کارگردان مستند زندگینامه استاندار شهید گیلان:

کسی در گیلان حاضر نبود درباره شهید کریمی مصاحبه کند/اجازه هیچ فعالیتی را به ما نداد! /”قربانی” تا ۳ ماه دیگر آماده نمایش

جواد موگویی گفت: در حال حاضر دو کار درباره شهید کریمی، دادستان شهید گیلان و اقدامات فرقه‌های ضددینی در دست ساخت دارم.

کسی در گیلان حاضر نبود درباره شهید کریمی مصاحبه کند/اجازه هیچ فعالیتی را به ما نداد! /”قربانی” تا ۳ ماه دیگر آماده نمایش

به گزارش ۸دی، جواد موگویی، از مستندسازان کشور در مورد کارهای جدید خود گفت: نخستین کارم درباره شهید آیت الله عباس صبایی گلپایگانی است که در سال ۱۳۸۶ توسط فرقه علی اللهی‌ها در هشتگرد شهید شد؛ دومین مستندم هم درباره شهید ابوالحسن کریمی، دادستان وقت گیلان است که در سال ۱۳۶۵ به صورت مشکوکی توسط منافقین به شهادت رسید.
وی افزود: عنوان اولیه کار اولم «شهید صبایی» نام دارد و هم اکنون در مرحله تحقیق قرار داریم؛ شهید صبایی امام جمعه و نماینده ولی فقیه دهه ۶۰ در هشتگرد و هم‌درس آیت الله گلپایگانی، آقای قرائتی و دری نجف آبادی بوده است.
این مستندساز ادامه داد: در دهه ۶۰ علی‌رغم اشراف کاملی که علی اللهی‌ها بر روی شهر هشتگرد داشتند، آیت الله صبایی توانست کارهای بسیار خوبی مانند او تأسیس حوزه علمیه، مسجد و مصلی انجام دهد و از نظر فرهنگی به خوبی با این فرقه با مقابله کرد.
موگویی خاطرنشان کرد: در نهایت همین اقدامات او، موجب شهادتش توسط این فرقه شد؛ آیت الله عباس صبایی به در سال ۸۶ و در شب شهادت حضرت زهرا(س) در مقابل منزل به طرز وحشیانه‌ای به شهادت رسید.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در مرحله تحقیق قرار داریم و کار فیلمبرداری هنوز آغاز نشده است زیرا به دنبال پرونده‌های قاتلان او هستیم؛ البته ظاهرا قاتلان وی اخیرا و بعد از گذشت چندین سال از شهادت آیت الله صبایی، اعدام شده‌اند. نکته مهم و یکی از ابهامات پرونده این است که بسیاری در ماجرای قتل آیت الله صبایی دست داشتند اما تنها دو ضارب او اعدام شدند.
این مستندساز یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کار تحقیق تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد و بعد از آن اقدام به گرفتن مصاحبه های لازم خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌کنیم کار تا آذرماه آماده نمایش شود.
موگویی در بخشی از سخنانش متذکر شد: ما در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب تا امروز یکی از قربانیان تروریسم بودیم و این مواجهه ما با تروریسم آن هم در مرکز کشور موضوع بسیار مهمی است؛ نکته مهم دیگر این است که فرقه‌هایی که در ایران در حال فعالیت هستند همیشه خود را در وضعیت مظلوم‌نمایی قرار می‌دهند و بارها علیه ایران پرونده‌های حوق بشری ایجاد کرده‌اند.
وی تصریح کرد: ما در این مستند قصد داریم فرقه علی‌الهی را بررسی کنیم که اصلا، الهی هم نیستند بلکه ضد دین هستند و برخی از آنها حتی به قتل و کشتار روی آورده‌اند؛ شناسایی این فرقه‌ها در کشور و افشای ماهیت آنها برای ما بسیار مهم است.
این مستندساز یادآور شد: همانند مستندهای قبلی‌ام که در مسیر آنها با مشکلاتی روبرو شدم، پیش‌بینی می‌کنم با توجه به اینکه این مستند هم درباره موضوع خاصی است، چالش‌ها و مشکلات مختلفی در مسیر تولید آن داشته باشیم البته کسی که می‌خواهد مستندی سیاسی تولید کند باید آمادگی چنین مسائلی را داشته باشد.
وی ادامه داد: کار دوم من، در مورد شهید ابوالحسن کریمی، دادستان وقت گیلان و از شاگردان آیت الله قدوسی است؛ او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دادستان لاهیجان می‌شود و درگیری‌های فراوانی با منافقین پیدا می‌کند و در نهایت در سال ۱۳۶۵ توسط منافقین به شهادت می‌رسد.
این مستندساز در همین باره توضیح داد: تحقیقات ساخت این مستند سال گذشته آغاز شد و تاکنون، حدود ۲۰ مصاحبه با افراد مختلف در شهرهای تهران، گیلان، رشت، لاهیجان، قم و سیاهکل انجام دادیم.
وی تصریح کرد: زمانی که برای مصاحبه به استان گیلان، رفته بودیم کسی حاضر نبود درباره شهید کریمی مصاحبه کند. جو گیلان به صورتی است که آیت الله «زین العابدین قربانی» که درحال حاضر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در آنجا اجازه انجام هیچ گونه کار و فعالیتی را به ما نمی داد.
موگویی با اشاره مشکلات تولید این کار بیان کرد: متاسفانه در قسمت مربوط به بازسازی صحنه شهادت ابوالحسن کریمی، با کمبود بودجه روبرو شدیم و به مشکل خوردیم.
وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی بعد از طی این مراحل، مستند که با عنوان اولیه «قربانی، زندگینامه شهید ابوالحسن کریمی» نامگذاری شده است، تا سه ماه آینده آماده نمایش می‌شود.

منبع: عمارفیلم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه