جشنواره تئاتر شهروند در ایستگاه هشتم

دلزدگی مخاطب با عبور از معیارها/ آثاری که تنها در خیابان اجرا می شوند

هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی«شهروند»لاهیجان در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده که نقدهایی بر پایبندی آثار آن وارد است.

دلزدگی مخاطب با عبور از معیارها/ آثاری که تنها در خیابان اجرا می شوند

به گزارش ۸دی، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اگرچه تا ساعاتی دیگر از هشتمین ایستگاه خود نیز گذر می کند اما آنچه که بیش از هرچیز در اجرای آن مورد اهمیت است، وفاداری آثار به نمایش در آمده در این جشنواره به متر و معیارهای تئاتر خیابانی است.

این جشنواره که با نام خود ژانر تئاتر خیابانی و همچنین مفهوم شهروندی را یدک می کشد، اگرچه می تواند زمینه ساز بروز اتفاقات خوشایندی در تئاتر خیابانی کشور و همچنین فرهنگ شهری باشد اما بی توجهی به رعایت پارامترهای تئاتر خیابانی و همچنین پرداختن به فرهنگ شهر و شهروندی از سوی آثار شرکت داده شده در آن، سبب شده تا انتقاداتی به این جشنواره که هشتمین سال از حیات خود را می گذراند، وارد شود.

خوب اجرا نشدن؛ بزرگترین آسیب پیش پای تئاتر خیابانی

یکی از داوران این جشنواره با بیان اینکه موضوعات متعددی دستمایه آثار قرار داده شده که جنبه های گوناگون فرهنگ شهری را هدف گرفته به خبرنگار مهر توضیح می دهد: ارتباط شاد و سرزنده تئاتر خیابانی برای طرح موضوعات فرهنگ شهری بسیار خوب است اما باید از این وسیله هدفمند و درست استفاده کرد.

قطب الدین صادقی ادامه می دهد: برخی آثار شرکت داده شده در این جشنواره به پارامترهای تئاتر خیابانی نزدیک هستند و برخی دیگر فاصله زیادی با این معیارها دارند.

وی با شاره به ماهیت تئاتر خیابانی می گوید: تئاتر خیابانی برای افرادی است که ممکن است هیچ گاه برای دیدن یک اثر به سالن تئاتر نروند و محصول شکسته شدن محدودیت ها توسط هنرمندان و کشیده شدن پای تئاتر به میان مردم است.

این کارگردان تئاتر می افزاید: این امر هم جنبه آموزشی و هم تاثیر زیبا شناسی دارد یعنی از طریق تئاترخیابانی مخاطب هم لذت ارتباط جمعی را تجربه می کند و هم لذت دیدن را ولی بزرگترین آسیبی که این ژانر از تئاتر را تهدید می کند، خوب اجرا نشدن آن است.

صادقی توضیح می دهد: اگر اجرای تئاتر خیابانی به درستی انجام نشود، تماشاگر پس زده می شود و اجرای موفق نیز باید از براساس پارامترها و معیارهای تعریف شده برای این گونه از تئاتر باشد.

وی تصریح می کند: اگر آثار تولید شده در حوزه تئاتر خیابانی بر این مبنا استوار نباشند، بدون شک نتیجه ای جز پس زدگی مخاطب به دنبال نخواهد داشت.

نبود عزم جدی در هنرمندان برای تولید آثار متناسب با جشنواره ها

کوروش زارعی یکی دیگر از داوران این دوره از جشنواره شهروند نیز معتقد است که تعداد آثار شرکت داده شده در این جشنواره که مرتبط با فرهنگ شهر و شهرنشینی بوده و همچنین پارامترهای تئاتر خیابانی را داشته باشد، اندک است.

وی با بیان اینکه وجود چنین جشنواره هایی می تواند به رشد تئاتر در جامعه کمک کند به خبرنگار مهر می گوید: مهمترین شرط بهره مندی از آثار جشنواره هایی از این دست، وفاداری هنرمندان به چارچوب موضوعی جشنواره ها است.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون تصریح می کند: به هر حال تئاتر خیابانی قوانین خاص خودش را دارد اما بسیاری از کارهایی که در این جشنواره ارائه شد، پارامترهای تئاتر خیابانی را ندارد و شاید خیلی از این نمایش ها حتی قابلیت اجرا در صحنه را داشته باشند.

زارعی یادآور می شود: متأسفانه هنرمندان عزمی برای تولید اثر متناسب با قوانین و موضوع هر جشنواره ندارند و ایم آسیبی جدی برای جشنواره ها و تئاتر خیابانی است.

وی خاطرنشان می کند: این موضوع نه تنها مشکل جشنواره تئاتر خیابانی شهروند است بلکه تمام جشنواره هایی که با ژانر تئاتر خیابانی برگزار می شوند، با این مشکل دست به گریبان هستند و هنرمندان برای شرکت در آنها، دست به تولید اثر متناسب با ژانر و موضوع جشنواره نمی زنند و این دور تسلسلی است که هنرمندان تئاتر خیابانی به آن مبتلا شده اند و نتیجه ای جز درجا زدن ندارد.

بی کیفیتی آثار شرکت کننده در جشنواره های مختلف

یکی از داوران هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در ادامه می گوید: کارهایی که برای این مدل جشنواره ها تولید می شوند، عموما با کیفیت نبوده و پارامترهای تئاتر خیابانی را ندارند و ادامه این رویه  باعث دلزدگی تماشاگران از اینگونه تئاتر می شود.

زارعی تأکید می کند: هنرمندان باید دست به تولید جدید بزنند و عناصر تئاتر خیابانی را بشناسند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عناصر تئاتر خیابانی، به چالش کشیده شدن تماشاگر توسط بازیگر است می افزاید: هنرمند با به چالش کشیدن تماشاگر وی را به درون دنیای نمایش می کشاند تا به هدفش برسد که متأسفانه بخش عمده ای از نمایش های اجرا شده در جشنواره شهروند این خاصیت را نداشتند و همچنین از ویژگی انتقادگر و معترض بودن تئاتر خیابانی نیز بی بهره بودند.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون تأکید می کند: تئاتر خیابانی باید کمکی برای توسعه و ترویج تئاتر صحنه ای باشد اما اگر این اتفاقی که در حال وقوع در تئاتر خیابانی است ادامه پیدا کند، مردم نه تنها از تئاتر خیابانی دلزده می شوند که حتی این پس زدگی به تئاتر صحنه ای نیز سرایت می کند.

زارعی خاطرنشان می کند: به هر حال تئاتر خیابانی برای تعامل با مردم است و اگر نتوانیم در این مسیر درست حرکت کنیم، فاصله معناداری بین مردم و هنر تئاتر به وجود می آید.

هرچند جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان از ایستگاه هشتم نیز گذر کرده و برنامه ریزی ها برای نهمین دوره آن به زودی آغاز می شود اما آنچه بیش از هرموضوعی اهمیت دارد، وفاداری این جشنواره و جشنواره هایی از این دست به چارچوب های مشخص شده خود است.

شرکت دادن آثاری که نه منطبق با پارامترهای تئاتر خیابانی است و نه حتی دربرگیرنده فرهنگ شهروندی، بدون شک با گذشت زمان، جشنواره را از اهداف خود دور کرده و برای جلوگیری از این آسیب، نیازمند نگاه تخصصی تر به جشنواره تئاتر شهروند هستیم. نگاهی مبتنی بر قواعد که زمینه ساز بهره برداری های هرچه بیشتر از این جشنواره است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه