مسئول بسیج هنرمندان ماسال خبر داد؛

مراسم آیینی «گیشه بران» در ماسال برگزار می‌شود

مسئول کانون بسیج هنرمندان ماسال از برگزاری مراسم آیینی «گیشه بران» در این شهرستان خبر داد.

مراسم آیینی «گیشه بران» در ماسال برگزار می‌شود

به گزارش ۸دی، ولی نیکوکار، مسئول کانون بسیج هنرمندان ماسال در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری مراسم آیینی گیشه بران، اظهار داشت: ویژه برنامه گیشه بران بازخوانی آیین کهن اسلامی، ملی و مذهبی ما است.

وی با بیان اینکه رسم و رسوم، ریشه در تاریخ، ادبیات، زندگی، حیات و ممات ما دارد، افزود: آیین مقدس ازدواج در تالش و سراسر ایران دارای بخش‌های مختلف بوده است.

مسئول کانون بسیج هنرمندان ماسال با بیان اینکه مراسم عروسی امروزه به دلیل زندگی ماشینی و مدرن دستخوش تغییرات بوده است، گفت: آدابی مثل بله برون، نشان کردن، صورت گرفتن، شیرینی خوری، عقد کردن، نامزدی و دیگر رسم‌ها به گونه جدیدی برگزار می‌شود.

نیکوکار با بیان اینکه برنامه گیشه بران یک بخش آن مربوط به بردن عروس از خانه پدر به خانه داماد است، تصریح کرد: سعی ما بر این است در این آیین آنچه را که در گذشته انجام می‌شد بازخوانی و تا حد امکان به نمایش در آوریم، بلکه در این رهگذر سرمشقی برای نسل حاضر و آینده باشد تا مراسم‌های عروسی خود را به این شیوه برگزار کنند.

وی با اشاره به هدف برگزاری این برنامه، خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که آتش به اختیار را بیان کردند؛ ما بر اساس همان پیام، نگاهی به معضلات عروسی انداختیم و تصمیمان بر آن شد تا در تاریخ ۲۳ شهریور ساعت ۱۴:۳۰ مراسم را از محوطه شهرداری ماسال شروع و به سمت مسیر پارک ساحلی ادامه دهیم.

مسئول کانون بسیج هنرمندان ماسال اظهار داشت: این مراسم در طی حرکت با سرنا نوازی، همراه با سوار شدن عروس بر روی اسب با جهیزیه، سوارکاران، مجمع و تمام آن آیین گذشته همراه است.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه