۷۰درصدکسانی که تاتومی کنندپشیمان می شوند

دیروز آلبوم نمونه کارها را ورق می زدند، طرح ها را یکی یکی نگاه می کردند، پرسان پرسان سراغ تاتوکار حرفه ای را از دوست و آشنا می گرفتند و امروز در به در دنبال جایی هستند که نقش و نگاری که روی پوست شان نشسته را پاک کند.

۷۰درصدکسانی که تاتومی کنندپشیمان می شوند

به گزارش ۸دی، حکایت افرادی که روی قسمتی از بدنشان تاتو زده اند و حالا در صف انتظار این کلینیک و سایر مراکز مشابه برای پاک کردن همان تاتوی کذایی نشسته اند، حکایت عجیبی نیست! شاید خیلی هایشان از همان اول ، فکر این روز را می کردند، فکر روزی که دیگر دوست نداشته باشند این پروانه زیبا روی ساعد دست شان پرواز کند، آن قاصدک کوچک روی شانه شان بنشیند، این مار خوش و خط و خال دور مچ پایشان پیچ و تاب بخورد و بیاید بالا و آن لنگر و زنجیر بلندش از گردن تا کمر آویزان باشد. حالا آنها اینجا هستند، نشسته اند روی صندلی های سالن انتظار تا نوبت شان برسد و از در آبی رنگ اتاق شماره یک بگذرند و زیر دستگاه لیزر ، تاتوی قدیمی شان را پاک کنند.

مرتضی ۲۴ ساله یکی از همین مشتری هاست، دوسال پیش ، اسم صمیمی ترین دوستش احسان را روی سینه اش تاتو کرده و حالا این رفاقت بهم خورده. حالا مرتضی مانده با اسم کسی که دیگر نیست روی سینه. برای مصاحبه بی میل نیست، البته به شرطی که اسم و نشان واقعی اش را ننویسیم. مرتضی همان دوسال پیش هم که تصمیم گرفته اسم دوستش را روی سینه اش تاتو کند، امروز را می دیده روزی که از کاری که کرده پشیمان شود، اما تاتو وسیله ای بوده برای نشان دادن میزان ارادتش به رفیقی که حالا رفته. این سومین جلسه لیرز مرتضی است و خودش می گوید هنوز جای تاتو، روی سینه اش پرنگ و واضح توی چشم می زند.
سحر دوتا صندلی آن طرفتر از مرتضی نشسته و سخت مشغول مطالعه مجلاتی است که روی میز روی هم چیده شده اند، سحر ۲۱ ساله است، دانشجوی یکی از دانشگاه های پایتخت، وقتی هنوز دانشجو نبوده یعنی دوره پیش دانشگاهی ، روی مچ دستش طرحی را تاتو کرده که حالا برایش دردسر ساز شده و پایش را تا حراست دانشگاه هم باز کرده، سحر حالا اینجاست تا از شر این طرح و دردسرهایش راحت شود. این پنجمین جلسه لیرز درمانی اش است و هنوز رد و نشان تاتو را می توان روی دستش دید، طرحی که حالا روی سرخی پوستش ، بیشتر به یک زخم قدیمی و کهنه می ماند. سحر البته برای پاک کردن تاتوی روی دستش یک دلیل دیگر هم دارد؛ چند وقت دیگر فارغ التحصیل می شود و باید دنبال کار برود و از سال بالایی های دانشگاهش شنیده است کارفرماها، تاتودارها را سخت جذب می کنند.
قصه رویا هم یک جورهایی شبیه سحر و مرتضی است، رویا ۲۶ ساله است، یک سال و نیم پیش یک پروانه زیبا روی ساعدش تاتو کرده و حالا مجبور است آن را پاک کند! چرا ؟ چون می خواهد عروس شود و آقای داماد دوست ندارد چشم مهمان ها به پروانه خالکوبی شده روی دست عروسش بیفتد. همین است که حالا رویا اینجاست و می گوید:« موقعی که می خواستم تاتو بزنم خانواده ام خیلی مخالف بودند اما با خودم فکر می کردم بدن خودم است به کسی ربطی ندارد، اما الان می بینم همسر آینده ام هم تاتو را نمی پسندد و نظر او برایم مهم است.»

تغییر سبک زندگی؛ عامل اصلی پشیمانی
ازدواج ، ادامه تحصیل ، اشتغال و… تنها دلیل رویا ، سحر و مرتضی برای حضور در این کلینیک نیست، جوانان جوان زیادی هستند که مدتی بعد از انجام تاتو، از طلا بودن پشیمان می شوند و دست به دامان افراد متخصص و غیرمتخصص شده و می خواهند مرحمت فرموده آنها را مس کنند؛ شلوغی کیلینک ها و سایر مراکز زیرزمینی پاک کردن تاتو، نشانی است بر این ادعا. ما دلیل این اتفاق را از دکتر علی انتظاری مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی می پرسیم و این استاد دانشگاه در جواب می گوید:« یک نفر ممکن است در عرصه ای از زندگی اش تاتو بکند اما وقتی وارد عرصه دیگری شد، چه از نظر شغلی، چه خانوادگی، چه فرهنگی و اجتماعی و …برایش مشکلاتی بوجود بیاید که تصمیم به برگشت بگیرد. اما تاتو در اکثر موارد قابل برگشت نیست و متاسفانه مشاهده می کنیم این روزها تاتو در حجم های وسیعتر، فرم های نابهنجارتر و نامتاسب با فرهنگ جامعه ما رواج پیدا کرده است.»
دکتر انتظاری توضیح می دهد:« مشکلی از جایی ناشی می شود که سبک زندگی فرد در طول زمان تغییر می کند، درحقیقت از آنجایی که ما در جامعه امروز ، دچار تکثر فرهنگی هستیم ، گونه های مختلف سبک زندگی هم داریم، حالا ممکن است فردی در یک سبک زندگی و بین گروه دوستان و همسن و سالهایش ،با تاتو هم پذیرفته شده باشد اما همین فرد موقع ازدواج وارد فرهنگ و سبک زندگی دیگری شود که تاتو را نپسندد. طبیعی است که اولین دستاویز این فرد برای حل مشکل، پاک کردن تاتو است.»
این جامعه شناس درباره دلایل گرایش افراد به انجام تاتو هم می گوید:«عوامل مختلفی در این موضوع دخالت دارند ، اما یکی از مهمترین عوامل تقلید است، چرا؟ چون تاتو در کشورهای غربی خیلی شیوع پیدا کرده و از طریق فیلم ها ، شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر، به عنوان نمادی از نو شدن و پیشرفت معرفی می شود و همه این را می بینند.»
دلیل بعدی به گفته این استاد دانشگاه نداشتن اعتماد به نفس و ضعف پایه های هویتی است، دلایلی که باعث گرایش به تقلید از بیگانگان می شود. دکتر انتظاری توضیح می دهد:« نا آشنایی فرد از خود، اعتماد نکردن به خود چه از نظر فردی و چه تاریخی باعث می شود ضعف هویتی شکل بگیرد و افراد به سمت تقلیدهای کورکورانه گرایش پیدا کنند، که البته این تقلید فقط در تاتو نیست و در عرصه های مختلفی دیده می شود و انواع و اقسام جراحی های زیبایی هم نمونه ای از تقلید است.»

نقش پررنگ فضای مجازی در رواج تاتو
این موضوع مورد توجه محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم قرار می گیرد و سعیدی به ما می گوید: « تصویر انسان از بدنِ خود،یعنی این که چگونه بدن خود را درک می کند، بر روابط اجتماعی او، توانایی های او در رابطه برقرارکردن با دیگران و در نهایت در نحوه حضورش در اجتماع تأثیر می گذارد.»
سعیدی تاکید می کند:« پدیده تاتو و ایجاد نقوش دائمی روی پوست که متاسفانه این روزها بین جوانان رواج پیدا کرده اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد می تواند به یک معضل اجتماعی هم تبدیل شود. البته یکی از عوامل اصلی رواج این پدیده ، استفاده ورزشکاران ، چهره های مشهور، بازیگران و …از تاتو بعنوان یک وسیله آرایشی و زیبایی است که افراد زیادی را به تقلید سوق می دهد فضای مجازی هم در رواج این پدیده بی‌تاثیر نبوده و ما امروز انواع و اقسام تبلیغات را در تلگرام و اینستاگرام در زمینه تاتو زدن می ‌بینیم که همگی هم ادعا می ‌کنند مجوز دارند و کارشان در شرایط کاملا بهداشتی انجام می ‌شود، درحالیکه اینطور نیست.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد:« نکته ای که جوان ها به آن توجه نمی کنند این است که با انجام تاتو، بدنشان را معیوب می کنند، آن زیبایی طبیعی را از پوست بدنشان می گیرند. بعد هم وقتی پشیمان می شوند دیگر جبران راهی که رفته اند دشوار است ، درحالیکه اگر از اول با یک استدلال عاقلانه، نه یک تصمیم احساسی، به این موضوع فکر می کردند، هیچوقت سراغ تاتو نمی رفتند.»

شیوع عفونت های ویروسی، اچ ای وی و هپاتیت؛ ارمغان تاتو
دور تاتو را برای همیشه خط بکشید! این را ما نمی گوییم، این نظر مشترک بسیاری از متخصصان پوست و مو است، متخصصانی مثل دکتر امیرهوشنگ احسانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که به ما می گوید: «تاتو عوارض زیادی دارد، اما یکی از مهمترین عارضه هایش ریسک انتقال عفونت است،چراکه کسی که تاتو می کند، ممکن است دچار عفونت های ویروسی مثل عامل تبخال و حتی عفونت اچ آی وی و هپاتیت هم بشود.»
عارضه مهم دیگر به گفته این متخصص پوست و مو، واکنش تاتو نام دارد که حتی سالها بعد از تاتو زدن، فرد را درگیر می کند و می تواند مشکلات زیادی برای او در محلی که تاتو شده است بوجود بیاورد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه در هفته حداقل ۴۰ نفر برای پاک کردن تاتو به او مراجعه می کنند می گوید:« بیش از هفتاد درصد افرادی که تاتو می کنند، مدتی بعد پشیمان می شوند و تصمیم به پاک کردن آن می گیرند، اما نکته اینجاست که در موارد زیادی موفق به پاک کردن کامل نمی شوند و تاتو به شکلی قابل مشاهده باز هم روی پوست شان باقی می ماند و به همین دلیل است که معمولا ما تاتو را پیشنهاد نمی کنیم مگر در موارد خیلی خاص مثلا برای افرادی که بیماری پیسی دارند یا در قسمتی از ابرویشان شکستگی دارند و ..»
این استاد دانشگاه درباره دلایل مراجعه افراد برای پاک کردن تاتو به مطبش می گوید:« خیلی ها می گویند که می خواهند ازدواج کنند، یا به خاطر تاتو به مشکل کاری و استخدامی خورده اند ، یا حتی خیلی ها سلیقه شان تغییر کرده و دیگر آن طرحی را که قبلا زده اند دوست ندارند، به همین خاطر تصمیم می گیرند آن را پاک کنند اما ممکن است طرح تاتو هیچوقت بطور کامل پاک نشود و ما این را از همان اول به آنها می گوییم که انتظار معجزه نداشته باشند.»
معجزه پاک کردن تاتو آن هم در یک جلسه! البته شعاری است که در صفحات آگهی بسیاری از روزنامه ها و مجلات و حتی در فضای مجازی دیده می شود و خیلی ها را به این اشتباه می اندازد که پاک کردن تاتو کار سختی نیست! موضوعی که دکتر احسانی درباره اش می گوید:« اگر رنگ تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شده باشد، برای همیشه باقی می‌ماند و پاک کردن آن شدنی نیست و تنها وقتی که رنگ در لایه‌های سطحی تزریق شده باشد، کمرنگ می شود که البته این پروسه هم تدریجی است و در جلسات متعدد لیرزدرمانی امکان پذیر است.»

انتهای پیام/

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه