مرتضی حیدری در ​ویژه برنامه‌ی هدهد۲۰:

۲۰۰ میلیون نفر مناظره‌های ریاست جمهوری را دیدند

ویژه برنامه‌ی هدهد۲۰ با اجرای محمود گبرلو و بحث داغ نوع مدیریت یک برنامه تلویزیونی جنجالی مثل مناظره‌ها روی آنتن شبکه «شما» رفت.​

۲۰۰ میلیون نفر مناظره‌های ریاست جمهوری را دیدند

به گزارش ۸دی، ‌ویژه برنامه‌ی هدهد۲۰ با اجرای محمود گبرلو و بحث داغ نوع مدیریت یک برنامه تلویزیونی جنجالی مثل مناظره‌ها و اعلام آثار راه‌یافته در چند بخش بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صدا و سیما شب گذشته روی آنتن شبکه «شما» رفت. ‌
مهمان اول ویژه برنامه هدهد۲۰ مرتضی حیدری مجری و کارشناس‌ بود.

حیدری درباره برنامه مناظره‌های انتخاباتی عنوان کرد: شخص ریاست محترم سازمان، معاونت محترم سیما و معاونت محترم سیاسی به من اعتماد کردند و این فرصت را در اختیار من قرار دادند که مجری مناظره‌های ریاست جمهوری باشم.

ما تجربیاتی را از دوره‌های قبل داشتیم. البته جلسات متعدد و فشرده‌ای در ستاد انتخاباتی برگزار شد.

او ادامه داد: در دل مناظره چالش وجود دارد و اگر چالش وجود نداشته باشد دیگر مناظره نیست. باید این چنین برنامه‌ّا را طوری مدیریت کرد که تنش‌ها به جامعه منتقل نشود. ‌ وقتی شخصیت‌های حاضر در مناظره افرادی می‌شوند که قرار است رئیس‌جمهور مملکت باشند باز هم این حساسیت صد چندان می‌شود.

در این صورت باید طوری مدیریت کرد که مانند یک مناظره نباشد، در عین حال زنده باشد، روح داشته باشد و درگیری واقعی صورت بگیرد اما تنش‌ها به جامعه منتقل نشود و این موضوع بسیار مهم است.

حیدری با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی‌های دقیقی که سازمان به عنوان دقیق‌تر مرکز انجام داد، بیان کرد: بالای ۵۰ میلیون بیننده‌ در داخل کشور مناظره‌های ریاست جمهوری را نگاه می‌کردند و به طور کلی در جهان ۲۰۰ میلیون نفر پای مناظره‌ها می‌نشستند.

او در ادامه گفت: برنامه‌ریزی دقیقی که پشت برنامه مناظره‌ها صورت گرفته بود موجب شد تا آرامش در من و برنامه وجود داشته باشد.
و البته شخص آقای دکتر میرباقری، معاون سیما و همین‌طور آقای آخوندی، معاونت سیاسی مثل یک سد نفوذناپذیر جلوی هرگونه تنش به استودیو و مجری را گرفته بودند.
آنچه که مردم در قاب تلویوزیون می‌دیدند ۶ نامزد بود و یک مجری ولاغیر. اما عکس یادگاری که ما در برنامه آخر گرفتیم بالغ بر ۳۰۰ نفر در استودیو بودند.
برای جلوگیری از تنش بین نامزدها هم یک سری سناریو داشتیم و اغلب سناریوها را از قبل آماده کرده بودیم.
مجری با سابقه صدا و سیما تاکید کرد: مهمترین چیز در مناظره برای ما این بود که اصل بی‌طرفی و عدالت را رعایت کنیم و یک هدف بیشتر نداشتیم، اینکه اعتماد مردم را به برنامه و تلویزیون جلب کنیم.
حیدری در پایان گفت: یکی از مهمترین موارد برای خوب اجرا کردن و مجری خوب بودن این است که مجری فارغ از اینکه دوربین‌ها چه می‌کنند باید کار حرفه‌ای را بکند و نگران اینکه در قاب تلویزیون چه تصویری از او نشان می‌دهند نباشد. خیلی وقت‌ها مجری ها درگیر این می‌شوند که اطلاعاتشان را به رخ مخاطب بکشند و این تیر خلاص برای مجری است. اصلا مخاطب دنبال این نیست که بفهمد من مجری چقدر دانش دارم یا ندارم. او دنبال موضوع برنامه است و دنبال این است که پیام برنامه را دریافت کند.

در نتیجه میکروفون و دوربین خاصیتی دارد که شما را عینا همان چیزی که هستید نشان می‌دهد و مخاطب خیلی خوب متوجه می‌شود که شما راست می‌گویی یا نه!

 

در میانه‌ی برنامه هدهد۲۰، ویدیویی از صحبت‌های محمود عزیزی، عضو داوران کمیسیون سیما پخش شد.
مهمان دوم #دکتر_حسن_عابدینی، قائم مقام خبرگزاری صداوسیما مجری و کارشناس خبر بود.

او دراین ویژه برنامہ #هدهد۲۰ عنوان کرد: ساختار خبر صداوسیما با نگاہ به بالا چیدہ نشدہ است و ساختار متفاوت دارد. می‌توان به گونه دیگر طراحی کرد.

برخی استان‌ھای ما اندازہ چند کشور هستند و ادارہ خبری وسیع‌تری دارند.

معاونین خبر استان‌ھا با مدیران کل ھماھنگی و در چارچوب‌ھا فعالیت می‌کنند اما در زمینه پخش گزارش‌ھا در حوزہ ملی حساسیت وجود دارد.

او در ادامه گفت: ساختار بخش خبر باید چابک‌تر باشد و سلسله مراتب اداری با توجه به شناخت فراگیر مولفه‌ها درست نیست و به کاهش سرعت اطلاع‌رسانی می‌انجامد. سه مولفه اصلی خبر در رسانه ملی، رعایت اصول حرفه‌ای، مخاطب محوری و رعایت سیاست رسانه‌ای است.

عابدینی در پایان بیان کرد: خبر باید مقابل نگاہ مردم قرار دادہ شود و تلاش ما بر این است. تور خبرگیری رسانه ملی به نسبت گذشته افزایش یافته، اما نیازمند افزایش بودجه و آموزش برای خبرنگاران آزاد ھستیم.

با توجہ ویژہ دکتر دارابی، وضعیت خبرنگاران آزاد نسبت بہ گذشته ارتقاء یافته است.

 

سپس ارتباط مستقیم با مراکز استان فارس و گیلان برقرار شد و مجریان به معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره پرداختند.
مهمان آخر ویژه برنامه هدهد۲۰ #سیدداود_موسوی رئیس کمیسیون خبر بود.

او در این ویژه برنامه با اجرای محمود گبرلوعنوان کرد: رسانه ملی ظرفیت گسترده‌ای در مراکز استان‌ها دارد و ۱۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف وظیفه اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند.

بعد از یک ماه داوری فشرده ما توانستیم ۵۱٨ اثر در بخش اصلی و مجموعا ۶۳۰ اثر را بررسی کنیم. این جشنواره ۲ کارکرد اصلی شناسایی آثار فاخر و نیروهای مستعد و جوان و نیز یک کارکرد آموزشی دارد.

موسوی ادامه داد: نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی را در عرصه اطلاع‌رسانی داشته‌ایم. جوانان با آخرین متدهای اطلاع‌رسانی در حوزه خبر آشنا می‌شوند.

۲۵ اثر را در بخش خبر جشنواره تولیدات مراکز حائز کسب جایزه دیده‌ایم. یکی از اهداف ما این است که استعدادهای جوان در حوزه خبر کشف شوند.

اعتماد مخاطب به رسانه مهم است و قطعا مردم به رسانه خودشان اعتماد دارند. رسانه اگر بین مردم نباشد، نمی‌تواند اعتماد جلب کند. خیلی از بخش‌ها در جشنواره بیستم تولیدات مراکز استان‌ها قوی شدند.

او در پایان گفت: قطعا قضاوت در عرصه خبر با خود مردم است و ما دنبال این هستیم که روند خبررسانی صحیح را به مردم بازگو کنیم.

 

ویژه برنامه هدهد۲۰ با اجرای محمود گبرلو هر شب ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه شما می‌رود.

منبع: سینما پرس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه