امام جمعه صومعه سرا در گفتگو با 8دی:

روزه در دحوالارض پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد/ دحوالارض جزء ۴ روز مهم سال است

صدیقی گفت: در این روز بر اساس روایتی از امام هشتم علیه السلام، حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهم‌السلام به دنیا آمده اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده است.

روزه در دحوالارض پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد/ دحوالارض جزء ۴ روز مهم سال است

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صدیقی امام جمعه شهرستان صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار هشت دی به فضایل و اعمال روز دحوالارض اشاره کرد و اظهار داشت: روز بیست و پنجم ذیقعده، روز دحوالارض است. منظور از دحوالارض این است که در آغاز خلقت، تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابی نخستین فرا گرفته بود، این آب تدریجا در گودالهای زمین جای گرفت و خشکی ها از زیر آب سر برآورد و روز بروز گسترده تر شد.

وی افزود: از طرف دیگر زمین به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیر قابل سکونت بود. بارانهای سیلابی مداوم باریدند و و ارتفاعات زمین را شستند و تدریجا زمینهای مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن ها به دحوالارض تعبیر میشود.

صدیقی گفت: طبق روایتی از امام رضا(ع) نقل شده که ولادت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) در این روز واقع شده است. و همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان(عج) معرفی شده است.

وی در ادامه با اشاره به فضایل این روز اظهار کرد: این روز بزرگ جز ۴ روز معروفی از سال است که روزه آن پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد، همچنانکه سه روز دیگر مصادف است با ایام روز ۱۸ ذی الحجه عید غدیر خم، روز ۲۷ رجب عید مبعث، و ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع).

کارشناس مذهبی در پایان به مهمترین اعمال این روز بزرگ اشاره کرد و گفت: احیا و شب زنده داری و ذکر و دعا خواندن و انجام غسل و نیت روز دحو الارض و زیارت امام رضا(ع) و خواندن دو رکعت نماز که در مفاتیح الجنان شرح کاملی از آن آمده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه