خبرنگار: جواد زادیوسف
امام جمعه خمام در گفتگو با 8دی:

حدیث غدیر تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده است

امام جمعه گفت: حدیث غدیر تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده است و اصلاً قادر بر انکار آن نیستند.

حدیث غدیر تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عاشوری امروز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در رشت اظهار داشت: هجدهم ذی الحجه روز عید بزرگ اسلامی است که بنا به فرمایش امام رضا(علیه السلام)، این روز در میان سایر اعیاد اسلامی از قبیل عید فطر، عید قربان و عید روز جمعه می‌درخشد، همانطور که ماه در میان ستارگان می‌درخشد.

وی افزود: در همین روز خداوند دین خودش را با نصب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) کامل و شیطان را از انحراف دین خدا، مأیوس کرد.

امام جمعه خمام با بیان اینکه این روز،روز قبولی اعمال است گفت: این عید در کنار عید سعید قربان و فطر و روز جمعه، از اعیاد بزرگ و رسمی مسلمین است.

عاشوری ضمن دعوت آحاد جامعه ی اسلامی به احیا و پاسداری از این عید بزرگ، اظهار کرد: این روز را باید به خواندن قرآن، دعا، نماز و زیارت بسر برد که بالاتر از ۸۰ ماه است.

وی با اشاره به واقعه‌ی تاریخی و تاریخ‌ساز غدیر گفت: در سال دهم هجرت یعنی آخرین سال عمر شریف پیامبر اسلام، خداوند او را مأمور کرد که دو مسئله مهم از مسائل دین اسلام را به طور مفصل و رسمی به تمام مسلمانان اعلام کند. این دو مسئله حج و ولایت بودند. لذا اعلام عمومی برای سفر حج صادر کردند و بیش از یکصد هزار نفر از هر سو عازم مکه شدند.

امام جمعه خمام در ادامه به کیفیت و نحوه‌ی انجام این دو ماموریت الهی توسط رسول اکرم اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) اعمال حج را به طور صحیح به مردم تعلیم داد و در ضمن مقدمات انتصاب امیرالمؤمنین(علیه السلام) را هم فراهم می کرد. کما اینکه در صحرای عرفات به دستور الهی، علم و امانات انبیای گذشته را به حضرت علی(علیه السلام) تحویل داد و برای همین منظور دو بار در سرزمین مِنا برای مردم سخنرانی کرد تا زمینه اعلام ولایت علی(علیه السلام) را آماده کند.

عاشوری افزود: پس از اتمام حج بلال از طرف پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به همه حجاج دستور حرکت داد تا به موقع در غدیر خم جمع شوند.

امام جمعه خمام گفت: مکانی که پیامبر(ص) دستور به توقف کاروان حجاج داد، محلی بود که آب و درختانی کهنسال داشت جایگاه استراحت کاروانیان و محل تلاقی راه‌های مصر و مدینه و عراق و نجد بوده است.

عاشوری ادامه داد: پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از اقامه نماز ظهر بر فراز منبری از سنگ‌ها و جهاز شتران قرار گرفت و با صوتی رسا آن خطبه‌ی قَرّا و تاریخی خود را که احدی از مسلمانان در وقوع آن تردیدی ندارند، قرائت کرد و امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به ولایت بر عموم مسلمین نصب نمود.

وی افزود: این کاروان بزرگ حجاج به دستور رسول اعظم(ص) سه روز در آنجا ماندند تا مراسم تشریفات و معارفه را به جا آورند، و تک تک بزرگان قوم و قبایل با حضرتش بیعت کردند، برخی از شعرا نیز این واقعه عظیم را به صورت شعر درآوردند و همان جا خواندند.

امام جمعه خمام با تاکید بر آنکه حدیث غدیر تنها حدیثی است که ۱۲۰ هزار شنونده داشته است و ۱۰ها جلد کتاب درباره‌ی اسناد آن تألیف شده است و تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده و اصلاً قادر بر انکار آن نیستند گفت: سوال من اینست که مگر از ۱۸ ذی الحجه تا ۲۸ صفر چقدر فاصله است؟ ۷۰روز! یعنی دو ماه و ده روز بعد، پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) از دنیا رفتند. ولی برخی از همین افرادی که چندی پیش در زیر سایه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) تبریک گفته بودند، الان ادعا کردند که هنوز برای تو زود است. تو جوانی! فعلاً ما بزرگان هستیم! بزرگانی که عمری دراز را به عبادت بت‌ها گذرانده بودند و سابقه‌شان در اسلام کمتر از امیرالمؤمنین(علیه السلام) بوده است، آمدند و جای پیامبر معصوم خدا را گرفتند. و آمد بر سر اسلام آنچه که نباید می‌آمد.
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه