پیرمرد 85 ساله گیلانی در گفتگو با 8دی:

در کودتای ۲۸ مرداد مردم جرأت گریه کردن بر امواتشان را هم نداشتند

مرد ۸۵ ساله گیلانی گفت: در ماجرای ۲۸ مرداد کسی جرأت نداشت حتی برای اموات خودش مجلس ترحیم و عزاداری برگزار کند.

در کودتای ۲۸ مرداد مردم جرأت گریه کردن بر امواتشان را هم نداشتند

به گزارش ۸دی، فریدون بالازاده متولد سال ۱۳۱۱ روستای راجیر طاهرگوراب صومعه سراست و به مقتضای سن خود خاطراتی کوتاه از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ دارد.

بالازاده در گفتگو با ۸دی با اشاره به شرایط خفقان حاکم بر منطقه طاهرگوراب در دوران کودتای ۲۸ مرداد اظهار داشت: آن زمان به نیروهای انتظامی مردم قراق می‌گفتند و مردم هم از این قزاق‌ها واهمه شدیدی داشتند.

وی افزود: در زمان کودتا مردم از ترس بیرون نمی‌آمدند چون قزاق‌ها پدرشان را در می‌آورند.

بالازاده ادامه داد: قزاق‌ها مثل شرطه‌های اعراب بودند. کسی مگر جرات حرف زدن داشت. کسی مگر می‌توانست بیرون بیاید. عزاداری را قدغن کرده بودند. کسی عزاداری برای امواتش نمی‌گرفت.

وی افزود: من یادم است، در بیست و هشت مرداد ۱۳۳۲ خواهر من که یک زن متدین، با ایمان، با تقوا بود و به مردم کمک می‌کرد در بیمارستان درگذشت. با وجود اینکه مردم می خواستند و دوست داشتند در مراسم تدفین شرکت کنند در محل‌مان فقط دو، سه نفر بودیم که او را دفن کردیم.

بالازاده تأکید کرد: در این زمان حتی کسی جرات نداشت برای مرگ خواهر من گریه کند (چون قزاق‌ها تصور می‌کردند در عزای کشته شدن توده‌ای‌ها گریه می‌کنند).

وی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند برای انقلابیون و بخاطر همدردی با (حزب) توده گریه می‌کنیم، فکر می‌کردند خواهرمن توده‌ای است. بنده‌خدا زن ساده‌ای بود، بی‌صفت‌ها این طور گفتند.

بالازاده در پاسخ به این سوال که مگر توده‌ای‌ها خواهر شما را کشتند اظهار کرد: خواهرم سرطان گرفت و مرد. آنها مرض داشتند و اینطور می گفتند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه