مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان با روسیه در گفت‌وگو با 8دی:

شکست ایران با پیشی گرفتن اسرائیل در صادرات به روسیه / ۱۲ بندر و فقط ۳۰۳ میلیون دلار صادرات!

مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با روسیه از صادرات ۳۰۳ میلیون دلاری ایران با وجود ۱۲ بندر در دریای خزر انتقاد کرد و گفت: پیشی گرفتن رژیم صهیونیستی از ایران در صادرات برابر با شکست است.

شکست ایران با پیشی گرفتن اسرائیل در صادرات به روسیه / ۱۲ بندر و فقط ۳۰۳ میلیون دلار صادرات!

سید جلیل جلالی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت با بیان اینکه اقتصاد صادرات محور عمل می‌خواهد، اظهار داشت: اقتصاد صادرات محور مدیرانی می‌خواهد که درک بالایی از مباحث اقتصادی داشته باشند.

وی نخستین کار برای ایجاد اقتصاد صادرات محور را ایجاد زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: پس‌ازاینکه دولت زیرساخت‌ها را محیا کرد باید عوامل افزایش انگیزش برای جذب سرمایه‌گذار را نیز در توسعه اقتصاد صادرات محور فراهم ساخت.

مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با روسیه مناطق آزاد را بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نام برد و گفت: مناطق آزاد به دلیل معافیت‌های مالیاتی و امکانات اقامتی و غیره بهترین گزینه برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

جلالی‌فر به ضعف دولت در اقتصاد صادرات محور اشاره داشت و مطرح کرد: حدود ۱۲ بندر در طول دریای خزر وجود دارد اما مجموع بندرها ما تنها ۳۰۳ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ایران با آبراه موجود ظرف یک روز کالای خود را به روسیه که دورترین کشور است می‌رساند، گفت: متأسفانه اسرائیل با دو بندر از طریق دریای مدیترانه قریب به سه برابر صادرات را با توجه به دور بودن از روسیه صادرات کرده است.

مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان با روسیه با بیان اینکه پیشی گرفتن رژیم صهیونیستی از ایران در صادرات برابر با شکست است، تصریح کرد: ایران در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد رشد صادرات داشته اما این رقم در مقایسه با بندرهایی که وجود دارند عدد مورد انتظاری نیست.

جلالی‌فر با مطرح کردن این نکته که مدیرکل بندرها باید آمار بدهد که برای ایجاد یک بندر چقدر هزینه صرف کرده است، خاطرنشان کرد: ۳۰۳ میلیون دلار با وجود اسکله‌ها و بندرها ما توجیه اقتصادی ندارد و اگر پول خودشان بود هم‌چنین کاری نمی‌کردند و پول خود را در دریا نمی‌ریختند.

وی با ابراز نگرانی از ساخت بندرها در دریا و استفاده نکردن از آن‌ها در صادرات محصولات گفت: باید بندر و اسکله ساخت و شرایط صادرات محصولات را نیز فراهم کرد تا بیش‌ از اندازه منابع کشور هدر نرود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه