از پرورش اردک تا آموزش قرآن؛

زندگی پشت دیوارهای بلند زندان ضیابر غرب گیلان جریان دارد + تصاویر

طرح‌های اشتغالزایی و مهارت آموزی در زندان ضیابر در غرب گیلان سبب ایجاد تغییراتی ویژه در محیط این زندان شده است.

زندگی پشت دیوارهای بلند زندان ضیابر غرب گیلان جریان دارد + تصاویر

به گزارش ۸دی، این روزها حال و هوای زندان ضیابر در غرب گیلان نسبت به آنچه ما از زندان و حبس و زندانی در ذهن داریم فاصله بسیار زیادی پیدا کرده است.

پس از عبور از جاده فومن و عبور از شهر صومعه سرا و رسیدن به منطقه ضیابر وارد جاده اختصاصی زندان ضیابر شدیم که به نام جاده “تربیت” نامگذاری شده بود و به‌زودی نیز ایستگاهی جهت سهولت رفت و آمد خانواده زندانیان در آنجا برپا می‌شود.

با عبور از جاده تربیت به درب اصلی زندان رسیدیم که مانند تصور و آنچه همیشه در فیلم‌ها دیده بودیم بود؛ دربی آهنی و بزرگ که نا خودآگاه نگرانی و اضطراب در دل ایجاد می‌کرد.

وارد زندان شدیم اما آنچه مشاهده می‌کردیم با آنچه در ذهن داشتیم و قبل از ورود تصور می‌کردیم تفاوت‌های بسیار زیاد و چشمگیری داشت زیرا همیشه محیط زندان را محیط تاریک و دلگیر دیده بودیم اما اینجا محوطه زندان با آن همه سرسبزی پر بود از حس زندگی.

مدتی است که طرح‌های مهارت آموزی و اشتغالزایی در زندان ضیابر در غرب گیلان اجرا می‌شود و به کمک اجرای این طرح‌ها روحیه و نشاط خاصی در این زندان جریان پیدا کرده است.

در هر گوشه از محوطه زندان، مددجویان مشغول فعالیت بودند؛ عده‌ای مشغول پرورش گل و گیاه، عده‌ای پرورش ماهی، عده‌ای پرورش زنبور عسل و بعضی هم مشغول رسیدگی به پرورش مرغ و اردک بودند.

به گفته مسئولان زندان ضیابر، در داخل بندها نیز طرح‌های اشتغالزایی مانند قالیبافی و تهیه صنایع دستی در حال اجرا بود. تمام مددجویان زندان ضیابرژ تحت آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند و مشاغلی مانند کاشت برنج، مکانیکی و آرایشگری نیز در بیرون از زندان برای آنان در حال اجرا است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مسئولان زندان ضیابر در غرب گیلان به آن اشاره داشتند این بود که هیچ‌کدام از مددجویان این زندان بی‌سواد نیست و تمام آن‌ها دوره‌های سواد آموزی را گذرانده‌اند‌‌.

در این ندامتگاه حدود ۸۰۰ اردک پرورش داده می‌شود و روزانه به‌طور متوسط هزار عدد بلوک سیمانی تولید و عرضه می‌شود که هزینه و سود تمام این فعالیت‌ها برای خود زندانیان است‌.

محیط زندان دلگیر است و تحمل دوری از محیط‌های اجتماعی به‌ویژه محیط خانواده قطعاً برای زندانیان سخت است اما از چشمان تک تک این مددجویان می‌توانستیم ببینیم که با برپایی چنین محیطی تحمل رنج دوران محکومیت برای آنان آسان‌تر شده است.

زندان ضیابر در غرب گیلان حائز رتبه نخست در میان ادارات در زمینه نماز و موفق به کسب رتبه دوم در رشته قرآن در میان زندان‌های کشور شده است.

گزارش و عکس از علی دارا

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه