رونمایی از ۲ رقم جدید برنج در گیلان

۲رقم جدید برنج در گیلان رونمایی شد.

رونمایی از ۲ رقم جدید برنج در گیلان

به گزارش ۸دی، طاهر حلاجیان محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی رقم جدید برنج طاهر گفت : کشت آزمایشی این رقم برنج از سال ۱۳۸۷ با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای و موسسه تحقیقات برنج کشور در گیلان آغاز شد.

وی با بیان اینکه رقم برنج طاهر در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم است افزود : برای تولید این برنج، از روش جهش ژنتیکی یا موتاسیون استفاده شده و به هیچ وجه دستکاری ژنتیکی نشده است.

محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی گفت : کشت آزمایشی رقم طاهر که از نژاد رقم طارم محلی به پایان رسید ، از سال زراعی آینده به عنوان رقم جدید برنج برای کشت انبوه بین شالیکاران ترویج می شود.

علی اکبر عبادی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت : رقم برنج طاهر ۲ هفته زودتر از رقم های محلی برداشت می شود و در ۳۰ روز پایانی مراحل رشد نسبت به کم آبی و خشکسالی مقاوم است

وی افزود : خوشه های برنج طاهر هم ۳۰ سانتی متر کوتاهتر از برنج های محلی است.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور گفت : بر اساس تحقیقات علمی کیفیت پخت و عطر این رقم مشابه رقم طارم محلی است

عبادی افزود : امسال رقم جدید برنج طاهر در ۱۰ هزار متر مربع از شالیزارهای سه منطقه آستانه اشرفیه، لنگرود و لشت نشا کشت شد.

محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی در مراسم برداشت این رقم جدید برنج گفت : مقاومت در برابر باد و باران و درصد خوابیدگی و ریزش کمتر، از ویژگی برنج طاهر است.

حلاجیان اظهار داشت : تولید شلتوک برنج طاهر در هر هکتار بین پنج و نیم تا ۶ تن است .

وی با بیان اینکه برنج طاهر از خانواده برنج هاشمی است گفت : این رقم برنج از نطر قد ۱۰ تا ۱۵کوتاه تر از رقم محلی هاشمی است.

علی اکبر عبادی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات برنج کشور هم گفت : میزان تولید شلتوک برنج قدس در هر هکتار ۵ تا ۶ تن است که اگر در فصل خوشه دهی با کم آبی مواجه شود به کمتر از سه تن کاهش نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: رقم جدید قدس از سال آینده برای کشت انبوه در اختیار شالیکاران قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه