۵۰ اثر تاریخی گیلان، در انتظار ثبت ملی

پرونده ۵۰ اثر تاریخی استان گیلان برای ارسال به دبیرخانه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده شده است.

۵۰ اثر تاریخی گیلان، در انتظار ثبت ملی

به گزارش ۸دی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: در میان ۵۰ اثر پیشنهادی، غارهای دیارجان دیلمان بعنوان قدیمی ترین اثر تاریخی شناخته می شود که قدمت این سلسله غارها به دوره نوسنگی بر می گردد و جدیدترین آن مناره تاریخی کلده فومن است که متعلق به دوره قاجار است.
ولی جهانی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ویژه مقوله ثبت آثار ، برنامه ریزی های لازم برای ادامه این روند و تهیه پرونده های جدید از میان آثار شناسایی شده با ارزش نیز انجام شده است.
به گفته جهانی، بخش عمده پرونده های تهیه شده در این مرحله مربوط به محوطه و بناهایی است که طی سال های گذشته مورد پژوهش های علمی و تخصصی قرار گرفته و آثار طبیعی شاخصی نیز در لیست مذکور قرار دارند.
وی مهمترین این آثار طبیعی شاخص را غار چشمه باد ویلی بلاغی در ارتفاعات منجیل از توابع شهرستان رودبار ذکر کرد.
جهانی ادامه داد: گیلان برغم مساحت اندک ، دارای تراکم بالای آثار تاریخی است به طوری که علاوه بر یک هزار و ۶۰ اثر ثبت شده، بیش از دو هزار اثر با ارزش تاریخی نیز شناسایی شده که می بایست برای حفاظت بهینه و معرفی بهتر، نسبت به ثبت آنها اقدام کرد.
جهانی این آثار را شامل خانه های تاریخی، مساجد و بقعه های تاریخی، غارها و پناهگاه ها، پل ها، حمام ها و … عنوان و ابراز امیدواری کرد که با ثبت این بناها در فهرست آثار ملی کشور بعنوان شناسنامه و هویت تاریخی این منطقه، گامی مهم در پیشبرد اهداف سازمانی برداشته شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه