سی ان ان؛

ترامپ برای اقدام خطرناک علیه ایران آماده می شود!

ترامپ برای آن آماده شده است که شواهد را نادیده گرفته و با بی اعتنایی به اظهارات تمامی کارشناسان، پایبندی ایران به توافق را انکار نماید.

ترامپ برای اقدام خطرناک علیه ایران آماده می شود!

به گزارش ۸دی، پایگاه شبکه آمریکایی “سی ان ان” (CNN) با انتشار گزارشی تحت عنوان “بازی خطرناک ترامپ با توافق هسته ای ایران” به انتقاد از سیاست دوگانه دولت ترامپ نسبت به توافق هسته ای پرداخته است.

 

مواضع خصمانه و به دور از منطق دولت آمریکا در قبال ایران و توافق هسته ای کار را به جایی رسانده است که رسانه های آمریکایی نسبت به عواقب تلاش آمریکا برای “جایگزین کردن حقایق با مسائل جعلی” هشدار می دهند. در این میان حتی رسانه صهیونیستی هاآرتص نیز به انتقاد از اظهارات دورغین سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه ایران پرداخته است.

در این گزارش می خوانیم:
«هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی هسته ای بار دیگر اعلام کرد که تمامی طرف های درگیر با برجام، از جمله ایران، به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته ای کاملا پایبند بوده اند. این هشتمین باری است که آژانس در گزارش های خود تایید کرده است که توافق هسته ای به خوبی در حال اجرا شدن است و باید دقت کرد که از زمان شروع اجرای توافق هسته ای حتی یک بار نیز آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ایران را ناقض توافق هسته ای درنیافته است.

 

سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به توافق هسته ای: شما نمی توانید به یک خوک رژ لب بزنید!

 

توافق هسته ای تهدید [ادعایی] یک ایران هسته ای را از بین برده است اما به نظر می رسد که پرزیدنت ترامپ برای آن آماده شده است که شواهد را نادیده گرفته و با بی اعتنایی به اظهارات تمامی کارشناسان، پایبندی ایران به توافق را انکار نماید. روز سه شنبه “نیکی هیلی” سفیر آمریکا در سازمان ملل حتی از لزوم خروج آمریکا از توافق هسته ای سخن به میان آورد.

 

اما رویکرد دولت ترامپ نسبت به ایران رویکردی خطرناک است؛ دولت آمریکا برای منطقی جلوه دادن سیاست خارجی خود در قبال ایران از “حقایق جایگزین” استفاده می کند؛ همانطور که سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه تلاش کرده است برای ساختن پرونده ای جهت خروج از توافق هسته ای ایران را به زیر پا گذاشتن توافق متهم کند در حالی که چنین چیزی اتفاق نیفتاده است؛ او عنوان کرده است که صدها سایت پایگاه مشکوک در ایران وجود دارد که مورد بازرسی قرار نگرفته است در حالی که چنین چیزی وجود ندارد؛ دولت آمریکا با این اقدامات، نگرانی های امنیتی متحدان ما را نادیده می گیرد.

 

آژانس بین المللی انرژی هسته ای یک سازمان سیاسی نیست بلکه یک آژانس مستقل است که مسئولیت سخت ترین بازرسی های تاریخ توافقات منع گسترش تسلیحات هسته ای که در “برنامه جامع اقدام مشترک” با ایران تعریف شده است را برعهده دارد. آژانس به ریزترین اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران دسترسی دارد و از دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در توافق هسته ای نیز در این راستا بهره مند می شود. آژانس بین المللی انرژی هسته ای به صورت مداوم تمامی عناصر برنامه هسته ای ایران را مورد نظارت قرار داده است تا نسبت به پایبندی تهران به تمامی وجوه توافق هسته ای اطمینان حاصل نماید.

 

ضمنا در صورتی که آژانس نسبت به وجود تلاش های مخفیانه از سوی ایران برای تولید مواد هسته ایاز جمله اورانیوم غنی شده یا پیشبرد برنامه هسته ای این کشور به صورتی که با توافق هسته ای در تعارض باشد، مظنون شود، می تواند درخواست اطلاعات و بازرسی های بیشتر در این رابطه را مطرح کرده و این تحقیقات تا زمان اطمینان از عدم نقض برجام ادامه خواهد یافت.

 

آژانس بهتر از هر سازمان و نهاد دیگری از جزئیات برنامه هسته ای این با خبر است و منطقی است که گزارش آژانس مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای توسط تمامی طرف های توافق مورد قبول واقع شود؛ البته گویا دولت ترامپ از این قاعده مستثنی است.

 

پرزیدنت ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی برنامه خود برای پاره کردن توافق هسته ای را علنی کرده و در تابستان جاری نیز به روشنی اعلام کرده است که انتظار دارد که از “بدترین توافق طول تاریخ” بیرون رود. موضوع ناراحت کننده آن است که شاید ترامپ این اقدام را حتی بدون وجود هیچ مدرکی برای توجیه آن انجام دهد.

 

این بازی خطرناکی است که دولت ترامپ در پیش گرفته است. ما هنوز عواقب تلاش های گذشته دولت آمریکا برای جلوه دادن حقایق به صورتی که مناسب با منافع سیاست خارجی خود باشد را احساس می کنیم. اعتبار ما نزد متحدانمان شاید اینبار با تلاش برای جایگزین کردن حقایق با مسائل جعلی، دوام نیاورد.

 

آژانس بین المللی انرژی هسته ای حقیقت را به روشنی بیان کرده است؛ ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است؛ بهتر است ما نیز به جای سر کله زدن با مشکلات گذشته به مشکلات امروز بپردازیم.»

 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz) با انتشار گزارشی با انتشار گزارشی به نقد سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران پرداخته و می نویسد: «بر اساس اظهارات خانم هیلی، اکنون ضروری است که قطعات پازل تهدیدهای ایران را کنار هم گذاشته و موضع قاطعی درباره توافق هسته ای ایران اتخاذ نماییم.

 

اما حقیقت آن است که خانم هیلی دلایل بی اساسی را برای توجیه خروج آمریکا از توافق هسته ای مطرح کرده است. او می گوید که ایران بارها توافق هسته ای را نقض کرده است و صدها پایگاه در اختیار دارد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای آن ها را مورد بررسی قرار نداده است و اقداماتی مشکوکی در این پایگاه ها در حال انجام است.

 

چنین ادعاهایی با گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تعارض است و آمریکا نیز هرگز آژانس را در جریان وجود هیچ پایگاه مشکوکی قرار نداده است. البته پایگاه های نظامی که ایران اجازه دسترسی به آن ها را نداده است، وجود دارند اما توافق هسته ای، پایگاه های نظامی را خارج از محدوده نظارت ها قرار داده است. در واقع باید گفت که ساختن چنین ادعاهایی برای حمایت از خروج آمریکا از توافق هسته ای به امری محبوب در حزب جمهوری خواه آمریکا تبدیل شده است.»

 

۵۰۶

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه