واردات ۷ میلیون دلاری اسباب بازی درماه

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: سهم واردات ما از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ماهانه ۷ میلیون دلار بوده است.

واردات ۷ میلیون دلاری اسباب بازی درماه

به گزارش ۸دی، محسن حموله در پاسخ به این پرسش که یکی از مهم ترین مشکلات ما قاچاق اسباب بازی است و با توجه به این که شورای نظارت بر اسباب بازی، نقش حمایتی دارد در این زمینه چه کرده و با نهادهای مرتبط چه تعاملی داشته است گفت:  شورای نظارت بر اسباب بازی،  نزدیک به ۱۹ سال است که شکل گرفته و به جرات می توان گفت که در بحث قانون گذاری و تدوین دستورالعمل، قوانین محکم و خوبی وجود دارد اما چند عامل باید دست به دست هم بدهند تا از ورود اسباب بازی ممنوعه خودداری شود.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی به این که دبیرخانه این شورا ۱۱ عضو دارد، اشاره و بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد  اسلامی به همراه یک کارشناس هنری، وزارت صنعت معدن و تجارت(بخش صنعت و بازرگانی)، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دو کارشناس روانشناس کودک و فرهنگی از علوم، تحقیقات و فناوری، صدا و سیما  و اتحادیه صنف پلاستیک و نایلون  اعضای شورای نظارت بر اسباب بازی هستند که ریاست آن بر عهده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است اما انتظار ما این است که همه این وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط باید به ما در مبارزه با قاچاق کمک کنند.

حموله با اشاره به میزان واردات اسباب بازی از مبادی قانونی گفت: الان ترخیص اسباب بازی در گمرک با مجوز شورای نظارت بر اسباب بازی صورت می گیرد  و واردات ما در سال ۱۳۹۵، سه هزار و ۲۶۴ پرونده بوده که از این تعداد  ۱۱۷ هزار و ۹۷۵ نمونه اسباب بازی بازرسی شده و شورا برایشان مجوز صادر کرده است.

به گفته او ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین گمرک باید وارد عمل شوند چراکه جلوگیری از قاچاق، نیازمند یک عزم ملی است و شورای نظارت بر اسباب بازی به تنهایی نمی تواند راه به جایی ببرد و تنها می تواند به سیاستگذاری در زمینه اسباب بازی بپردازد؛ به شرط آن که دیگران، خود را ملزم به رعایت این قوانین و سیاست ها بدانند برای مثال ما در بازدیدی که از یک فروشگاه زنجیره ای داشتم به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۷۰ درصد اسباب بازی ها ممنوعه و قاچاق است. در صورتی که ان فروشگاه، یک شورای خرید دارد که مبادی خرید را مشخص می کند و  باید با شورای نظارت بر اسباب بازی مشورت کند.

حموله به وظایف شورای نظارت بر اسباب بازی اشاره و بیان کرد: ساماندهی موضوع اسباب بازی از طریق حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع  اسباب بازی کودکان، تدوین آیین نامه ها، دستور العمل ها و ضوابط و مقررات، سیاست ها و خط مشی های ناظر بر حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت و واردات و صادرات و توزیع اسباب بازی و جلوگیری از فعالیت های خارج از ضابطه و نیز تهیه موارد و اطلاعات ضروری جهت استفاده صحیح از اسباب بازی ها و اعلام موارد هشدار دهنده در جهت تامین سلامت جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی از جمله کارهای ماست.

او به تاریخچه واردات اسباب‌بازی به ایران اشاره و بر ضرورت نظارت بر آن تاکید کرد و گفت: واردات اسباب‌بازی از مهرماه سال ۸۱ آغاز شد چون شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها معتقد بود در دنیا، وسایل خوبی ساخته می‌شود که بچه‌های ما باید از آن استفاده کنند اما طبیعی است که باید یک سیستم نظارتی وجود داشت و اسباب‌بازی‌های وارداتی را کنترل کند.
حموله در ادامه گفت: سال ۱۳۸۱ که واردات اسباب‌بازی آغاز شد، سهم اندکی از بازی‌ها به بازی‌های فکری و آموزشی و کمک آموزشی اختصاص داشت اما رفته رفته میزان ورود این بازی‌ها بیشتر شد و خانواده‌ها دریافتند که کودکان می‌توانند با بازی بیاموزند. حالا بیش از ۱۵ درصد اسباب بازی‌های وارداتی، بازی‌های خلاقانه و آموزشی است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه