گیلان گردی؛

رستم آباد کجاست

رستم‌آباد، یکی از شهرهای واقع در شهرستان رودبار در استان گیلان است که در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری شمالِ شهر رودبار قرار دارد.

رستم آباد کجاست

به گزارش ۸دی، رستم‌آباد، یکی از شهرهای واقع در شهرستان رودبار در استان گیلان است که در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری شمالِ شهر رودبار قرار دارد. رستم‌آباد دارای جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز، از جمله جنگل زیبای سلانسر (سِلان‌سَر)، پارک جنگلیِ ماندابان (به مساحت ۸۰ هکتار، شامل انواع درختان سوزنی‌برگِ سرو و کاج)، بام سرخ (پارک سرخِ‌سنگان) و چندین اثر باستانی مشهور، از جمله تپه‌ی باستانی گنج پر (گنجِ پَر) واقع در کلورز می‌باشد.

جغرافیا

رستم‌آباد در منطقه‌ای نیمه‌کوهستانی در کرانه‌ی غربی سفیدرود واقع شده است. شالیزارهای پهناور از شرق و جنگل سِلان‌سَر از غرب، این شهر را دربر گرفته‌اند.

محدودهٔ منطقهٔ رستم‌آباد

منطقهٔ رستم‌آباد دارای دو دهستان جنوبی و شمالی است.

دهستان رستم‌آباد جنوبی: مرکز آن شهر رستم‌آباد است و برخی از آبادی‌های آن به شرح زیر می‌باشد: کبته، کلاس، ییلاق تکلیم، ییلاق دارستان، ییلاق دوگاهه، ییلاق لاکه، فیلده، گنجه، جوبن، کلورز، پیری، سِلان‌سَر، پشته، شمام، امین‌آباد، جمشیدآباد.

دهستان رستم‌آباد شمالی: مرکز آن روستای اسکولک است و برخی از آبادی‌های آن به شرح زیر می‌باشد: اسکولک، بیجارپشته، نقله‌بر، پیرسرا، مازیان، هرکیان، چارمان، حبیب‌آباد، کوله‌کش، کهنه‌وانِسرا، رشت‌رود، سیاهرودپشته، توسستان، خولک، توسه‌رود، جورچشمه، چوبتراش‌محله، شیرین‌بک‌محله، قلعه‌کول، کِلاشِم، گزکرک، دیزکوه.

شهر رستم‌آباد دارای چهار محلهٔ اصلی است: ماندابان (Mandaban)، کلورز (Kalooraz)، پشته (Poshteh)، شمام (Shemam).

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت شهر رستم‌آباد برابر با ۱۳٬۷۴۹ نفر بوده‌است.

زبان

ساکنان قدیمی رستم‌آباد، گیل هستند و زبان گیلکی را با لهجه‌ی خاصّ مردمان جنوب گیلان تکلّم می‌کنند.

اقتصاد

بیشتر مردم این شهر، در بخش‌های تجاری و اداری مشغول به کار هستند.

مردمان ساکن در بخش‌های عمارلو، رحمت‌آباد و بلوکات و نیز روستاها و شهرهای اطراف رستم‌آباد، بیشتر نیازمندی‌های خود را با مراجعه به این شهر تأمین می‌کنند؛ رستم‌آباد در واقع، مرکز داد و ستد و محلّ تلاقی و ارتباط چند بخش بزرگِ شهرستان رودبار است. همین امر باعث شده تا «چهارشنبه‌بازار» رستم‌آباد به عنوان یکی از بازارهای هفتگی گیلان تبدیل به بزرگ‌ترین و پر رونق‌ترین بازار هفتگی در شهرستان رودبار شود. بازار اصلی رستم‌آباد در بلوار امام حسین (مشهور به سه‌راه) شکل گرفته است که همراه با مناطق پیرامونی، مرکز شهر محسوب می‌شود.

قسمت دیگری از درآمد مردم این شهر، از فعالیت در بخش کشاورزی و دامپروری تأمین می‌شود و محصولاتی همچون برنج، گندم، زیتون، لبنیات، عسل، دام و طیور به دست می‌آید که در بازارهای محلی یا مناطق اطراف عرضه می‌شود. برخی دیگر از اهالی نیز در کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی مشغول به کار هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه