چای‌کاران همراه با بوته‌های‌شان سوختند / سازمان چای کشور چه می‌کند؟!

چای یکی از محصولات سنتی مناطق شمال کشور می باشد و چندین دهه است که همواره کشاورزان چایکار تحت شدیدترین صدمات هستند و امسال نیز چایکاران با بوته هایشان در باغ ها با فشار بی پولی و بدهی های مختلف سوختند.

چای‌کاران همراه با بوته‌های‌شان سوختند / سازمان چای کشور چه می‌کند؟!

به گزارش ۸دی به نقل از بهجت نیوز؛ چای یکی از محصولات سنتی مناطق شمال کشور می باشد که بسیاری از مردم و کشاورزان گیلانی و مازندرانی از چای‌کاری ارتزاق می کنند.

سیاست‌های غلط دولت‌های مختلف و طرح‌های بدون مطالعه‌ای که در چند دهه گذشته در صنعت چای اعمال شده از جمله آزاد سازی چای، واگذاری خرید تضمینی به سازمان تعاون روستائی، انحلال اداره کل چای شمال و احیای مجدد سازمان چای کشور متاسفانه بیشترین صدمه را به اقشار آسیب پذیر چایکار و کشاورزانی که پیش قراول تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به شمار می آیند وارد کرده است.

ماموریت های اصلی سازمان چای کشور اصلاح و ایجاد زنجیره سیستم تولید برگ سبز، خرید تضمینی و حمایتی از چایکاران، ترویج مصرف چای ایرانی در کشور، اصلاح روند تولید چای خشک و تجهیز کارخانجات چایسازی می باشد.

با آمدن محمد ولی روزبهان به سازمان چای کشور بارقه های امید در میان چایکاران ایجاد شد که روند به گونه ای برنامه ریزی گردد که چایکاران پس از سال ها با اصلاح سیستم از جمله حضور و نظارت کارشناسان سازمان چای در مزارع چای و اختصاص چندین هکتار باغ چای در شش ماه دوم سال به هر کارشناس انقلابی در عرصه تولید برگ سبز و در نتیجه تولید چای خشک مرغوب که مصرف کننده ایرانی را مجاب به استفاده از چای داخلی نماید اما متاسفانه همچنان سیستم بروکراتیک و پرمعیوب صنعت چای باقی مانده و چایکاران نیز با بوته هایشان در باغ ها با فشار بی پولی و بدهی های مختلف سوختند.

این در حالی است که برخی از کارخانجات که به شکل انفرادی سعی کرده اند با چند چایکار در ارتباط باشند و از چند چایکار با چندین هکتار حمایت کنند و چای مرغوب تولید کنند که در این عرصه موفق بودند از جمله کارخانه چایسازی فومنات که با حمایت چایکارانی نمونه از جمله برادران یاسینی و تراب رضائی این راه را پیموده اند.

پیشنهاد می گردد سازمان چای کشور در فرصتی مقتضی با مطالعه شرایط صنعت چای در کشورهای دیگر زمینه های برون رفت از این وضعیت را با هدف توانمند سازی چایکاران به صورت حضور کارشناسان در باغات چای و نظارت در امر داشت، اصلاح فرآیند قیمت گزاری برگ سبز چای با توجه به ارزش واقعی یک غنچه و دو برگ به اصطلاح، اصلاح شیوه خرید تضمینی و استفاده از نقش بخش خصوصی با نظارت ناظرین صالح سازمان، اصلاح سیستم تولید چای خشک و نظارت بیشتر سازمان در این عرصه، ایجاد قیمت استاندارد برای انواع چای خشک تولیدی در سرتاسر کشور و بالاخره تلاش برای به دست گرفتن بازار داخلی با فعالیت های علمی، فرهنگی و ترویجی، این سیستم معیوب را اصلاح  نماید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه