانه، عالمانه، دلسوزانه و بدون توهین صورت گیرد و بحث مطالبه‌گری از بحث‌های مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. اینکه اگر در عرصه فرهنگی کم گذاشته می‌شود جوانان باید در این عرصه با فکر طراحی و مهندسی شده حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر حضور جوانان در شبکه‌های مجازی برای پاسخ به شبهات و مطالبه‌گری گفت: بحث مطالبه‌گری از بحث‌های مهم و جدی است که باید به آن به شکل قانونی و مودبانه بپردازیم تا هر کس مسئولیت خود را بداند و دوره مسئولیت خود را زمان خدمت بداند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مردم صداقت خود را در طول ۴ دهه انقلاب نشان داده‌اند و امروز نسل سوم و چهارم انقلاب از ما متوقع‌تر و مطالبه کننده‌تر است و ما باید به نسل چهارم که زورها و ستم‌ها و جنگ را ندیده‌اند بگوییم که ما ظلم و ستم را در این کشور ریشه کن کرده‌ایم. به نسل چهارم انقلاب باید گفته شود که شما باید انقلاب را حفظ و صیانت کنید و نگاه انقلابی‌گری را داشته باشید و به نسل بعد منتقل کنید. به نسل چهارم باید فهمانده شود که اگر نسلی می‌خواهد آباد شود باید عده‌ای خود را فدا کنند. چه اینکه نسل بعد هم باید برای نسل بعدی فداکاری داشته باشد تا این انقلاب به دست امام زمان (عج) سپرده شود. باید این اعتماد را برای نسل انقلاب بوجود آوردیم و این توفیق الهی را از خداوند بزرگ طلب می‌کنیم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه