حکم بازداشت نتانیاهو در اسپانیا صادر شد

دادگاهی در اسپانیا برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ۷ نفر دیگر از مقامات این رژیم به موجب اقدام صهیونیست ها در حمله به کشتی «ماوی مرمره» در سال ۲۰۱۰، حکم بازداشت صادر کرد.

حکم بازداشت نتانیاهو در اسپانیا صادر شد

به گزارش ۸دی، به نقل از «هرال تریبیون»، قاضی دادگاهی در اسپانیا احکامی را منتشر کرد که بر اساس آن «بنیامین نتانیاهو» و ۷ نفر دیگر از مقام های کنونی و پیشین اسرائیل به اتهام حمله به کشتی کوچک ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ مجرم شناخته شدند و اگر پای آنان به خاک اسپانیا برسد به محض ورود بازداشت خواهند شد.

دیگر افرادی که حکم بازداشت برایشان صادر شده عبارتند از: آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین امور خارجه، موشه یعلون و ایهود باراک به ترتیب وزاری جنگ کنونی و پیشین، الی یشایی وزیر پیشین کشور، دان مریدور وزیر پیشین اطلاعات و بنی بگین  دستیار نخست وزیر. این افراد به همراه نتانیاهو گروهی را با نام گروه ۷ تشکیل می دهند که کمیته ای ویژه از وزراست و وظیفه دارد در زمان مشخص تصمیم های کلیدی درباره مسائل امنیتی اتخاذ کند.

رئیس پیشین نیروی دریایی ارتش اسرائیل ، الیزر ماروم، فرمانده ارشد وقت که عملیات را راهبری می کرد نیز در معرض بازداشت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی امانوئل ناشچون شنبه شب گفت: ما این اقدام (دستور قاضی) را تحریک آمیز می دانیم و تلاش می کنیم در همکاری با مسئولان اسپانیایی، فرمان قاضی را لغو کنیم.

در سال ۲۰۱۵ نیز دادگاهی در اسپانیا برای نتانیاهو به دلیل اقدام اسرائیل در حماله به غزه قرار بازداشت صادر کرده بود.
در رویدادی که در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد، گروهی از فعالان حقوق بشر و گروهی کوچک تر از فعالان بنیاد خیریه بشردوستانه با چند کشتی راهی شدند تا محاصره ی نوار غزه را بشکنند.

اسرائیل بیشتر کشتی ها را متوقف کرد و کنترل آنها را بدست گرفت اما هنگامی که کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل، سوار ماوی مرمره شدند با فعالان بنیاد خیریه درگیر شده و چند نفر را کشته و یا زخمی کردند. در این حادثه ۱۰ تن از فعالان بنیاد خیریه بشردوستانه جان باختند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه