واردات تنها رویای محقق شده پس از برجام/ از واردات هزاران تن غذای سگ تا سیفون

برجام هیچ تحریمی را لغو نکرده باشدف حداقل یک گشایش بزرگ داشته و آن اعطای مجوزهای واردات به برخی اشخاص برای ورود کالاهای غیر ضروری است.

واردات تنها رویای محقق شده پس از برجام/ از واردات هزاران تن غذای سگ تا سیفون

به گزارش ۸دی به نقل از روشن خبر، با روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۹۲، موضوع هسته ای ایران و ۵+۱ وارد فاز جدیدی از گفتگوها شد و دولتمردان تنها راه محقق شدن رویاهای ملت را به واژه ای به نام برجام گره زدند.

برجامی که سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و البته با زوایای همچنان پنهان در ۲۳ تیر ۹۴ ، تحت عنوان،  برنامه جامع اقدام مشترک  ( Joint Comprehensive Plan of Action) بین ایران، چین، فرانسه، انگلستان، روسیه و آمریکا منعقد گردید.

دکتر روحانی هم در روز تصویب، به مانند فاتحان نبرد سعی کرد میخ برجام را در رویاها محکم کند و با اطمینان مثال زدنی و شاید هم از سره خوشحالی زایدالوصف گفت: «در زمینه لغو تحریم‌ها می‌گفتند تحریم‌ها همه یکجا که هرگز، تحریم‌ها قدم به قدم، ما اول باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم که آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، تحریم‌ها را تعلیق کنیم و بعدها در سال‌های بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و ما اعتماد پیدا کردیم قدم به قدم لغو شود.

امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد.

تمام تحریم‌های مالی، بانکی، مربوط به بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها، تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.»

همین چند خط البته بدون نگاه به آنچه که در میدان برجام از دست داده شد؛ به نظر نشان فتح بزرگی بود و  واژه‌های رشد اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی گویی خیلی نزدیک و دست یافتنی بودند.

رهبری هم در اکثر سخنانشان به موضوع اقتصادی و ضرورت بهبود وضع معیشتی اشاره می‌کنند و  ایشان همواره با تأکید بر اقتصاد مقاومتی از دولتمردان می‌خواهد تا دست بکار شوند و وضعیت را بهبود ببخشند

اما هرچه که از برجام گذشت و در حالیکه همگان منتظر به بار نشستن میوه های برجام و رونق کسب و کار بودند. گویی درخت برجام میوه ای برای به بار نشستن ندارد و دولت هم برای پر کردن جعبه های پر زرق و برق برجام، چاره را در واردات دید!!

بله واردات ، واژه ای نام آشنا در اقتصاد ایران که مدیران وطنی دل در گرو غرب، بوی سبقت را از همه دنیا در این زمینه ربوده اند و به فکر شکستن رکوردهای جدید هستند.  رکوردی که در دوران پسا برجام در حال ثبت در گینس است.

واردات به ایران گویی کار خیلی راحتی است.

مثلا مدیر عامل شرکت تجاری گانوور(Gunvor) می گوید، فروش کالا به ایران آسان است و گانوور این کار را به یورو انجام می دهد. اما خرید کالا از این کشور دشوار است.

خوب است؛ نگاهی کوتاه به حجم و نوع کالا های وارداتی در تنها یک سال بعد از برجام بیندازیم تا این موضوع کمی ملموس تر شود

واردات ۶۲۲ تن «سس» پس از برجام!

در اولین سال اجرای برجام، ۶۲۲ تن انواع سس برای چاشنی مواد غذایی وارد کشور شد. در حالیکه ایران خود یکی از بزرگترین تولید کننده های انواع سس در جهان است.

هلند، آلمان، تایلند و ایتالیا به ترتیب بیشترین حجم صادرات سس به ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

واردات ۱۲۷۴ تن سیفون در پسابرجام!

دولت یازدهم در دوران پسابرجام ۱۲۷۴ تن سیفون دستشویی از ۴ کشور مختلف جهان، وارد کرد.

با توجه به تولید سیفون و سایر محصولات بهداشتی ساختمانی در کشور و فعالیت تولیدکنندگان مطرح داخلی که از رکود بازار به شدت دچار مشکل شده‌اند، معلوم نیست به چه دلیل مرزهای کشور برای واردات این نوع محصولات آن هم از کشورهایی همچون عمان و کویت در دوران پسابرجام باز است.

واردات ۱۳ هزار تن تفاله پس از برجام!

بر اساس آمار گمرک، در سال ۹۵ و پس از اجرای برجام، ایران به بازار انواع تفاله‌های نشاسته و تفاله‌های همانند از کشورهایی چون امارات، ترکیه، چین، دانمارک، قبرس و قزاقستان تبدیل شد

اماراتی‌ها ۵۱ درصد بازار واردات تفاله ایران را در سال برجام به خود اختصاص دادند.

واردات ۲۶۰۰ تن غذای سگ و گربه پس از برجام!

بر اساس آمار گمرک، در سال ۹۵ و پس از اجرای برجام، بالغ بر ۲۵۹۳ تن غذای سگ و گربه به ارزش ۱۴۱۷۰۳۰۶۰۰۸۰ ریال به کشور وارد شده است تا دست‌کم سفره حیوانات در ایران پس از برجام رنگین‌تر شود.

آمارها بیانگر رشد ۲۵ درصدی واردات غذای سگ و گربه در اولین سال اجرای برجام نسبت به سال قبل از آن دارد.

برجام توانست به خوبی موانع واردات غذای سگ و گربه را برای اقشار مرفه که این حیوانات خانگی را نگهداری می‌کنند، تسهیل کند و از سر راه بردارد.

واردات بیش از ۶ هزار تن نوشابه پس از برجام!

مراجعه به آمار گمرک ایران پس از اجرایی شدن برجام، نشان می دهد در میان انبوه کالاهای مصرفی، بیش از ۱۰ میلیارد تومان نوشابه به کشور وارد شده در حالیکه نوشابه جزء کالاهایی است که در داخل کشور به وفور تولید می‌شود.

واردات ۴۶۰۰ تن کود حیوانی پس از برجام!

بر اساس آمار گمرک، واردات کود حیوانی در ۱۱ ماهه سال ۹۵ به حدود ۴۶۰۰ تن به ارزش ۲۶۸،۷۷۱،۷۶۴،۴۸۵ ریال رسیده است.

خوشبختانه برجام در مسیر کود حیوانی قفل تحریم ها را یکی پس از دیگری در نوردید.

واردات ۷۴۳ تن مسواک دندان پس از برجام!

بنا بر آمارهای  گمرک در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش ۷۴۳ تن مسواک دندان، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده که باعث خروج حدود ۹ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۱۴ دلار، ارز از کشور شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۶۴ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۹۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

واردات  بیش از ۵۷ تن عینک آفتابی پس از برجام!

از سوی دیگر، براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش ۵۷ تن عینک آفتابی از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم عینک آفتابی، بالغ بر ۴ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۹۵ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۶۶۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

واردات بیش از بیش از ۱۰ هزارتن شامپو پس از برجام!

در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش از ۱۰ هزار و ۴۱۹ تن شامپو از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم شامپو، حدود ۳۰ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۷۶۶ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۹۵ میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۳۴۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

این موارد فقط گوشه ای از واردات کالاهای غیر ضروری به کشور در سال بعد از برجام بود که توان داخلی برای تولید همه آن ها وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری را بزرگ‌ترین آفت کالاهای ایرانی می‌دانند. در حالیکه بررسی ترکیب واردات بیانگر این است که بخش عمده کالاهایی که به کشور وارد می‌شوند توان تولید آنها در داخل وجود دارد.

اما به راستی چرا به یکباره بعد از برجام ورود این کالاها به طور عجیبی توسط برخی اشخاص افزایش یافته است.

یک عضو اتاق بازرگانی می گوید: اصولا موادی هم  که وارد کشور می شود، سودآوری  ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند. به طور مثال کورن فلکس فامیلیا (صبحانه رژیمی کودکان سوئیسی ) که قیمتش ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان است را ۳۵ هزار تومان عرضه می کنند یعنی چیزی در حدود ۳ برابر قیمت اصلی آن.

این یعنی برجام هیچ تحریمی را لغو نکرده باشد و هیچ گشایشی برای عامه ملت نداشته باشد اما حداقل یک گشایش بزرگ برای سینه چاکان برجام داشته و آن اعطای مجوزهای واردات به برخی اشخاص برای ورود کالاهای غیر ضروری با سود حداقل ۲۰۰ درصدی است.

آن دلواپس بی سواد چه زیبا گفته بود: «که برجام تبدیل به مجوز واردات و تقسیم رانت بین گروه‌های سیاسی شده و برای این امر باید عزا گرفت نه جشن»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه