اظهارات اکثر بزرگان کشور در خصوص توافقنامه ژنو؛ از مراجع تقلید تا کارشناسان سیاسی

آیت الله مکارم شیرازی: باید معلوم شود چه دادیم و چه گرفتیم/ آیت الله جوادی آملی: بعد از دست دادن با آمریکایی ها باید انگشتانتان را بشمارید/ آیت الله نوری همدانی: باید مردم را در جریان توافق ژنو می گذاشتند.

اظهارات اکثر بزرگان کشور در خصوص توافقنامه ژنو؛ از مراجع تقلید تا کارشناسان سیاسی

به گزارش ۸دی نیوز، هفته نامه ۹دی در گزارشی از توافقنانه ژنو در پی توهین رئیس جمهور به منتقدان ژنو که کم سواد هستند نوشت:

«خدایا به تو پناه می برم از استبداد رأی و بستن دهان منتقدان»

این جملات متعلق است به آقای شیخ حسن روحانی رئیس جمهوری محترم که شش ماه قبل در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود آنها را بر زبان رانده است و اکنون ایشان منتقدان خود را عناصر کم سوادی می خواند که از جاهایی خاص تغذیه می شوند. باید به ایشان گفت «یا نام سکندری رها کن، یا رسم سکندری نگه دار» سخن گفتن از آزاداندیشی در یک محیط دانشگاهی و همزمان توهین به منتقدان و دستور و عتاب به دانشگاهیان که از ژنو حمایت کنید چرا که ژنو پول شما را آزاد کرده است!! در شأن رئیس جمهور محترم نیست. بسیاری از مقامات عالی رتبه نظام در جلسات خصوصی تذکرات و انتقادات جدی به توافق ژنو ابراز کرده اند که آقای روحانی حتما از این انتقادات خبر دارد و برخی از تذکرات علنی مراجع، علما و متخصصین هسته ای و سیاسی کشور نیز مکررا در رسانه ها منتشر شده است و ۱۶۰ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس مجلس از اینکه مجلس در جریان جزئیات روند پرونده هسته ای نیست اعتراض خود را علنی کرده اند. هنوز هم بسیاری از متخصصین بنابر مصالحی انتقادات خود را در جمع های تخصصی بیان می کنند و به نظر می رسد لازم باشد رئیس جمهور محترم از توهین اخیر خود به خیل عظیم منتقدان و مخالفان توافقنامه ژنو عذرخواهی کند.

NewsCut_12921

۹دی در شماره های اخیر به تفصیل دیدگاه های منتقدان توافق ژنو را منتشر نموده است و اکنون در این گزارش اشاره ای مختصر به این انتقادات خواهیم داشت تا ضرورت عذرخواهی رئیس جمهور بیش از پیش نمایان شود. نقد بزرگترین حمایت از دولت است و دولت باید قدردان این انتقادات باشد. همه دلسوز کشورند و نگرانی منتقدین از آینده علم و پژوهش و صنعت کشور است.

آیت الله مکارم شیرازی:
باید معلوم شود چه دادیم و چه گرفتیم

برخی معتقدند که بیش از اندازه کارت های برنده خود را مصرف کرده ایم و برای مرحله بعدی توافق چه برگ برنده ای را می خواهیم به آنها بدهیم. نکته مهم برای مردم این است که چه چیزی در مقابل این کارت ها گرفته ایم و اگر آنها بخواهند زیاده روی کنند باید تدبیر جامعی اندیشید. حضرت آیت الله مکارم شیرازی آمریکا و غرب را غیر قابل اعتماد  دانست.

آیت الله جوادی آملی:
بعد از دست دادن با آمریکایی ها باید انگشتانتان را بشمارید

تجربه‌های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور مانند کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ما را کاملا به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد کرده است. آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم؛ بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد.
(باید توجه داشت که) مستکبران به عهد خود پایبند نیستند.

آیت الله نوری همدانی:

باید مردم را در جریان توافق ژنو می گذاشتند

باید مردم را در جریان توافق ژنو می گذاشتند البته بیان همه جزئیات نیز درست نیست لذا مردم فکر کردند نرمش غیرقهرمانانه نشان داده شده است.
در این باره باید توضیحات بیشتری داده می شد چرا که مردم بسیار مهم هستند آنها نگران هستند نکند با این همه شهید در راه دستیابی به فناوری هسته ای، از دشمنان تبعیت کرده باشیم.

آیت الله علوی گرگانی:
گر جزئیات مذاکرات به محضر رهبر انقلاب می رسید و آن جا با اعمال نظر کارشناسان خبره و اهل فن مورد تایید واقع می شد و سپس از طرف دولتمردان مورد تواقق بین المللی قرار می گرفت، الان خیال ما راحت تر بود و وضعیت کار این چنین نبود. با این جهتی که اکنون داریم پیش می رویم غربی ها دستشان را بر روی گلوگاه استقلال کشور گذاشته اند و هرچه جلوتر می رویم وضعیت دشوارتر می شود.

آیت الله آملی لاریجانی:
هیچ عاقلی با تفسیر آمریکا توافق ژنو را امضا نمی کند
اگر بناست همچنان تحریم‌ها ادامه یابد چه فرقی می کند که بهانه آن، فعالیت هسته‌ای کشور باشد یا ادعاهای حقوق بشری یا اتهام دفاع از تروریسم؟  متاسفانه آمریکایی‌ها از توافق صورت گرفته، تفسیرهای عجیبی ارائه می‌کنند که هیچ شخص عاقلی آن را نمی‌پذیرد و این رفتار مؤیدی است بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمیقی که ملت ایران به آمریکا و هم‌پیمانانش دارد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
چرا اینقدر امتیاز دادید؟
آیت الله رضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اعضای این تشکل روحانی گفت که در این جلسه تعدادی از اعضا ایراداتی را نسبت به توافق هسته‌ ای وارد کردند و وزیرخارجه هم پاسخ‌هایی را به آنها داده است. آیت الله آشتیانی اظهارکرد: اعضای جامعه مدرسین در این دیدار گفتند که علت اینکه غربی‌ها بلافاصله بعد از انجام توافق به رسمیت شناختن اصل غنی‌سازی را انکار کردند، این بوده که عبارت صریح و شفافی در توافقنامه نیامده است و اگر توافق دراین رابطه شفاف‌تر از این بود، نباید آنها بلافاصله چند ساعت بعد از توافق موضع می‌گرفتند که ما در مورد غنی‌سازی اجازه‌ای نداریم. اعضای جامعه مدرسین همچنین از آقای ظریف پرسیدند که ایران در قبال امتیازات فراوانی که در این توافق داده، چه چیزی گرفته است؟

دکتر غلامعلی حداد عادل:
قاعده «یا همه چیز حل می شود یا هیچ چیز» نگران کننده است


یکی از نگرانی‌ها این است که قاعده مطرح شده به عنوان «یا همه چیز حل می‌شود یا هیچ چیزی حل نشده» مخدوش شود. سؤال اینجاست که اگر پروتکل الحاقی در مجلس به تصویب نرسید آیا طرف مقابل می‌تواند بگوید چون بر سر همه چیز توافق نشده پس همه چیز متوقف خواهد شد.

دکتر سعید جلیلی:
ملت ایران تحمیل تکالیف فراتر از NPT را نمی پذیرد


ملت ما اجازه نمی دهد کسی بخواهد برای حقوق و آزادی این ملت شروط و حدود تعیین کند. مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار کرد: معاهده NPT هیچگونه محدودیتی را در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله چرخه سوخت به ویژه غنی سازی ایجاد نکرده است. ملت ما نمی پذیرد با تحمیل تکالیف بیشتر و حقوق کمتر یک استثنا باشد.
منطق مستکبران این است که میزان نیاز همه را ما تعیین می کنیم.

دکتر محمد جواد لاریجانی:
بندهایی از توافقنامه ژنو خلاف قانون اساسی است

سندی که در ژنو به امضاء رسید، پایه حقوقی ندارد. نمایندگان مجلس باید در جریان همه چیز این سند باشند. برخی از بندهای این سند با قانون اساسی ما در تضاد است. مثل بندی که می گوید ما در یک دوره طولانی هرگونه برنامه ریزی برای غنی سازی و توسعه غنی سازی را باید به تصویب کشورهای ۱ ۵ برسانیم. یعنی آن ها باید تشخیص دهند چقدر نیاز داریم، کجا باید غنی سازی کنیم.

حجت الاسلام دکتر نبویان :
زمینه توافقنامه ژنو در سفر آقای روحانی و آقای ظریف به نیویورک بسته شد


حجت الاسلام نبویان از دیگر اساتید و پژوهشگرانی بود که به انتقاد آکادمیک و علمی از توافق ژنو پرداخت. وی با بررسی کامل و دقیق متن توافق نامه حتی از ظریف برای مناظره درباره توافقنامه دعوت کرد.

دکتر سعید زیباکلام:
پای یک «توافق محرمانه‌ جانبی» در میان است


دکتر سعید زیبا کلام، استاد فلسفه و پژوهشگر، یکی از عمیق ترین و دقیق ترین نقدهای آکادمیک بر توافق ژنو را در سخنرانی های خود در جمع دانشجویان دانشگاه شریف و امام صادق(ع) ارائه کرد که متن تفصیلی آن بازتاب گسترده ای در رسانه های مجازی داشت. وی در نقد خود که ساختار آن را پاسخ به ۱۳ پرسش درباره توافق ژنو تشکیل می داد،  گفته بود: پای یک «توافق محرمانه‌ جانبی» در میان است.

حجت الاسلام حیدر مصلحی:
غرب در توافقنامه ژنو، روغن ریخته را نذر امامزاده کرد

غربی‌ها در این توافقنامه روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و گفته‌اند ایران می‌تواند تولیدات پتروشیمی خود را به اروپا صادر کند در حالیکه ما آن را با قیمت بسیار مناسب در منطقه به فروش می‌رسانیم و نیازی به صادرات به اروپا نداریم.

حجت الاسلام حسینیان:
نتیجه این توافق، جز تعطیلی غنی سازی در ایران نخواهد بود


با اینکه مسئولین اصرار دارند که کشورهای ۱ ۵ در این تفاهم‌نامه به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند، با دقت در آن چنین چیزی را با صراحت نمی‌یابیم. در عبارات تفاهم‌نامه حق غنی‌سازی اورانیوم یا با عباراتی دوپهلو یا مقید آمده است که نتیجه‌ای جز محدودسازی حق غنی‌سازی هیچ مفهوم دیگری ندارد.

دکتر فریدون عباسی:
دیگر چیزی نمانده که بدهیم تا امتیاز بگیریم!


وقتی رآکتور آب سنگین تعطیل شد، تولید آب سنگین هم دیگر به درد ما نمی خورد و من آینده روشنی در این توافقنامه برای دانش و فناوری هسته ای کشور و امور وابسته به آن نمی بینم. ما دیگر چیزی نداریم که بدهیم و امتیازی بگیریم زیرا رآکتور اراک را تعطیل کرده ایم، غنی سازی ۲۰ درصد هم متوقف شده و سطح غنی سازی زیر پنج در صد نیز کاهش یافته و آسیب پذیر شده است. تعداد ماشین های سانتریفیوژ را نباید افزایش دهیم و ماشین های نسل جدید نباید نصب و تولید شوند؛ با این اوصاف گام بعدی ما باید تعطیلی غنی سازی پنج در صد باشد.
اگر جلیلی یک دهم این امتیازات را می داد رئیس جمهور بود!

دکتر احمد توکلی:
متن توافقنامه ژنو ابهامات زیادی دارد و به ‌سختی می‌توان به توافق ژنو امیدوار بود

من این متن را به زبان اصلی‌اش چندین مرتبه با دقت خواندم که باید عنوان کرد ابهامات زیادی در آن وجود دارد که نمی‌توانم به عنوان نماینده مجلس بیش از این در موردش حرف بزنم. من ابراز نگرانی خود را به رهبری و مردم اعلام کرده‌ام. اشکالات متن توافق خیلی زیاد است به طوری که به سختی می توانیم امیدوار باشیم منافع ملی به درستی استیفا شود.

دکتر علی اکبر صالحی:
می‌توانستیم توافق‌نامه ژنو را قوی‌تر تهیه کنیم

می‌توانستیم درشرایط بهتری باشیم و به گونه‌ای این تفاهم‌نامه را قوی‌تر تهیه کنیم، اما این مسئله دلایلی دارد که دلایل آن را برای روزی که اقتضای تاریخ و شرایط مهیا باشد، می‌توان بازگو کرد.

دکتر ناصر نوبری:
موافقتنامه ژنو به دنبال خشکاندن درخت هسته‌ای است

دکتر اسماعیل حسین زاده
دکتر اسماعیل حسین زاده (استاد ممتاز بازنشسته اقتصاد دانشگاه دریک، دس مونس ایالت آیووا) در مقاله ای تفصیلی تحلیلی نوشت: مجبور به پذیرش این توافق نامه نبودیم.

حسین شریعتمداری:
ظریف الفبای دیپلماسی را بلد نیست!
در پایان توافقنامه و درباره گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی تأکید شده است: «اگر همه آنچه در این سند آمده است، مورد توافق قرار نگیرد، مانند آن است که هیچ توافقی به دست نیامده است» و از این گزاره با عنوان «اصل اساسی» یاد شده است.
توضیح آن که گام اول با جزئیات در توافقنامه آمده است ولی گام‌های میانی و نهایی اگرچه با همه جزئیات ذکر نشده است ولی چارچوب‌های آن با دقت- بخوانید زیرکی و موذی‌گری حریف- مشخص گردیده و کاربرد «اصل اساسی» مورد اشاره دقیقا در همین نقطه است.
همچنین شریعتمداری در یادداشتی دیگر نوشت: ظریف الفبای دیپلماسی را بلد نیست و اقدام نابجای ظریف در تماس تلفنی با جان کری را به نقد کشید.

دکتر فؤاد ایزدی:
وزارت خارجه متن توافقنامه را اشتباه ترجمه کرده است
یک مشکل در صفحه آخر (صفحه ۴) پاراگراف چهارم عناصر گام نهایی است که در آن آمده این توافق نامه باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف شود ، یعنی اینکه هر کدام از طرفین تعریف خاص خود را دارند. حال که ایران این توافقنامه را امضا کرده آیا ما حق غنی سازی را داریم یا نه؟ جواب خیر است. یعنی ما حق غنی سازی را مشروط کرده ایم به موافقت طرف مقابل. مشکل دوم این است که این همه توافق کردیم که تحریم ها برداشته شود ولی آیا واقعا تمامی تحریم ها برداشته می شود؟ جواب خیر است.

دکترعلیرضا  زاکانی:
تذکر رهبر انقلاب به مذاکره کنندگان


زاکانی اولین کسی بود که خبر تذکر رهبر انقلاب به مسئولان دولت برای تقویت تیم مذاکره کننده را رسانه ای کرد. خود وی نیز ضمن انتقاد از توافق ژنو آن را نه عسل مصفا دانست نه جام زهر.

نمایندگان  مجلس
نامه ۱۶۰ نماینده مجلس در اعتراض به محرمانه بودن توافق ژنو

پس از آن که ۵۴ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به ظریف از وی خواستند از اظهار نظر در مسائلی که تخصص ندارد بپرهیزد و توان دفاعی کشور را تضعیف نکند؛ همچنین ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور، ضرورت تقویت تیم مذاکره‌کننده  هسته‌ای با توجه به ابعاد فنی و حقوقی مذاکرات پیش رو را یادآور شدند.  همچنین ۱۵۰ تن از نمایندگان مردم در خانه ملت در نامه ای از رئیس مجلس خواسته‌اند تا جزئیات توافق ژنو برای آنها محرمانه نباشد و در جریان این توافق قرار بگیرند.

محمد اسماعیل کوثری:
رفتار تیم مذاکره‌کننده ما، آمریکایی‌ها را گستاخ‌تر کرد

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آن چنان که باید خوب عمل نکرد، به طوری که آمریکایی‌های گستاخ، گستاخ‌تر شدند.
در خصوص توافق صورت گرفته در ژنو باید گفت از ابتدا توافق مناسبی نبود، و این پیش بینی می شد در صورت اجرائی شدن این توافق نگاه مردم مثبت نخواهد بود.

مهدی محمدی:
تحریم های جدید آمریکا عمیقا اهانت آمیز است


اگر تیم ایرانی نتواند تکلیف این مسئله یعنی توقف مصداق یابی برای قوانین تحریمی پیشین را در مذاکرات کارشناسی روشن کند و این فرآیند تداوم یابد، آمریکایی ها قادر خواهند بود در این پوشش، هر فرد، شرکت و نهادی را که بخواهند تحریم کنند.

پدر شهید احمدی روشن:
چرخ هسته ای نچرخد، هیچ چرخی نمی چرخد
به نظر بنده ۲۰ فروردین برای ما یک افتخار بود که به عنوان روز ملی هسته ای ایران اعلام شد، نه ۳۰ دی که حاصل دسترنج جوانان این کشور پلمب شد؛ به نظر بنده و حتی شاید اکثریت ملت ایران، اگر چرخ هسته ای ما نچرخد، هیچ چرخی در ایران نخواهد چرخید. به این دلیل که اساسا موضوع هسته ای بهانه غربی هاست. غربی ها با استقلال ما مشکل دارند.

این اسامی تنها بخشی از منتقدین به زعم دولت کم سواد! توافق ژنو بودند. به لیست کم سوادهای! منتقد دولت می توان این اسامی را هم اضافه کرد:

حجت الاسلام آقاتهرانی، دکتر مهدی کوچک زاده، حجت الاسلام قاسم روانبخش، حجت الاسلام رسایی، مهندس مهرداد بذرپاش، رضا سراج، دکتر پرویز امینی و بسیاری از دانشگاهیان، پژوهشگران، نمایندگان مجلس و نخبگان متعهد و با دغدغه کشور  و نیز بسیاری از رسانه های مستقل و اصول گرا .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه