حاشیه‌نگاری از مراسم رای اعتماد به وزرا

از کنایه‌های روحانی با خنده‌های معروف تا دفاع از وزیر غایب+ جماعت عجیب و غریب!

مراسم معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برای اخذ رای اعتماد با حاشیه‌هایی همراه بود.

از کنایه‌های روحانی با خنده‌های معروف تا دفاع از وزیر غایب+ جماعت عجیب و غریب!

به گزارش ۸دی به نقل از جهان نیوز در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ مرداد) قوه مقننه که به معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهور اختصاص داشت، حاشیه‌هایی به همراه داشت که به شرح ذیل است:

** تذکرات لاریجانی به نمایندگان
در آغاز سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی برای معرفی برنامه‌های دولت دوازدهم، نمایندگان با ایجاد گعده‌هایی در حال رایزینی درباره وزرای پیشنهادی و همچنین ثبت‌نام برای اعلام مخالفت و موافقت با کلیات برنامه‌های دولت بودند که علی لاریجانی رئیس جلسه با تذکرات پی در پی از وکلای ملت خواست تا در صندلی‌های خود مستقر شوند.

** کنایه‌های  روحانی همراه با لبخندهای همیشگی
وقتی رئیس مجلس به روحانی یادآوری کرد که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، دو ساعت و نیم وی برای معرفی وزرای پیشنهادی و دفاع از آنان فرصت دارد و می‌تواند در دو بخش از این فرصت استفاده کند و گول زمانی که مانیتور مقابل نشان می‌دهد را نخورد، رئیس‌جمهور با مکثی توأم با نگاه طنزآلود به نمایندگان که رایزنی‌ها و رفت‌ و آمدهای‌شان ادامه داشت، گفت: من دوست دارم از همه فرصت خود استفاده کنم، اما «مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد».

رئیس دولت دوازدهم با لبخند خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد که خود ۲۰ سال بر صندلی نمایندگی و در جای امروز آنان نشسته‌ که موجبات خنده حضار جلسه علنی را فراهم آورد.

البته مجلس با این کنایه حسن روحانی نیز کاملاً ساکت نشد و کار به جایی رسید که چند دقیقه بعد وی با صراحت بیشتر خطاب به آنان گفت:  قبلاً زمانی که زمان معرفی وزرا فرا می‌رسید نمایندگان سکوت می‌کردند اما الان همهمه است؛ درست است که شاید که شما نمایندگان رفته باشید و درباره وزرا مطالعه کرده باشید و حرف‌های من تکراری باشداست اما طبق قانون من وظیفه دارم وزیران را معرفی کنم.

حجت‌الاسلام روحانی زمانی که در معرفی کابینه به وزارت کار رسید، چند جمله‌ای درباره رزومه کاری علی ربیعی وزیر پیشنهادی اظهار داشت که علی لاریجانی به رئیس‌جمهور اعلام کرد وزیر پیشنهادی در جلسه علنی حضور ندارد که روحانی به وی با لحنی طنزآلود گفت شما بفرماید هر وزیر پیشنهادی که حضور دارد ما از وی دفاع کنیم.

*تصادف وزیر
دقایقی پس از آن لاریجانی زمانیکه مشغول پاسخ به تذکر و اخطار آیین نامه‌ای نمایندگان بود، به علت تاخیر ربیعی اشاره کرد و گفت: آنطور که طی نوشته‌ای به من اعلام کرده‌اند، وی (ربیعی) در راه مجلس تصادف کرده است که البته به خیر گذشته است و الان خود را به مجلس رسانده است.

*جماعت عجیب و غریب
رئیس جمهور در جریان معرفی وزرای پیشنهادی گفت: ۴ سال پیش زمانی که می‌خواستیم آقای طیب‌نیا را برای وزارت اقتصاد انتخاب کنیم، گفتند که آقای طیب‌نیا در راه سفر به اصفهان است که همان‌جا گفتیم بگویید بگردند. این در حالی است که زمانی هم که می‌خواستیم آقای کرباسیان را برای وزارت اقتصاد دولت دوازدهم انتخاب کنیم ایشان هم در راه سفر به اصفهان بودند.

روحانی در زمان معرفی محمدجواد ظریف برای کابینه دوازدهم نیز گفت: همه نمایندگان به‌خوبی دکتر ظریف را می‌شناسند. فردی باتقوا، کارشناس، پرکار و با حوصله است. مخصوصاً زمانی‌که در مذاکرات حضور داشته و حوصله زیادی به خرج داد. مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب صبر ایوب می‌خواست.

*مستمع و صاحب سخن
لاریجانی پس از اظهارات یک ساعته رئیس جمهور، خطاب به او گفت: آقای روحانی شما دوساعت و نیم برای ارائه مطالب خود در صحن زمان در اختیار دارد و می‌توانید این زمان را برای خود تقسیم کنید. آقای روحانی گول ساعت مانیتور را نخورید.

حسن روحانی در ادامه با خنده گفت: بله، بنده می‌دانم که دو ساعت و نیم وقت دارم، اما مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد. منم بیست سال مثل شما بودم ودارم همان را پس می‌دهم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه