درباره فایل صوتی مجتبی خامنه ای و سعید مرتضی در ماجرای کهریزک

رسانه های معاند با نظام جمهوری اسلامی مدعی شدند برخورد با دستگیر شدگان ماجرای ۱۸ تیر ماه ۸۸ به دستور مجتبی خامنه ای فرزند رهبر انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش ۸دی، رسانه های معاند با نظام جمهوری اسلامی مدعی هستند برخورد با دستگیر شدگان ماجرای ۱۸ تیر ماه ۸۸ به دستور مجتبی خامنه ای فرزند رهبر انقلاب اسلامی بوده است و این موضوع در یک فایل صوتی وجود دارد که به دست سعید مرتضوی می باشد.

درباره این خبر کذب و یا شبهه کذب باید به این نکته اشاره کرد که رهبر انقلاب خود اولین نفری بود که دستور مستقیم در برخورد با عوامل ماجرای کهریزک را صادر کردند:

شما اشاره کردید به مسائل کوی دانشگاه یا از این قبیل مسائل – حالا کوی دانشگاه را چند نفر از دانشجویان عزیز تکرار کردند؛ شبیه کوی دانشگاه، مسائل دیگری هم در این مدت اتفاق افتاده – یا مثلاً قضیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کهریزک را گفتند. این قضایا واقعاً یکی از آن مشکلات و معضلات کار دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرائی است. اولاً این را به طور قاطع بدانید که با اینها برخورد خواهد شد. حالا نمیخواهیم جنجال بکنیم که دستور بدهیم، این دستور توی رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پخش بشود، باز یک پیوست زده بشود، باز یک پیرو زده بشود؛ من دوست ندارم کار تبلیغاتی انجام بگیرد؛ اما از اولین روزها دستور داده شده و کسانی دنبال هستند؛ منتها کارها باید درست با دقت و با مراقبت پیش برود.

بیانات در دیدار دانشجویان، چهارم شهریورماه هشتاد و هشت

کهریزک و کوی دانشگاه مسئله اصلی نیست!
من از فعالیتهای پلیس امنیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مان، پلیس انتظامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مان، دستگاه بسیجمان تشکر میکنم؛ اینها خیلی کارهای بزرگی کردند، کارهای خوبی کردند؛ لیکن این یک بحث جداست. اگر کسی در وابستگی به هر کدام از این سازمانها یک تخلفی انجام داده، یک جرمی انجام داده، او هم باید جداگانه بررسی شود. نه خدمت اینها را به حساب جرم آنها ندیده میگیریم، نه جرم آنها را به حساب خدمت اینها ندیده میگیریم؛ حتماً باید دنبال بشود و دنبال خواهد شد. همین طور قضیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کهریزک، که حالا آن اعلام شد، پخش شد. قضیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کوی دانشگاه هم دنبال میشود؛ حتّی افرادی که کسانشان در این قضایا یا به قتل رسیدند – تعداد معدودی هستند – یا آسیب دیدند، آسیب مالی دیدند. بنا شده برای هر کدام اینها پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جداگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تشکیل بدهند. دستور داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و این قضایا را دنبال خواهیم کرد؛ منتها توجه کنید که این مسائل هیچکدام نباید با مسئله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اصلی بعد از انتخابات خلط شود. حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اصلی نباید تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الشعاع این حوادث قرار بگیرد. [مسئله اصلی، زیر سوال بردن انتخابات بود.]
دیدار دانشجویان، چهارم شهریورماه هشتاد و هشت

۲۶ ابان ماه ۱۳۹۱ سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره‌ی مطالب منتشره در رسانه ها در خصوص پرونده کهریزک اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و در آن به ارائه توضیحاتی درباره روند رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک پرداخت. براساس این اطلاعیه ۲ نفر از متهان این پرونده به قصاص محکوم شدند و ۹ متهم دیگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده و یکی از متهمان نیز به دلیل عدم احراز جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است.

این احکام نشان می دهد که دستگاه قضایی به جد با عوامل این حادثه جنایت بار برخورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره گزارش‌های منتشره در برخی رسانه ها درباره این که اگر با خاطیان کهریزک برخورد شده بود اتفاق اخیر منجر به مرگ وبلاگ نویس نمی‌شد آورده است: «مطالب رسانه ها طوری تنظیم شده بود که عدم برخورد با خاطیان شامل هر دو بخش می‌شد در حالی که تشکیلات قضایی نیروهای مسلح با بخش انتظامی برخورد قضایی کرد و روند مربوط به این بخش در موقع مقتضی رسیدگی شد و احکام صادره نیز به اطلاع عموم رسید و روزنامه جمهوری اسلامی نیز اطلاعیه مربوط به آن را به چاپ رساند.

از آنجا که هر وقت از ماجرای کهریزک مطلبی گفته می‌شود یا در مطبوعات به چاپ می‌رسد، این دو بخش از همدیگر تفکیک نمی‌شوند، لازم است بار دیگر بخش‌هابی از گزارش مربوط به رسیدگی به بخش مربوط به نیروی انتظامی که توسط تشکیلات قضایی نیروهای مسلح – سازمان قضایی نیروهای مسلح – دادرسی شد را یکبار دیگر از نظر خوانندگان گرامی بگذرانیم.

۱- پس از ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی تهران با همکاری ضابطین قضایی بررسی‌های جامعی در این ارتباط آغاز و بخش‌های مختلف بازداشتگاه کهریزک مورد بازدید و بازرسی دادستان نظامی تهران و قاضی پرونده قرار می‌گیرد. در ادامه با اخذ لیست کامل اسامی متهمان اعزامی به بازداشتگاه کهریزک در جریان حوادث بعد از انتخابات، تمامی آنان شناسایی و ۹۸ نفر شکایت خود را به دادسرای نظامی تهران اعلام می‌کنند و مصدومان به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند.

۲- در روند رسیدگی به پرونده، با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان در نهایت تعداد ۵۱ نفر از آنان، رضایت خود را اعلام می‌نمایند.

۳- به دلیل جان باختن ۳ نفر از بازداشت شدگان به نام‌های مرحوم محسن روح الامینی، مرحوم امیر جوادی‌فر و مرحوم محمد کامرانی و شکایت اولیاء دم، تحقیقات جامعی در این خصوص از متهمان، شهود و مطلعین صورت گرفت و از پزشکی قانونی خواسته شد که با توجه به معاینه اجساد ضمن اخذ نظر هیات تخصصی پزشکی قانونی نظر خود را درباره علت فوت آنان اعلام کند. پزشکی قانونی در نظریه خود ضمن رد فوت نامبردگان به لحاظ ابتلاء به بیماری مننژیت، با تایید وجود آثار متعدد ضرب و جرح بر روی اجساد، علت درگذشت متوفیان را مجموع صدمات وارده اعلام می‌نماید.

۴- تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که بازداشتگاه کهریزک از شرایط نامناسبی به لحاظ زیستی، بهداشتی و تغذیه برخوردار بوده و شکات نیز بدون رسیدگی‌های لازم پزشکی در کنار برخی افراد سابقه‌دار و شرور نگهداری می‌شدند و به دلیل ظرفیت محدود بازداشتگاه، تعداد زیادی از دستگیرشدگان در فضایی محدود و وضعیتی سخت ایام بازداشت خود را سپری کرده‌اند. در مجموع بازداشتگاه کهریزک فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری متهمین بوده و برخوردهای ناهنجار و تنبیهات بدنی مامورین نیز این شرایط بد را تشدید کرده است.

۵- پس از تحقیقات اولیه، عوامل دخیل در پرونده به عنوان متهم به دادسرای نظامی احضار و از آنان بازجویی به عمل آمده و تا پایان تحقیقات در مجموع ۲۲ نفر از رده‌ها و قسمت‌های مختلف نیروی انتظامی و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

۶- دادسرای نظامی تهران در نهایت پس از تحقیقات جامع با توجه به اقاریر و اظهارات متهمان، گواهی شهود، مدارک و اسناد موجود، اظهارات شکات و مطلعین، معاینه محل وقوع جرم، استعلامات متعدد از مراجع ذیربط، نظریات پزشکی قانونی در خصوص چگونگی و میزان جراحات و صدمات وارده به شاکیان و علل فوت متوفیان، مواجهه حضوری و سایر قرائن موجود در مجموع ۱۲ نفر از متهمان را مجرم شناخته و در خصوص آنان کیفر خواست صادر و نسبت به سایر متهمان حسب مورد قرار منع پیگرد و موقوفی تعقیب صادر نموده است.

۷- براساس مدارک و شواهد موجود و نظریات پزشکی قانونی، دادسرای نظامی تهران جان باختن مرحوم محسن روح الامینی، مرحوم امیر جوادی فر و مرحوم محمد کامرانی را به استناد بند “ب” ماده ۲۰۶ “قانون مجازات اسلامی” از مصادیق قتل عمد تشخیص داده و در همین ارتباط از دادگاه نظامی برای ۳ نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه کهریزک به اتهام مشارکت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات نموده است.

به دنبال صدور کیفرخواست علیه ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران که در اطلاعیه قبلی اعلام شد، پرونده به دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد و رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمین و وکلای آنان صورت پذیرفت. طی جلسات اولیاء دم، جمعی از شکات و وکلای آنان به تفصیل شکایات خود را مطرح کردند و متهمان پرونده و وکلای آنان نیز به طرح دفاعیات خود پرداختند.

پس از پایان رسیدگی، دادگاه بر اساس تحقیقات انجام شده، نظریات پزشکی قانونی و سایر مستندات موجود در پرونده، دو نفر از متهمان را به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس و ۹ متهم دیگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم نموده و یکی از متهمان نیز به دلیل عدم احراز جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است. حکم صادره غیرقطعی است و پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

هم‌چنین ۲۰ مهر ۱۳۸۹ سخنگوی قوه قضاییه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پرونده کهریزک با توجه به اعلام رضایت سه ولی دم این پرونده مبنی بر گذشت از قصاص دو محکوم حادثه، گفت: رضایت اولیای دم به دادگاه نظامی اعلام شده، منتهی این رضایت در خصوص محکومین به قصاص بوده است. طبعا دادگاه در خصوص افرادی که نسبت به آن‌ها اعلام رضایت شده از جنبه عمومی جرم اقدام به رسیدگی و صدور مجازات خواهد کرد؛ اما این رضایت ارتباطی با سایر متهمان ندارد و رسیدگی به اتهامات این افراد دنبال خواهد شد».

نکته پایانی اینکه مدعیان وجود فایل صوتی گفتگوی مجتبی خامنه ای با مرتضوی هیچ گاه این فایل صوتی را منتشر نکردند و تنها ادعای آن را داشتند تا به این وسیله رهبر انقلاب را تخریب کنند.

۹ تیر ماه ۸۹ فردا نیوز هم درباره ماجرای کهریزک نوشت:

بازداشت‌گاه کهریزک، بازداشت‌گاهی است که تا تابستان ۸۸ ناشناخته بوده و نیروی انتظامی از آن استفاده می‌کرده است.

در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، تعدادی از بازداشتی‌های این وقایع به این بازداشت‌گاه انتقال پیدا کردند. بنابر آمار رسمی، سه نفر در این بازداشت‌گاه جان باختند.

گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت بد نگه‌داری زندانیان و برخوردهای نامناسب باعث شد تا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران به محض اطلاع از وجود چنین فاجعه‌ای در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۸۸ شخصاً دستور تعطیلی فوری این بازداشت‌گاه را صادر کرده و کمیته‌ای را در شورای عالی امنیت ملی برای بررسی تخلفات صورت گرفته در این بازداشت‌گاه تشکیل دادند.

ایشان، واقعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه را «جنایت» خواندند که نظام جمهوری اسلامی ایران قطعاً با عاملان آن برخورد خواهد کرد. به نظر می‌رسد صدور این احکام، اولین گام عملی و البته جدی برخورد جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این، رهبر انقلاب و نمایندگان ایشان با آسیب‌دیدگان و خانواده‌های آنان و قربانیان دیدار کرده‌‌اند.

سردار احمدی مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر گفته بود حادثه کهریزک، «تلخ‌ترین حادثه سال ۸۸» بوده است.

در مورد حادثه کوی دانشگاه نیز سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد «تحقیقات جامعی از سوی دادسرای نظامی تهران انجام و تعدادی از متهمان شناسایی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند».

بنابر اطلاعیه این نهاد، تحقیقات در این رابطه کماکان ادامه دارد.

دادسرای نظامی تهران به بررسی حمله به مجتمع مسکونی سبحان در خرداد ۸۸ نیز پرداخته که در پی آن، ۶۰ نفر را تحت تعقیب قضایی قرار داده بود.

۳۳ نفر از این افراد، مجرم شناخته شده و پرونده آنان به دادگاه ارسال شده است. باقی افراد به دلیل عدم احراز جرم، دیگر تحت پیگرد قضایی نیستند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه