از 1290 تا 1396؛

روایتی از مخروبه های خاطرات مردم رشت در روز ملی سینما + تصاویر

رشت دارای سینماهای بسیار زیادی بود که امروزه تعدادی از آن ها به علت تخریب یا آتش سوزی مخروبه شده یا به پارکینگ تبدیل شده اند.

روایتی از مخروبه های خاطرات مردم رشت در روز ملی سینما + تصاویر

به گزارش ۸دی، به نقل از دیارباران، در سال ۱۳۷۹ همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، ۲۱ شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» انتخاب شد از این رو بررسی اجمالی وضعیت سینماهای رشت همراه با روایتی تصویری از حال و روز این روزهای سینماهای این شهر جای تأمل دارد.

نخستین دستگاه فیلم‌برداری در ۱۲۷۶ به دستور مظفرالدین شاه توسط میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی وارد ایران شد اما آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی برمی‌گردد.

شهر رشت دارای سینماهای بسیار زیادی بود که امروزه تعدادی از آن ها به علت تخریب یا آتش سوزی مخروبه شده یا به پارکینگ تبدیل شده اند.

در سال ۱۲۹۵ اولین سینما در رشت تحت نام سینما “ایران” احداث شد سینما ایران تا سال ۱۳۴۵ خورشیدی به کار خود ادامه داد و در این سال تعطیل شد که در حال حاضر از محل آن به صورت پارکینگ استفاده می‌شود.

کتاب تاریخ سینمای گیلان اثر استاد کریم کوچک نژاد می نویسد: سینما شرق در دهه ۱۳۲۰، سینما خیام در سال ۱۳۳۶، سینما سعدی در سال ۱۳۳۵، سینما آبشار در سال ۱۳۳۹، سینما آسیا یا میرزا کوچک خان در دهه ۱۳۴۰، سینما مولن روژ(فلسطین) در سال ۱۳۴۲ و سینما رادیو سیتی (۲۲ بهمن) در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده است.

**سینما انقلاب

در دهه ۱۳۲۰ سینما “سیروس” تاسیس شد و در سال ۱۳۵۰ به سینما کوروش تغییر نام یافت و بعد از انقلاب، سینما انقلاب نامیده شد این سینما اکنون تعطیل شده است.

**نمایی از سینما سعدی که تعطیل شده است

**سینما آبشار واقع در خیابان سعدی که تعطیل شده است

**سینما فلسطین

سینما فلسطین یا همان مولن روژ سابق در ابتدای خیابان سعدی که آتش گرفت و تعطیل شده است.

از سینماهای رشت تعدادی نیز با وجود مشکلات زیاد به فعالیت خود ادامه می دهند سینما سپیدرود رشت نیز از جمله این سینماهاست.

**سینما سپیدرود

در سال ۱۳۲۰ «کریشا مایاک» در سالن «اجتماعات فرهنگ» واقع در شمال غرب سبزه‌ میدان رشت سینمایی را تاسیس کرد که بعدها به دیده بان تغییر نام یافت؛ پس از مدتی سینما سهیلا نام گرفت و هم اکنون به سینما سپید رود مشهور است.

سینما سپیدرود رشت دارای دو سالن نمایش با فیلم مجزا می باشد. این سینما دارای گنجایش ۸۰۰ صندلی است.

**سینما میرزا کوچک

این سینما واقع در خیابان علم الهدی، روبروی کتابخانه ملی واقع شده است که قبلا به سینما آسیا معروف بود

**سینما ۲۲ بهمن

سینما رادیو سیتی رشت در سال ۱۳۴۴ در سبزه میدان رشت ساخته شد و پس از انقلاب به سینما ۲۲ بهمن تغییر نام داد این سینما در حال حاضر با دو سالن نمایش فیلم و با ظرفیت ۹۰۰ صندلی مشغول به کار است بزرگترین سینمای شهر رشت می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه