خبرنگار: ابوالفضل شکری
عضو هیأت رئیسه مجلس مطرح کرد؛

پای توتال به سایت نفتی خزر هم کشیده شد / کارخانه‌های فرآوری فندق گیلان تعطیل یا نیمه تعطیلند

نماینده مردم رودسر و املش گفت: در بخش نفت سایت خزر چون سرمایه‌گذاری عمق در عمق است آقای زنگنه به دنبال سرمایه‌گذار و شرکت‌های خارجی مثل توتال هستند.

پای توتال به سایت نفتی خزر هم کشیده شد / کارخانه‌های فرآوری فندق گیلان تعطیل یا نیمه تعطیلند

به گزارش ۸دی، اسدالله عباسی شامگاه پنجشنبه در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه باران درباره وضعیت نیروهای حق‌التدریس آموزش و پرورش اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان بازنشست می‌شوند و در ۴ سال آینده این عدد حدود ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود.

وی افزود: جایگزینی این نیروها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت معلم و از طریق فراخوان برای نیروهای علاقمند فارغ‌التحصیل دانشگاه و بکارگیری افراد دارای تجربه مثل مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها و آموزش‌دهنده‌ها خواهد بود.

نماینده مردم رودسر و املش ادامه داد: ما نیاز به یک باز مهندسی و بازنگری در ساختار آموزش و پرورش در مسائل ستادی و صف داریم و باید بتوانیم از بین نخبگان علاقمندان به تعلیم و تربیت و کسانی که عاشق معلمی هستند برای جایگزینی نیروهای بازنشسته استفاده کنیم تا اینها بتوانند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کنند.

عباسی گفت: اجرای این طرح نیاز به نیروهای دلسوز، علاقمند و دارای علم و کارآمدی دارد.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره وضعیت این پرونده اظهار کرد: این موضوع در حال جمع‌بندی است و در تلاشیم جمع‌بندی تا پایان شهریور انجام شود تا در اختیار هیأت رئیسه قرار دهیم و انشاء الله در مهر ماه این گزارش در صحن علنی قرآئت می‌شود.

عباسی با بیان اینکه سهم گیلان در نوسازی مدارس خوب بوده است افزود: با توجه به رطوبت بالا در گیلان ماندگاری تجهیزات و امکانات در استان پایین است و لازم است نگاه ویژه به گیلان در این مبحث داشته باشیم و ما در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد دلار در همین راستا تصویب کردیم و در مجلس هفتم ۴ میلیارد دلار مصوب کرده بودیم و الان این ۳ میلیارد بین استانها توزیع می‌شود تا مدارس استانداردسازی شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره روند اجرای سد پلرود گفت: برای این پروژه میزان اعتبارات خوب بوده است اما تخصیص اعتبارات به موقع انجام نگرفته است و از دی ماه ۹۴ تنها توانستیم ۴ میلیارد تومان بصورت اسناد خزانه و ۲.۸ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت تأمین کنیم در حالی که اکنون ۴۰ میلیارد تومان طلب پیمانکار است.

وی ادامه داد: مشکل الان، تملک زمین‌های اطراف سد است و ما تأکید داریم که مسئولان مربوطه مردم را از حالت سرگردانی نجات دهند چون قرار ما بر این بود که تا پایان ۹۷ این سد آبگیری شود و پایان ۹۸ به بهره‌برداری برسد تا نیاز مردم به آب کشاورزی و شرب و برق تأمین شود.

نماینده مردم رودسر و املش گفت: این سد اکنون ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دارد و اگر اختصاص پیدا کند روند رو به جلویی خواهد داشت.

عباسی درباره مشکلات فندق‌کاران و کمبود آب در این بخش اظهار کرد: بیمه محصولات فندق کافی نیست و بیمه‌ای که برای هر هکتار فندق در نظر می‌گیرند بسیار زیاد است و از طرفی در شهرستان روسر و اشکورات بیشترین سهم تولید فندق را داریم و حتی مرکز تحقیقات فندق هم در منطقه است که البته بنده از عملکرد این مرکز رضایت ندارم و باید بیشتر کار کنند.

وی ادامه داد: ما فندق را باید فرآوری و در صنایع تبدیلی روی آن کار کنیم تا در همین جا تجارت شود در حالی که اکنون فندق را به بازار قزوین می‌برند و در آنجا فرآوری می‌شود. یک کارخانه فرآوری فندق در روستای ییلاقی مربو املش وجود دارد که نیمه فعال است و بانک باید از سرمایه‌گذار آن حمایت کند و یک کارخانه دیگر در زیاز املش وجود دارد که متأسفانه سرمایه‌گذار آن را رها کرده است و اکنون در اختیار بانک صنعت و معدن است که ما انتظار داریم این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود تا بتوانیم ارزش افزوده مقرون به صرفه برای کشاورزان ایجاد کنیم.

نماینده مردم رودسر و املش درباره مشکلات آبی فندق‌کاران نیز گفت: جهاد کشاورزی در بحث آبیاری کشاورزی ۱۰۰ درصد از فندق‌کاران حمایت می‌کند و کشاورز می‌تواند بدون پرداخت پول در آبیاری تحت فشار ۱۰۰ درصد از طرف دولت مورد حمایت قرار بگیرد و پروژه را اجرا کند.

عباسی با بیان اینکه کل بودجه شهرستان رودسر امسال ۵۱ درصد رشد داشته است اظهار کرد: شهرستان املش هم ۲۸ درصد رشد اعتباری داشته است  و ما تلاش می‌کنیم از طریق اعتبارات ملی این بودجه را افزایش دهیم.

وی درباره پروژه جاده کلاچای رحیم آباد قزوین گفت: امسال حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار گذشته شده است و ردیف این پروژه ملی است و در سال ۸۹ به تصویب رسیده و این پروژه مربوط به گیلان است. ما برنامه داریم این پروژه از سمت کلاچای اجرایی‌تر شود. اکنون از سمت قزوین تونل‌ها در حال حفاری است و اگر این اتفاق بیافتد گیلان می‌تواند یک قطب گردشگری و اقتصادی مهم شود و رقابت خوبی با مازندران داشته باشد.

عضو هیأت رئیس مجلس درباره خرید زمین‌های استان توسط افراد غیربومی و تغییر کاربری آن اظهار کرد: در گیلان مسئولان ذیربط محدودیت‌های قانونی را اعمال می‌کنند و کارگروه‌های شهرستان‌ها هم در حفظ آمایش سرزمینی فعال هستند و فکر می‌کنم در این خصوص مشکلی نخواهیم داشت.

عباسی درباره سایت نفتی خزر نیز گفت: جلسه‌ای اخیرا با وزیر نفت داشتیم و مصوباتی داشتیم و آقای زنگنه بازدیدی هم از این سایت داشتند و پیگیر هستیم و در بخش نفت چون سرمایه‌گذاری عمق در عمق است آقای زنگنه به دنبال سرمایه‌گذار و شرکت‌های خارجی مثل توتال هستند.

وی ادامه داد: الان قراردادی هم با توتال با حفط همه موارد و مسائل امنیتی و اقتصادی بسته شده است و در کنار این ما در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری را جذب کرده‌ایم و اکنون در حال تملک ۱۰۰ هکتار زمین است و بعد این کار، پروژه آغاز خواهد شد و این پروژه می‌تواند یک حلقه قابل قبول در اقتصاد استان گیلان باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمدحسین غریبی
سلام به نظرم برای سایت نفتی خزر اگه توتال بیاد سرمایه گذاری کنه، با این احتمال که حتی پروژه رو نیمه تمام بزاره سود کردیم چون هیچ شرکت نفتی چه داخلی و چه خارجی روی این سایت نفتی سرمایه گذاری نمی کنند و حداقل موضوع اینه که پروژه رو به یه جایی برسونه
در حاشیه