همه چیز درباره دلایل بلاتکلیفی مالکیت باشگاه سپیدرود و وضعیت کادرفنی این تیم

یکی از مسائل اساسی که می‌تواند در آینده‌ پیش‌رو به باشگاه ریشه دار و مردمی سپیدرود رشت لطمه اساسی وارد کند بلاتکلیفی وضعیت مالکیت آن است.

همه چیز درباره دلایل بلاتکلیفی مالکیت باشگاه سپیدرود و وضعیت کادرفنی این تیم

به گزارش ۸دی، یک برد، یک تساوی و ۳ باخت در ۵ بازی آمار چندان خوبی برای علی نظر محمدی، سرمربی این تیم نیست.

در شرایطی که سپیدرود به شدت از سوی هوادارانش حمایت می‌شد، این مربیان بودند که نگران جایگاه خود برای کسب اولین پیروزی تلاش می‌کردند.

مشکلات مالی، نبود ورزشگاه مناسب و استاندارد برای برگزاری مسابقه در کنار نتایج ضعیف همه و همه فشار زیادی به تیم تحمیل می‌کرد.

سپیدرود، اما بالاخره امتیاز کسب کرد و از قعر جدول جدا شده در رده چهاردهم قرار گرفت، ولی ابهامات درباره تغییرات کادر فنی، واگذاری مالکیت، مدیریت باشگاه و اختلافات درون استانی برای نحوه اداره باشگاه روز‌به روز بیشتر می‌شود.

همه مذاکره با مربیان برای جانشینی نظرمحمدی را تکذیب می‌کنند

نام مربیان مختلفی تا به امروز برای جانشینی علی نظر محمدی در رسانه‌ها و محافل ورزشی مطرح شده است. از فرشاد پیوس گرفته تا فیروز کریمی و مربی بومی چون افشین ناظمی! نکته قابل توجه اینجاست که با برخی از این مربیان مذاکره صورت گرفته اما مدیرعامل فعلا حامی سرمربی جوان سپیدرود است.

میرشهاب مومنی مدرعامل سپید رود در این مورد به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان گفت:«مذاکره با هر گزینه‌ای را شدیدا تکذیب می‌کنم. من سر حرفم هستم و اصلا با هیچ مربی مذاکره نکردم. اگر چه ما در چند هفته اول خوب نبودیم، ولی رفته رفته اوضاع تغییر کرد. من تحت هر شرایطی پشت این تیم مربیگری هستم و امیدوارم این شرایط همچنان تغییر کرده و اوضاع بهتر شود.»

با این حال عوامل بیرونی در وضعیت این تیم نقش خواهند داشت. اما به نظر می‌رسد این مربی در شهر رشت محبوبیت خاص خود را دارد و با توجه به مسئولیتی که در بحران قبول کرده همه از او حمایت می‌کنند.

علی الماس‌خاله، رئیس هیات فوتبال استان گیلان، هم در مورد این سرمربی بومی اظهار داشت:«من به هیچ عنوان مذاکره با مربیان دیگر را تایید نمی‌کنم. اسم‌هایی که مطرح شده تنها شایعه‌ای بیش نیست. ما با هیچ مربی صحبت نکردیم و از این تیم با همین مربی حمایت می‌کنیم. اوضاع خیلی از تیم‌ها خوب نیست، ولی ما روند صعودی داشتیم. پس جای نگرانی نداریم»

بازیکنان حامی سرمربی

به نظر می‌رسد نظر محمدی محبوبیت خود را حتی با وجود تنها ۴ امتیاز حفظ کرده است. مدیرعامل و مسئولان فوتبال استان از او حمایت می‌کنند و او حتی در بین بازیکنان هم محبوب است. بازیکنان سپیدرود اخیرا حمایت خود را از این مربی اعلام کردند و حسین کعبی به عنوان نماینده بازیکنان مدعی است او باید به کارش ادامه دهد. این بازیکن گفت:شایعه تغییر مربی همیشه و همه جا هست. تیمی که رفته رفته وضعیت بهتری پیدا کرده چرا باید مربی خود را تغییر دهد. مربیانی که در خانه نشسته‌اند همواره به دنبال تیم می‌گردند. ولی در تیم ما این خبر‌ها نیست و نظر محمدی محکم به کار خود ادامه می‌دهد. البته این مربی مربی بومی تنها گزینه‌ای است که با مشکلات مالی این تیم کنار می‌آید.

ابهامات درباره واگذاری!

شاید بهترین اتفاق برای تیم ریشه‌دار رشت در شرایط کنونی واگذاری این تیم به بخش خصوصی باشد. در شرایط کنونی اوضاع به شکلی است که هر مسئولی در استان گیلان، اجازه دخالت در تصمیم‌گیری و دخالت در امور تیم را به خود می‌دهد آن‌هم در شرایطی که خواست مردم روشن شدن تکلیف مالکیت و پس از آن مدیریت باشگاه است. مدیرعامل سپیدرود رشت درباره این ابهامات و شرایط بحرانی آن به میزان تاکید کرد:« من مخالف خرید امتیاز تیم سپیدرود نیستم ولی در راه این معضلاتی وجود دارد که می‌تواند به سپیدرود لطمه بزند. اگر ما این تیم را بخریم و پس از اسپانسری بیاید یا خریداری پیدا شود، شورای شهر مانعی بر سر راه خواهد بود. از این رو بهتر است شورا فقط به عنوان حامی در کنار این تیم باشد نه مالک. نگاه من به فوتبال اقتصادی است و معتقدم سپیدرود در این شهر یک برند هست و وظیفه همه نهادهاست که از آن حمایت کنند. وقتی می‌گویم نگاهم اقتصادی است ، یعنی معتقدم در کنارش شغل وجود دارد و در پس آن آثار اجتماعی مثبت بوجود می‌آید در نتیجه حمایت شورای شهر را می طلبد.»

معضل پول! لیگ برتر با جیب خالی!

حقیقت اینجاست که بدهی‌ها و هزینه‌های سنگین جاری باشگاه یکی از موانع اصلی در راه واگذاری سپیدرود رشت است. اثرات منفی که بدهی‌ها روزی عملکرد سپیدرود در سال‌های اخیر گذاشته، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. نکته قابل تامل اینجاست که در لیگ برتر نمی‌توان با بی‌پولی مقابل رقبای تا بن دندان مسلح صف‌آرایی کرد و نتیجه آن دوباره سقوط به دسته‌های پایین‌تر خواهد بود.

با این حال مدیرعامل سپیدرود معتقد است مشکل این باشگاه مالی نیست. او گفت:« هیچ یک از باشگاه های ما به طور منظم به اعضای تیم خود پول ندادند. باید اعتبار تامین شود تا پول پرداخت شود. ما همین حالا هم هزینه‌های تیم از اول فصل را پرداخت کردیم.ا ین تیم ارزش سرمایه گذاری دارد چون هم تیمی پرطرفدار و هم لیگ برتری است ضمن اینکه ما کم بدهی‌ترین تیم لیگ برتر هستیم پس بدهی ها مانع ما نیست.»

حسین کعبی بازیکن با سابقه سپیدرود رشت هم درباره مشکلات مالی و تاثیرا منفی آن روی عملکرد تیم به نمایندگی از بازیکنان تاکید کرد:« این تیم با ۱۰ میلیارد بسته شده است. تنها با ۱۰ میلیارد می‌توان این تیم را بدون بدهی اداره کرد. قرارداد بازیکنان آنقدر پایین است که کم هزینه ترین تیم لیگ هستیم. خودم پول نمی‌خواهم اما برای بازیکنان تیم پیش قدم شدم و برای مردم این شهر می گویم. ما بهترین هواداران را داریم”.

 نقش شورای شهر در باشگاه سپید‌رود
با توجه به شرایط فعلی تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد قرار نیست تکلیف مالکیت باشگاه سپیدرود رشت روشن شود. برنامه این است که باشگاه به روش مدیریتی سنتی مثل تمام سال‌های اخیر اداره شده و هر مسئولی دراین تیم دستی بر آتش داشته باشد! به همین دلیل نه در استان و نه در بین نهادهای دولتی و خصوصی هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به قبول مسئولیت باشگاه نیست. این ماجرا باعث شده شرکت‌های تجاری و اسپانسرها‌ هم تمایلی برای سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از این تیم محبوب و بزرگ نداشته باشند. در چنین شرایطی تمام امید مردم رشت به کمک‌های شورای شهر است که خود از پذیرش تمام مسئولیت تیم خودداری می‌کند.

عضو شورای شهر: در راستای قانون کمک می‌کنیم
زاهد به عنوان یکی از اعضای شورای جدید شهر  و عضو تشکل هوادران سپیدرود معتقد است باید حداقل به خاطر مردم به این تیم توجه کرد. این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار میزان اظهار داشت:« سپیدرود شناسنامه شهر رشت است. فوتبال برآیندی از هارمونی و هماهنگی این منطقه است اما وقتی پازل‌های اقتصادی به خوبی درجای خود قرار نمی‌گیرند و کار خودشان را درست انجام نمی‌دهند، صدمه وارد می شود. گیلان و خوزستان استان‌های فوتبال خیز هستند ولی اوضاع در خوزستان خوب و در گیلان بد است. این یعنی همان پازل‌ها به درستی جای خود قرار نگرفته‌اند. من و همه اعضای شورای شهر تلاش می‌کنیم از این تیم حمایت کرده و هر کاری در راستای قانون از دست ما بر بیاید انجام خواهیم داد.»

زمانی که دارد از دست می‌رود
با وجود این داستان‌ها و تلاش‌هایی که همه از آن دم می‌زنند، ظاهرا سپیدرود فقط محبوب مردم است و حامیان مالی جرات نزدیک شدن به این تیم را ندارند.ن هادهای دولتی معذوریت قانونی دارند و تجار خصوصی هم از سرمایه گذاری در فوتبال می‌ترسند. البته این پازل حل شدنی است و همانطور که در اصفهان، خوزستان ، تبریز و مشهد مالکان خصوصی با کمک حامیان دولتی فوتبال را اداره می‌کنند ، گیلان هم می تواند با کمک برنامه‌ریزی حرفه‌ای به خوبی تنها تیم لیگ برتری‌اش را حمایت کند. مسئولان این استان می‌توانند اما تمام نگرانی مردم فوتبالدوست استان این است که مسئولان زمانی به فکر انجام این کار بیفتند که دیگر دیر شده باشد!

منبع: میزان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه