رئيس سازمان جهاد کشاورزی گيلان:

تولید بیش از یک‌میلیون کاه و کلش پس از برداشت برنج در گیلان/ ارزش ریالی ۲۴۰۰ میلیاردی کاه و کلش در گیلان

شعبان نژاد گفت: کشاورزان و شالی‌کاران می‌توانند کاه و کلش خود را دسته‌بندی کرده و به‌راحتی به اتحادیه دامداران بفروشند.

تولید بیش از یک‌میلیون کاه و کلش پس از برداشت برنج در گیلان/ ارزش ریالی ۲۴۰۰ میلیاردی کاه و کلش در گیلان

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، علیرضا شعبان نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه حدود یک‌میلیون ۲۰۰ هزار تن کاه کلش بعد از برداشت برنج در مزارع استان گیلان تولید می‌شود  اظهار کرد: ارزش اقتصادی این میزان  کاه  و کلش حدود ۲۴۰ میلیارد تومان است.

وی بابیان اینکه در گذشته در شهرستان رشت، غرب و شرق گیلان رسم بر این بود که کاه و کلش را آتش می‌زدند گفت: آتش زدن کاه و کلش هم خاک گیاهی داخل مزرعه را از بین می‌برد  و هم آثار زیست‌محیطی را در بر داشت  و هم باعث سلب آسایش همشهری‌ها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اذعان به اینکه برخی در مورد آتش زدن کاه و کلش به‌اشتباه فکر می‌کردند بیان کرد: عده‌ای فکر می‌کردند که آتش زدن باعث  مبارزه با آفات  می‌شود و به تقویت زمین کمک می‌کند در حال که گیاه خاکی را از بین می‌برد.

شعبان نژاد بابیان اینکه بازار مناسبی برای کاه کلش فراهم کردیم افزود: کشاورزان و شالی‌کاران می‌توانند کاه کلش خود را دسته‌بندی کرده و به‌راحتی به اتحادیه دامدار بفروشند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین و دو هزار  و ۵۰۰ دستگاه دروگر را وارد مزرعه کردیم و با تسهیلاتی که از خط اعتباری  مکانیزاسیون  گرفتیم در سه  گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان  و امسال هم ۵۳ میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به جذب خط اعتباری مکانیزاسیون افزود:  حدود ۶۲ درصد جذب داشتیم که رتبه اول کشور را در این زمینه کسب  کردیم.

وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های ذخیره کننده کاه کلش افزود: فقط ۸۰۰ دستگاه بیلر کار بسته‌بندی کاه کلش را  بر عهده دارند و  در کنار دسته‌بندی ذخیره  هم می‌کنند.

شعبان نژاد در رابطه با کشت دوم و پرورش راتون گفت: استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار مزرعه شالیزاری  است که تنها چهار ماه از سال زیر کشت بوده و هشت ماه آن بلااستفاده است و البته  همه مزارع زیر کشت دوم نمی‌روند و این به  دلیل ضعف کشاورز نیست زیرا در بعضی از مزارع  شرایط آبیاری اجازه نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه برنج راتون از برنج اول گران‌تر است بیان کرد:  راتون نیاز به  ۵۰ کیلو کود دارد  و با یک آبیاری و  یا باران می‌شود ۸۰۰ تن راتون  برداشت کرد و کیلویی سه هزار تومان هم گران‌تر از محصول اول بوده و کیفیت و سلامت آن‌هم  به ارگانیک نزدیک‌تر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گیلان ظرفیت راتون گیری دارد و هر هکتار ۸۰۰ کیلو راتون می‌دهد.

وی با اشاره به احشام سرگردان گفت: با کمک دهیاران و شورای محل شورای کشت را تشکیل دهند  و با کمک شوراهای محلی  دام‌ها را دو ماه دیگر محصور کنند  و این همدلی را ایجاد کنند تا کشاورزان به پرورش راتون  اقدام کنند.

شعبان نژاد افزود: برای برنج در گیلان یک نرخ ریالی و  یک نرخ جنسی وجود دارد  که نرخ جنسی عمدتاً در شرق گیلان  و نرخ ریالی برای سایر نواحی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: به ازای ۱۰۰ کیلو شلتوک کشاورزان می‌تواند سه کیلو برنج سفید و هر ۱۰۰ کیلو برنج سفید ۶ کیلو  برنج سفید را به کارخانه‌دار بدهند و به ازای هر کیلو ۲۵۰ تومان بگیرند و تمامی کارخانه‌های شالی‌کوبی باید نرخ نامه را در محل خرید نصب کنند.

شعبان نژاد با اشاره به افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزود: استان گیلان روزانه ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید مرغ را به سایر استان و خارج  کشور صادر می‌کند اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ و کلیه محصولات کشاورزی تابعی از قیمت کشور است و ربطی به استان ندارد و نمی‌شود که ما تولیدکننده هستیم اینجا ارزان باشد.

وی با اشاره به قیمت مرغ افزود: هفت هزار و ۵۰۰ تومان تا هشت هزار تومان قیمت متعادلی  برای مصرف‌کننده است و اگر قیمت بالای هشت هزار تومان باشد گران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به خرید مرغ منجمد افزود:  در انبارهای گیلان بیش از دو هزار تن مرغ منجمد است و  هرکدام از فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌های که نیاز مرغ دارند بگویند که ما در اختیارشان بگذاریم و آن‌ها با قیمت پنج هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار بدهند درحالی‌که می‌دانیم مردم ما عادت به مرغ گرم دارند از مرغ منجمد کمتر استقبال می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه