معین مهدوی نیا
کلیشه؛

برعکس‌ترین هشتگ این روزهای توییتر!

این روزها پیامهایی در فضای مجازی دست به دست میشوند با نشان #کلیشه_برعکس که به گفته منتشر کنندگان کمپینی برای مبارزه با تبعیض است اما واقعیت چیست؟

برعکس‌ترین هشتگ این روزهای توییتر!

به گزارش ۸دی به نقل از واران نیوز، مدتی است که در شبکه های اجتماعی هشتگی (#)  با عنوان #کلیشه_برعکس رواج پیدا کرده که به عقیده منتشر کنندگان ، این یک حرکت و موج اعتراض اجتماعی است.

به گفته منتشر کنندگان این هشتگ ؛ کمپین «کلیشه برعکس» یک پروژه برابری‌خواهانه است که در فضای مجازی با هشتگی با همین نام از روز دوشنبه ۱۳ شهریور در توییتر فارسی کلید خورده‌است.

این کمپین که از سوی فمینیست‌ها و فعالان حقوق زنان از توییتر آغاز شده ، به سرعت در میان کاربران این شبکه مجازی فراگیر شد.

اینکه جایگاه زن در جامعه جهانی به کدام سمت کشیده میشود بسیار مهم است اگر نگاهی به فیلم های هالیوودی ، سینما های اروپا و یا با دقت در کنسرتهای خوانندگان معروف جهان و یا حتی به تبلیغات تلوزیونی در ایران و یا در خارج از کشور نگاه کنید متوجه میشوید که متاسفانه هنوز از زن به عنوان یک کالای تبلیغاتی برای جذب مخاطب استفاده میشود و عملا از سالیان دور تا به کنون روش آن تغییر کرده اما اصل همان است ؛ در حال حاضر هم برخی از زنان کشورهای مختلف در یک رقابت تنگاتنگ برای دیده شدن بهتر توسط مردها هستند و هرکدام با انجام عمل های زیبای گوی را از دیگری می رباید.

هرچند خیل عظیمی از زنان و دختران اینگونه نیستند اما متاسفانه آمار افزایش عمل های زیبایی طی سالیان گذشته نشان از همه گیر شدن این دیدگاه اشتباه دارد.

در چنین شرایطی جای اینکه جایگاه زن و دختر را در جامعه بشناسانیم و از تاثیر گذاری فوق العاده مادران در جامعه سخن بگوییم در حال ترند کردن هشتگی هستیم که آورده مفیدش بسیار بسیار کمتر از مضرات آن است.

به نمونه هایی از این پیام ها توجه کنید:

  • مردی که کنار خیابون وایمیسه به درد جرز دیوار میخوره
  • پسر و سفر مجردی؟؟؟؟ لابد پس فردا ….. استغفرالله
  • شوهرم که جای خود داره دوسش دارم بابای بچمه ولی خوب دیگه‌؛ کار نامشروع یا غیر قانونی که نکردم! دو تا شوهر دارم
  • مگه میشه یه پسر تنها این ساعت بره بیرون ؟ خودتو با خواهرت مقایسه نکن. اون دختره فرق داره.
  • مرد که پشت فرمون نمیشینه تو برو پشت ماشین لباسشوییت بشین ( خنده با دوستان)
  • حالا زنش یه شوهر دیگه کرده ؛ مگه آسمون به زمین اومده؟ خب زنه آتیشش تنده و مرد اولش بهش نرسیده. پدر بزرگ منم هوو داشت خیلی هم خوشبخت بود!
  • از مرد کمترم اگه…..
  • من به خاطر خودتون میگم اونطوری لباس نپوشین آقایون عزیز!
  • -چندتا وزیر مرد مدنظر داشتیم امانشد
  • -فالورهاش بالاست چون پسره، وگرنه توییتاش چرنده.

(با عرض پوزش بابت برخی از پیامها)

اگر به نمونه این پیام ها توجه کنید متوجه مخرب بودن آنها میشوید؛ اینکه شروع کننده این کمپین قصد خیر داشته یا نه بماند اما برای از تغییر باید از خود شروع کرد.

کمپین های مجازی بشرطی که در توسعه حقوق اجتماعی و شهروندی موثر باشند میتواند بسیاری از مشکلات جامعه را رفع نماید اما کشور عزیزمان با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی چرا باید توسط جنبش های غربی اداره شود؟ چرا باید بدون تفکر به تفاوت های فرهنگی، هویت خود را فراموش کرده و همرنگ جماعت جهانی شویم؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه