گسترش نفوذ تهران در غرب آسیا؛

بازی بزرگ ایران/ هیئت اسرائیلی به واشنگتن می‌رود

«… تصویر بزرگتر از افزایش نفوذ ایران، مربوط به موفقیت این کشور در پر کردن خلاء ناشی از عقب نشینی های داعش در عراق و سوریه است».

بازی بزرگ ایران/ هیئت اسرائیلی به واشنگتن می‌رود

به گزارش ۸دی، روزنامه جروزالم پست (JPost) در یادداشتی به قلم هیئت سردبیری خود از افزایش قدرت ایران در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرده است.

خلاصه نوشتار این رسانه صهیونیستی که زیر عنوان “بازی بزرگ ایران” تنظیم و منتشر شده، در پی می آید:

روز چهارشنبه گزارشی منتشر شد که فاش کرد ایران احتمالا درگیر ساخت کارخانه های موشکی در شمال سوریه است. تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که سوریه درحال ساخت کارخانه های موشکی با الهام گرفتن از ایران است.

این تاسیسات که کوچک هم نیستند به کارخانه های موشک های سطح به سطح ایران شباهت دارند. افشای طرح های ایران برای ساخت تاسیسات موشکی در سوریه، شاهد جدیدی از تلاش های چندگانه این کشور برای تقویت قدرت خود در خاورمیانه می باشد.

اخیرا مجلس ایران تصمیم گرفت ۲۶۰ میلیون دلار به سرمایه گذاری در برنامه موشک های بالستیک این کشور اضافه کند.

گزارش ها حاکی از این است که یک هیئت متشکل از مقامات عالی رتبه اطلاعاتی اسرائیل در هفته های آتی به واشنگتن سفر خواهند کرد. این سفر علاوه بر مساله سوریه به ساخت و سازهای موشکی حزب الله لبنان و روابط نزدیک این گروه با ایران ارتباط دارد.

ایران همچنین طبق گزارش ها ناوهای جنگی خود را به اقیانوس اطلس اعزام می کند. این کشور عمیقا در عراق نفوذ کرده و از شبه نظامیان شیعه موسوم به حشد الشعبی حمایت می کند که اکنون بخشی از نیروهای دولتی عراق هستند.

تهران نقشی کلیدی در حمایت از “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه ایفا می کند و پس از توافق هسته ای ۲۰۱۵، مشکلاتش برای جذب سرمایه های خارجی به ویژه از اروپا کمتر شده است. ایران سیاست های خود را مخفی نمی کند و مقامات ارشد ایرانی آشکارا از تلاش برای ارتقای توان موشکی خود سخن می گویند.

تصویر بزرگتر از افزایش نفوذ ایران مربوط به موفقیت این کشور در پر کردن خلاء ناشی از عقب نشینی های داعش در عراق و سوریه است. درشرایطی که داعش درحال شکست خوردن است، گروه های نیابتی طرفدار ایران، خلاء ایجاد شده در بیابان های غربی عراق و باریکه ای در سوریه که به رود فرات ختم می شود را پر کرده اند. این امر به ایجاد پلی زمینی از تهران تا رود فرات می انجامد؛ دالانی از نفوذ و قدرت که تاکنون بی سابقه بوده است.

حزب الله لبنان تهدید کرده که در جنگ بعدی با اسرائیل از مبارزان شیعه عراق استفاده خواهد کرد و اسرائیل نگران این است که توافق آتش بس در امتداد بلندی های جولان موجب تقویت ایران، حکومت سوریه و حزب الله گردد.

ملاقاتی که قرار است بین مقامات اسرائیلی و همتایان آمریکایی شان برگزار شود باید شامل تلاش هایی برای دریافت تاسیسات دفاعی ایالات متحده و طرحی برای مقابله با ایران در منطقه باشد.

این امر مستلزم کنار کشیدن از توافق هسته ای ایران نیست چراکه تهدید واقعی امروز ایران از طریق نیروهای نیابتی و نفوذ در عراق، سوریه و لبنان می باشد. بسیار ضروری است که شکست داعش، سیاستی برای مقابله با ایران را به دنبال خود داشته باشد.

منبع: جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه