محمدحسین غریبی

دیپلماسی کپی-پیست!

پس‌ از اینکه جلسه رأی اعتماد به‌ پایان رسید در حال جستجوی اینترنتی بودیم که به‌ صورت کاملاً اتفاقی برنامه سال ۹۲ دکتر ظریف برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس در جلوی چشممان ظاهر شد، برنامه را خواندیم و متوجه شدیم ادبیاتش بسیار شبیه ادبیات برنامه ۹۶ است.

دیپلماسی کپی-پیست!

به گزارش ۸دی، در حین اینکه نمایندگان مجلس در حال بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت بودند ما هم بیکار نبودیم و برنامه‌ها را می‌خواندیم و نقد می‌کردیم.

پس‌ازاینکه جلسه رأی اعتماد به‌پایان رسید در حال جستجوی اینترنتی بودیم که به‌صورت کاملاً اتفاقی برنامه سال ۹۲ دکتر ظریف برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس در جلوی چشممان ظاهر شد، برنامه را خواندیم و متوجه شدیم ادبیاتش بسیار شبیه ادبیات برنامه ۹۶ است.
برنامه ۹۶ را باز کردیم، دیدیم شبیه نیست بلکه در خیلی از موارد در قسمت‌های راهبردهای عملیاتی و راهبردهای کلان کپی-پیست است، هر چه بیشتر مقایسه می‌کردیم بیشتر به عمق ماجرا پی می‌بردیم.
نمایندگان مجلس برنامه‌ای را نقد و بررسی کرده بودند که در سال ۹۲ هم موردنقد و بررسی واقع‌شده بود و در بسیاری از بندهای راهبرد کلان و عملیاتی، دکتر ظریف حتی زحمت تغییر دادن ادبیات جملات را نکشیده بود و در برخی جاها نیز فقط تیتر مطالب را عوض کرده بود و در برخی دیگر جایشان را ولی برنامه همان برنامه بود.
چند روز قبل یادداشتی نوشتم تحت عنوان «عصاره‌ی کدام ملت!» که یک بندش این بود:«وزرای پیشنهادی آبرو و سواد نمایندگان مجلس را به بازی گرفتند و با برنامه نداشته، از مجلس رأی اعتماد قاطع گرفتند.
تقریباً می‌شود گفت اگر عوام و مزدم معمولی این برنامه‌ها را بخواند، می‌داند و می‌فهمد که اصلاً بحث پنج روزه مجلس سربرنامه نبوده و شاید سر رزومه‌ای بوده که نمایندگان خودشان از گذشته وزرا می‌دانستند.»
حال ظریف نه تنها برنامه ارائه نداده بلکه آن چیزی هم که داده بسیاری‌اش کپی-پیست بوده و من بند بالا را با دیدن برنامه ظریف، با قاطعیت بیشتری تکرار می‌کنم.
روحانی در مراسم تحلیف گفت ظریف بِرَند است ولی با خواندن این برنامه مطمئن شدم بِرَند است ولی از نوع فِیک و تقلبی مانند تمام اجناسی که برند هستند ولی کیفیتی ندارند و محصول داخلی کیفیتش هزاران برابر بیشتر است، رویکرد و گفتمان التماسی ظریف برند است ولی کیفیتی به‌مراتب پایین‌تر از رویکرد و گفتمان انقلابی دارد.
با دیپلماسی کپی-پیست قطعاً نمی‌توان دستاورد جدیدی به کاروان دولت دوازدهم اضافه کرد و تنها مانند برنامه دکتر ظریف که از ۹۲ تا ۹۶ درجا زده از ۹۶ تا ۱۴۰۰ نیز درجا خواهد زد و فقط این امیدواری باقی می‌ماند که عقب‌گرد نکنیم که آن‌هم امیدواری بی‌جایی است.
محمدحسین غریبی – دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان ورودی ۹۴

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
raha
قربون شکل ماهت نویسنده دانشجو ظریف حتی نیاز به کسب رای مجدد هم نداشت چه به اینکه شما پی برده باشید برنامش کپی پیست هست؟
در حاشیه