بررسی اسناد؛

چه کسانی از مصرف بیشتر دارو توسط مردم سود می برند؟

اسناد نشان می دهد شرکتی که همسر رییس سازمان غذا و دارو در آن مسئولیت و معاونش در آن سهامدار است، طی ۶ماه منتهی به پایان خرداد امسال بیش از ۱۵میلیارد تومان برای تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده است.

چه کسانی از مصرف بیشتر دارو توسط مردم سود می برند؟

به گزارش ۸دی، ایرانی ها سه برابر استاندارد های جهانی دارو مصرف می کنند و همین یکه تازی در مصرف دارو، ایران را در بین ۲۰ کشور اول در مصرف دارو قرار داده است.بر این اساس، آمارها حکایت از مصرف خودسرانه ۲۰درصد از کل داروهای مصرفی در ایران دارد و همین موضوع باعث شده تا هر سال بیش از ۱۰هزار مورد عارضه ناشی از مصرف خودسرانه دارو به وزارت بهداشت گزارش شود.

این موضوع در حالی اتفاق می افتد که از سویی مصرف بی رویه و خودسرانه دارو در ایران گریبان ۴۰ درصد از مردم را گرفته و از سوی دیگر، اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان برخلاف بسیاری از موارد در دنیا که در هر نسخه معمولا به دو قلم دارو کفایت می شود، در ایران به ۳ تا ۴ قلم برسد و همین مصرف بیش از اندازه دارو در ایران به حدی رسیده که وزیر بهداشت نیز آن را به عنوان یک بحران معرفی کرده است.

یک بام و دوهوای مسئولان وزارت بهداشت برای نحوه مصرف دارو

اما در این بین وظیفه اصلی فرهنگ سازی برای عبور از بحران مصرف دارو در ایران بر عهده متولی اصلی نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت و البته در کنار آن، رسانه هاست؛ فرهنگ سازی همه جانبه ای که باید جامعه پزشکی و آحاد مردم را در بگیرد تا هم پزشکان دست از تجویز بی رویه دارو برداند و هم مردم دارو را به چشم کالایی مصرفی و سهل الوصول نبینند. در حالی که تصور می شد ارکان مختلف در تلاش هستند تا مصرف دارو در کشور پایین بیاید اسناد نشان می دهد یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده دارو در کشور که از قضا معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در دولت اول حجت الاسلام روحانی عضو سابق هیئت مدیره آن است و پس از آن دختر و همسر و معاون فعلی سازمان مذکور در آن مسئولیت دارند، برای تبلیغ و بازاریابی محصولات دارویی، ۲۰میلیارد تومان هزینه کرده است!

برای اولین بار مدیرعامل سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت بود که از عضویت رسول دیناروند معاون قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در هیئت مدیره شرکت دارو سازی دکتر عبیدی تا قبل از پذیرش این مسئولیت جدید خبر داد و افزود که یکی از مدیران کل سازمان غذا و دارو نیز سهامدار شرکت داروسازی دکتر عبیدی است! البته مدیرعامل داروسازی عبیدی نیز در پاسخ به این موضوع اعلام کرد که معاون سازمان غذا و دارو در دولت اعتدال، در سال ۱۳۹۰ مدیرعامل شرکت بوده و کل تعداد سهام وی، هم اکنون حدود ۵۵ هزار سهام است که اصلا عددی نیست.

بر اساس این گزارش با اینکه تا سال ۹۲ ، معاون وزیر بهداشت ( که چند روزی است برکنار شده) یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت دارو سازی دکتر عبیدی بوده، بعد از او هم یکی از معاونانش همچنان سهامدار این شرکت بوده و همسر دکتر دیناروند نیز به عنوان عضو ناظر بر هیئت مدیره مشغول به کار است. حضور نزدیکان و معاون، عالی ترین مسئول مستقیم بخش دارویی وزارت بهداشت در این شرکت دارویی از یک سو و تملک بخش قابل توجهی از سهام توسط این افراد باعث شده تا به گفته سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت ، قیمت برخی داروهای دکتر عبیدی در بازار بیشتر از محصولات دیگر شرکتها باشد.

تبلیغات ۲۰میلیارد تومانی برای مصرف داروی بیشتر!

از سوی دیگر بررسی صورت های مالی شرکت داروسازی دکتر عبیدی توسط مشرق حکایت از وجود تناقضی آشکار  بین اهداف و شعارهای وزارت بهداشت با عملکرد برخی مدیران خود در قامت مسئول و صاحب امتیاز یک واحد تولیدی دارد. درست برخلاف تاکیدات وزارت بهداشت که مصرف بالای دارو در کشور را بحرانی خطرناک برای کشور قلمداد می کند، شرکتی که نزدیکان رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در آن مسئولیت و سهم دارند، تنها طی شش ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری بیش از ۱۵میلیارد تومان برای تبلیغات و بازاریابی فروش دارو در کشور هزینه کرده است. این درحالی است که نگاهی به محصولات شرکت داروسازی دکتر عبیدی نشان می دهد شرکت مذکور تنها به کار تولید دارو مشغول است و دستی بر تولید لوازم بهداشتی، آرایشی یا مکمل ندارد، هرچند ممکن است شرکت های وابسته به آن وارد این حوزه شده باشند.

علاوه بر مبلغ ۱۵۴ میلیارد هزینه انجام شده طی ۶ ماه، مبلغ ۴۲ میلیارد ریال نیز برای برگزاری نمایشگاه و سمینار جهت معرفی محصولات این شرکت هزینه شده و بازرس قانونی شرکت داروسازی عبیدی اعلام کرده است که با توجه به افزایش تعداد پرسنل بازاریابی، هزینه های این بخش افزایش یافته و حدود ۶۷ میلیارد ریال بابت حقوق این پرسنل بازاریابی هزینه شده و همچنین، اخیرا محلی نیز برای استقرار پرسنل بازاریابی این شرکت، تهیه و اجاره شده است!

در ادامه بررسی اسنادی که نسخه ای از آن در اختیار مشرق قرار دارد، مشخص شده داروسازی دکتر عبیدی در شش ماهه منتهی به پایان خرداد سال گذشته ۸ میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه کرده تا ظاهرا مردم به خوردن محصولات بیشتری از این کارخانجات ترغیب شوند؛ رقم های نجومی تبلیغات برای فروش داروهای تولیدی دکتر عبیدی تنها به این دو مورد ختم نمی شود و این شرکت در یک سال منتهی به آذر ۹۵ نیز نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برای تبلیغ محصولات خود هزینه کرده است.

تاکید عبداللهی معاون سازمان غذا و دارو و سهامدار داروسازی دکتر عبیدی مبنی بر ممنوعیت تبلیغات دارویی!

ارتباط هزینه های بالای تبلیغات داروسازی دکتر عبیدی با مسئولیت عضو سابق هیئت مدیره آن که از قضا مسئولیت اصلی امور غذا و داروی کشور را برعهده داشته و همسر و دختر و معاونش در این مجموعه سمت یا سهم دارند، علامت سوال بزرگی است که باید دید وزارت بهداشت و دیگر مسئولان در دولت جدید چه پاسخی برایش خواهند داشت. راستی مگر تولید دارو چقدر سود دارد که ۲۰ میلیارد تومان برای تبلیغاتش هزینه می شود؟ وقتی با فروش بیشتر دارو، سود یک شرکت افزایش یافته و سهامداران آن از این اتفاق منفعت کسب می کنند، چگونه باید چنین افرادی مسئولیت مستقیم در سازمان غذا و داروی کشور داشته باشند؟!

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه