مترجم: اسلام ملکی معاف
عالم بزرگ اهل سنت عربستان:

عبارت «علی ولی الله» کفر نیست / قبل از تکفیر دیگران معنای واژه‌ها را بیاموزید

علامه حسن فرحان المالکی از علمای بزرگ اهل سنت عربستان سعودی به یکی از سوء تفاهم های اهل سنت به شیعیان پاسخ داده است.

عبارت «علی ولی الله» کفر نیست / قبل از تکفیر دیگران معنای واژه‌ها را بیاموزید

به گزارش ۸دی، علامه حسن فرحان المالکی از علمای بزرگ اهل سنت عربستان سعودی به یکی از سوء تفاهم های اهل سنت به شیعیان پاسخ داده است:

توضیح مترجم:

علامه حسن فرحان مالکی خود زمانی وهابی بوده و بعدها در اثر مطالعات پیگیر حدیثی، تاریخی و قرآنی به یک اندیشمند آزاداندیش و فرامذهبی تبدیل شده که در حال حاضر خود را یک مسلمان فراتر از همه فرقه‌ها می‌داند. وی طی دو دهه گذشته تالیفات و مقالات ارزشمندی با هدف بیان حقایق و زدودن کدورتهای میان مسلمانان نوشته است. وی در طول دو دهه اخیر همواره با فشارهای دولت سعودی و نهادهای وهابی مواجه بوده و بخاطر بیان حقایق بارها تهدید به ترور شده و دو بار زندان‌های مخوف سعودی را تجربه کرده است. وی در این یادداشت خود که چند هفته پس از کشتار شیعیان عربستان توسط داعش منتشر کرده به یکی از سوء تفاهم‌ها که موجب کافر نامیدنِ شیعیان عربستان توسط وهابیان می‌شود پاسخ گفته است.

متن مقاله:

علی ولی الله محتوای درستی دارد
بسیاری از دشمنی‌ها ناشی از بی‌اطلاعی است. مثلا وقتی کسانی شیعیان را بخاطر عبارت «علی ولی الله» کافر می‌نامند بخاطر اینست که گمان می‌کنند مقصود شیعیان اینست که «علی سرپرست و صاحب اختیارِ خداست»!! در حالی که قطعا چنین نیست.
خوب {کسانی که این جمله را اینطور تفسیر می‌کنند} درباره آیه {أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ}[۱] چه می‌گویند؟! آیا در اینجا هم «اولیاء»(جمع ولی) را به همان معنا می‌گیرند؟! یا معنایش اینست که اینان صاحب اختیار و سرپرستِ خداوند هستند؟! آیا ممکن است هیچ مسلمانی چنین تفسیری {از این آیه} ارائه بدهد؟!
«ولی الله» مفردِ «اولیاء الله» است و معنایش صرفا «بنده، دوستدار و یاورِ خدا» است. قبل از اینکه بخواهید کسی را تکفیر کنید معنای واژه‌ها را بیاموزید. واژه «ولی» و «مولی» از الفاظ «اَضداد» هستند یعنی در دو معنای مخالف و متضاد به کار می‌روند. وقتی به یک بنده گفته می‌شود «أینَ مولاکَ؟» یعنی «صاحب اختیارِ تو کجاست؟» ولی وقتی به سرپرست همان بنده گفته می‌شود «أینَ مولاکَ؟» یعنی «بنده تو کجاست؟». معنا از قرائن و سیاق عبارت فهمیده می‌شود و جایی برای سخت گرفتن و بهانه تراشی وجود ندارد.
وقتی گفته می‌شود: «فلانی ولیّ الله است» یعنی «فلانی بنده خداست» ولی وقتی گفته می‌شود: «خداوند ولی فلانی است» یعنی «خداوند رب و صاحب اختیار اوست». بنابراین هم می‌شود گفت: «الله ولیّ الذین آمنوا» یعنی خداوند صاحب اختیار و ربّ مومنان است و هم می‌شود گفت «المؤمنون اَولیاء الله» یعنی «مؤمنان بندگان و یاوران خدا هستند». «موالات» یعنی «دوستی و یاوری». دوستی و عشق ورزیدن گاهی از سوی شخص یا مقام بالاتر نسبت به شخص یا مقام پایین‌تر و گاهی از پایین‌تر نسبت به بالاتر است. یاری کردن نیز چنین است: إن تَنصروا الله یَنصُرکُم[۲] {ترجمه: اگر خداوند را یاری کنید شما را یاری خواهد کرد}.
خوب! اشکال کار کجاست؟!
برای همین است که در عجبم چرا چنین شبهه ای طی اینهمه سالهای متمادی {در میان سَلَفی ها} باقی مانده و هیچیک از کسانی که به عبارت «علی ولیّ الله» ایراد می گیرند آن را نفهمیده اند در حالی که فهمیدنش بسیار آسان است. این {نمونه} نشان می دهد اکثر دشمنی ها ناشی از بی اطلاعی است.

حسن فرحان المالکی – ریاض
۱۳ ژوئن ۲۰۱۵ م ( ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ هـ ش)

 

پانوشت:
۱ . سوره یونس: آیه۶۲
۲ . سوره محمد: آیه ۷

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه