آیین سنتی که از دیرباز مرسوم است؛

آیین سنتی علم واچینی در روستاهای مرزی رودبار و سیاهکل+تصاویر

امسال علی رغم مه غلیظ و سرمای هوا جمعیتی بیش از پنج هزار نفر شرکت در مراسم علم واچینی خود را به شاه شهیدان رساندند.

آیین سنتی علم واچینی در روستاهای مرزی رودبار و سیاهکل+تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از درسیاهکل، امسال علی رغم مه غلیظ و سرمای هوا جمعیتی بیش از پنج هزار نفر شرکت در مراسم علم واچینی خود را به شاه شهیدان رساندند.

با توجه به آسفالته بودن مسیر جاده بخش خورگام به روستا و تا حدی هم آسفالته بودن مسیر جاده آسیابر به روستا حجم ترافیکی کمی در مسیر بود.

Superimposed1502615380810اما در روستا و محدوده آن شاید برای یک مسیر کمتر از یک کیلومتر نزدیک نیم ساعت باید رانندگی می کردید.

بارندگی و لغزندگی هم مزید بر علت بود که خوشبختانه آمار تصادفات پایین بوده فقط دو مورد اتفاق افتاد؛ یکی در مسیر آسیابر که جزیی بودی و دیگری مسیر منتهی به رستم آباد که طبق اخبار رسیده مجروح داشت.

با تعامل مسولین منطقه خورگام و عمارلو و پیگیری و حمایت غضنفری فرماندار رودبار، جمالی نماینده مردم این شهرستان در مجلس و همچنین پیگیری و نظارت اطلاع رسانی شبکه دامپزشکی و بهداشت رودبار؛ ذبح دام توسط شرکت هامون آب خزر(کشتارگاه دام بخش دیلمان و پیرکوه، خورگام و عمارلو واقع در آسیابر) انجام شد.

Superimposed1502615349109

البته حمایت مردم برای خرید گوشت بهداشتی و تلاش پنجاه ساعته مدیر و پرسنل کشتارگاه نیز بسیار تاثیر گزار بود.

پرسنل نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی رانندگی و بسیج سپاه شهرستان رودبار در هوای سرد و بارانی به خوبی امنیت و ترافیک منتهی به شاه شهیدان را تأمین کرده بودند.

محمود تاجی بخشدار خورگام در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل، با اشاره به حضور مردم با اقوام مختلف در یکجا و ایجاد فضای معنوی، اظهار داشت: علی رقم کمبود امکانات هرساله استقبال مردم در مراسم علم واچینی شاه شهیدان بیشتر از سال قبل بوده است.

Superimposed1502615457526

وی از همکاری مسئولین کشتارگاه شرکت هامون آب خزر دیلمان در بحث حفظ محیط زیست و جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های مشترک بین دام و انسان قدردانی کرد.

بخشدار خورگام گفت: امیدوارم با توجه به تأکید آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان و مسولین ارشد استانی؛ ساخت زائر سرا و تجهیز امکانات در روستا شاه شهیدان با کمک همه مسولین شروع شود تا زواران و گردشگران دغدغه اقامت در این روستا را نداشته باشند.

به گزارش درسیاهکل، همه ساله «علم واچینی» در یکی از جمعه‌های اواسط مردادماه در این روستا و این مکان در رسمی قدیمی با حضور ده ها هزار نفر از زائرانی که از شهرستان‌های دور و نزدیک استان گیلان برای عزاداری و سینه زنی و زنده نگه داشتن حادثه کربلا می آیند، برگزار می شود.
در این روز ۷۲ تکه پارچه به رنگ‌های سبز، مشکی و قرمز به معنای شهادت، عزا و خون بر روی علم نصب و به عنوان تبرک بین زوار پخش می‌شود و عَلم بعد از سه بار گردش بر دور حرم شریف، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مراسمی بی نظیر و باشکوه در میان دستان هزاران عاشق اهل بیت(ع) به حرکت در می‌آید و در بعد از ظهر آن روز پس از عزاداری و سینه‌زنی علم باز می‌شود و با باز کردن علم مراسم به پایان می‌رسد.

Shah_shahidan

آیین علم واچینی در واقع معادل عاشورای محرم است که پس از ۱۰ روز بستن علم در روز دهم، این علم را با برگزاری مراسم باشکوهی و به شکل مذهبی که رنگ و بوی شیعی دارد؛ اجرا می کنند.

به گواه تاریخ نویسان، در منطقه‌ دیلمانات ایران، مذهب شیعه بیش از هزار و اندی سال سابقه دارد و مردم این منطقه اسلام و شیعه‌گی را با هم پذیرفتند.

گزارش: مازیار امیدی ملومه

گزارش تصویری

Superimposed1502615521776

Superimposed1502615425238

Superimposed1502615320168

Superimposed1502615285124

Superimposed1502615254993

Superimposed1502615223260

Superimposed1502615191886

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه