گیلان گردی؛

اسکولک کجاست

اسکولک دارای جنگل، رودخانه و طبیعت بکر است که بویژه در بهار و تابستان جذابیت‌های ویژه ای دارد و می‌تواند منظره چشم نوازی از طبیعت بکر و زیبایی‌های این سرزمین را فراروی هر بیننده ای قرار دهد و نظر بسیاری از گردشگران و توریست‌ها را به خود جلب کند.

به گزارش ۸دی، روستای اسکولک در بخش بلوکات شهرستان رودبار قرار دارد. این منطقه دارای جنگل، رودخانه و طبیعت بکر است که بویژه در بهار و تابستان جذابیت‌های ویژه ای دارد و می‌تواند منظره چشم نوازی از طبیعت بکر و زیبایی‌های این سرزمین را فراروی هر بیننده ای قرار دهد و نظر بسیاری از گردشگران و توریست‌ها را به خود جلب کند.
محوطه باستانی اسکولک (گسکرک) در یکی از دره‌های جانبی منتهی به دره رودخانه سفیدرود واقع‌شده است. محوطه اسکولک در محل تلاقی یک جویبار فرعی و رودخانه، بر روی دامنه‌ای با شیب نسبتاً تند و در ارتفاع حدود ۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد اما پس از زلزله روستا متروکه شد تا اینکه در سال ۱۳۹۲ بخش خصوص به هدف ساخت یک مرغداری، محل روستا و دامنه مجاور رودخانه را تسطیح کرد. در جریان این عملیات محدوده‌ای به مساحت ۶۰/۰ هکتار در محل روستای متروکه و محدوده دیگری به مساحت ۷۵/۰ هکتار در مجاور رودخانه تسطیح شد. طی بررسی که متعاقباً توسط کارشناسان اعزامی از اداره کل میراث فرهنگی گیلان انجام شد، شمار زیادی قطعات سفال و استخوان در سطح محوطه مشاهده شد.
منطقه مورد بحث درگذشته تحت عنوان گسکرک معروف بوده است و در این منطقه تعداد پنج خانوار زندگی می‌کردند که بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ به سمت اسکولک مهاجرت نمودند.
از دوطریق میتوان به این محوطه دسترسی پیدا کرد؛ راه اول از طریق قزوین و پشت رودبار از طریق شهر رستم آباد …مشاهده کامل متن، جاده قدیم به سمت اسکولک میبایست ادامه داد تا به گسکرک رسید. راه دوم از طریق شهر رشت، پس از عبور از روستاهای سراوان ، امامزاده هاشم، دیزکوه به روستای اسکولک میرسد؛ از روستای اسکولک میبایست از طریق خیابان سردار جنگل ۱۵۰۰ متر جاده شوسه را طی نمود و به سمت تفریحگاه چاه حرکت نمود تا به محوطه باستانی اسکولک امتداد پیدا کند.
این محوطه باستانی در اثر احداث جاده اسکولک به دو قسمت تقسیم شده است که در ضلع شرقی محوطه دره عمیق مشاهده میشود و در ضلع غربی رودخانه اسکولک قرار دارد که محل تلاقی رودخانه و دره عمیق در فاصله ۳۰ متری سمت جنوب میباشد.پوشش سطح محوطه را میتوان به انواع و اقسام درختان محلی مانند انجیر، انار، گردو و … درختان جنگلی مانند شمشاد و گیاهان خودرو اشاره نمود

منبع: سایت تیشینه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ابراهیم
سلام .اسکولک جز بخش مرکزی رودبار میباشد نه بخش بلوکات.این را لطفا تصحیح نمایید.
در حاشیه