سایر رسانه ها؛

رشت در انتظار شهرداری دیگر؛ خواسته مردم، پرهیز از تغییر زودهنگام

شهرستان رشت در انتظار معرفی شهرداری دیگر از سوی منتخبان مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی این کلانشهر است.

رشت در انتظار شهرداری دیگر؛ خواسته مردم، پرهیز از تغییر زودهنگام

به گزارش ۸دی، کلانشهر رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد؛ با برکناری سید محمد علی ثابت قدم شهردار سابق رشت با رای دو سوم اعضای شورای چهارم در اواخر خردادماه امسال، تاکنون، شهرداری این کلانشهر دارای سرپرست است.
رشت از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری تاسیس شد؛ حاج میرزا خلیل آقا نخستین رئیس انجمن بلدیه رشت بود و پس از انتخاباتی در روز دهم بهمن ماه ۱۲۸۶ ، این انجمن تاسیس شد. مردم رشت از ابتدای تاسیس شهرداری تاکنون، شاهد حضور بیش از ۶۰ شهردار بوده اند و در این ارتباط ، کارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقدند که شهرداران در توسعه و عمران شهری، نقشی مهم دارند و تغییر متعدد شهرداران، به نفع شهر نیست.
شهروندان نیز انتخاب شهرداران متعدد را اقدامی نادرست می دانند و بر این باورند که اگر از ابتدا شهردار با دقت و وسواس از سوی اعضای شورا گزینش شود، مردم رشت کمتر با مشکل تغییر شهردار و تبعات ناشی از آن مواجه خواهند شد.
حسین علیزاده یکی از شهروندان کلانشهر رشت در این باره گفت: از اعضای شورا می خواهم که از ابتدا با بررسی سوابق داوطلبان مدیریت شهری، بهترین فرد را انتخاب کرده تا مجبور نشوند بعد از مدتی، اقدام به استیضاح او کنند.
وی اظهار داشت: به نظرم داشتن تخصص و مهمتر از همه تعهد، دو مقوله مهمی است که منتخبان شورای اسلامی کلانشهر رشت در بررسی سوابق داوطلبان برای به دست گرفتن کرسی شهرداری رشت، بایستی مورد توجه قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: کلانشهر رشت تاکنون شهرداران زیادی دیده که بیشتر آنها عمر کوتاهی برای مدیریت شهری داشته اند که امیدواریم این بار ، اینگونه نباشد.
با تشکیل شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار از جمله وظایف این نهاد تعریف شده و در این ارتباط ، منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر رشت، چند روزی است که طی جلسات مختلف و با دعوت از داوطلبان، بررسی سوابق و برنامه های آنان، اهتمام به انتخاب شهرداری مناسب برای رشت دارند.
منتخب اول پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر رشت می گوید: برای انتخاب شهردار رشت، شاخصه های مختلفی را در نظر گرفته ایم که به نظرم فردی که مدیریت اجرایی موفقی داشته باشد، می تواند بهترین گزینه باشد.
احمد رمضانپور نرگسی گفت: علاوه بر سابقه کار اجرایی موفق، برخورداری از مدرک مرتبط با مدیریت شهری، بهره مندی از قدرت تعامل با نهادها، دستگاه ها، حوزه های قضایی، امنیتی، مجمع نمایندگان، نماینده ولی فقیه و مدیر ارشد استان از دیگر شاخصه های مدنظر اعضای شورای پنجم رشت برای انتخاب شهردار است.
رمضانپور نرگسی متعقد است که شهردار این کلانشهر بایستی بومی باشد زیرا بومی بودن یک مزیت است که بایستی از آن استفاده کنیم.
تجربه سال های نه چندان دور رشت و در نظر گرفتن انتظار بحق شهروندان، بیانگر آن است که اصلی ترین اقدام منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی رشت، باید اهتمام به انتخاب فردی کارشناس، مسئول و متعهد برای عهده داری مسئولیت شهرداری این کلانشهر از یکسو و تعریف برنامه کاری با زمان بندی مشخص از سوی دیگر باشد چراکه رعایت این هر دو ، علاوه بر انتخاب بهترین گزینه برای مدیریت شهری، شاید خاطره ناخوشایند تغییر زودهنگام و پیاپی شهردار را از ذهن شهروندان بزداید.
شهرداری رشت دارای پنج منطقه و ۱۰ سازمان است. کلانشهر رشت نیز حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.
شورای اسلامی رشت در دور پنجم، ۱۱ عضو دارد و بر اساس ابلاغیه وزیر کشور، شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت خود را از ابتدای شهریورماه سال جاری آغاز می کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه