پاسخ به شبهات؛

آیا اطاعت مطلق از استاد عرفان درست است؟

بنابر روایات متواتر، انسان نباید از غیر معصومین تبعیت مطلق و تام بکند و حتی اعتقاد به این مطلب که تبعیت مطلق از استاد جایز است، یک انحراف عقیدتی محسوب می شود.

آیا اطاعت مطلق از استاد عرفان درست است؟

به گزارش ۸دی، کانال تلگرامی عرفان و تصوف به شبهه تبعیت مطلق از استاد پاسخ داده است:

?شبهه : ?
تمام انسان ها برای سلوک عرفانی و رسیدن به معرفت خداوند، ناچار هستند که “استادی” را بر گزینند و همچون مرده ای که خود را به غسال می سپارد، خود را در خدمت “استاد” قرار دهند تا او بتواند مرید را از خطرات و سختی های مسیر سلوک عبور دهد، دقیقاً مانند حضرت موسی علیه السلام که تبعیت تام و بی چون و چرا از حضرت خضر می کرد، همچنین ما نیز اگر گناه و اشتباهی از استاد خود دیدیم نباید هیچ اعتراضی بدو کنیم که اگر اعتراض کنیم مانند حضرت موسی علیه السلام از ادامه سلوک باز می مانیم.

♦️پاسخ :

?۱_ بنابر روایات متواتر، انسان نباید از غیر معصومین تبعیت مطلق و تام بکند و حتی اعتقاد به این مطلب که تبعیت مطلق از استاد جایز است، یک انحراف عقیدتی محسوب می شود. بنابراین استاد ، مراد، شیخ و پیر یا هر کس دیگر، مادامی که دستورات و ارشادات او در مسیر ثقلین(کتاب و عترت) قرار داشت تبعیت از او جایز است اما اگر کوچکترین تقابل و انحرافی از معصومین پیدا کرد تبعیت از او در حکم تبعیت از شیطان و پیوستن به جنود اوست.(اعاذنا الله و ایّاکم‏)

?۲_ گرچه امروزه شیعیان از دسترسی مستقیم به امام خود محروم هستند، لکن ابواب بهره مندی از فیوضات و الطاف و توجهات آن حضرت هیچگاه مسدود نشده است و اتصال و ارتباط با امام زمان (عج) احتیاج به هیچ واسطه ای ندارد تا مدعیان دروغین چنین منصبی را برای خود بتراشند، لذا هر شیعه ای وظیفه دارد با توسل، استغاثه و تمسک به آن امام همام در جهت کسب معارف دین خویش قدم بردارد و روی از غیر معصومین بر گرداند.

?۳_ شرکت در هر کلاس و مجلس اخلاق یا وعظ و ارشاد، (که سبب دوری انسان از گناه و تنبه و پشیمانی نسبت به اعمال و کردار بد و خطای او می شود) سفارش شده و بسیار خوب می باشد، لکن این بدین معنا نیست که انسان در رسیدن به معارف دینی لزوما باید از “استاد” تبعیت کند. بلکه همانطور که بیان شد یگانه راه نجات و کسب معارف رجوع به اهل بیت علیهم السلام و فراگیری معارف توحیدی از معادن حکمت الهی و ابوابی است که خود خداوند معرفی نموده است.(یعنی معصومین)

?استناد به داستان حضرت موسی ع نیز مردود است زیرا:

?۱_ حضرت موسی کلیم الله از جانب خداوند دستور داشت که نزد حضرت خضر برود آیا اقطاب صوفیه نیز از جانب خداوند دستور دارند!!

?۲_ حضرت خضر نیز برای تمام کارهایی که مرتکب شد، از خداوندد متعال دستور داشت چنانچه خود ایشان گفت: وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری‏: این کارها را از جانب خود انجام ندادم. (۸۲ کهف) همچنین ایشان دارای علم لدنی بوده است چنانچه خداوند می فرماید: عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (۶۵ کهف) .

?۳_ حضرت خضر از جانب خدا وظیفه ای داشت که باید به آن عمل می کرد و حضرت موسی نیز باید به وظیفه خود عمل می کردند چنانچه طبق روایتی، خود حضرت خضر به حضرت موسی فرمود: لِأَنِّی وُکِّلْتُ بِعِلْمٍ لَا تُطِیقُهُ وَ وُکِّلْتَ أَنْتَ بِعِلْمٍ لَا أُطِیقُه‏ : من نسبت به علمی که دارم وظیفه ای دارم ولی تو طاقت آن را نداری و تو نیز نسبت به علمی که داری وظیفه خودت را داری و من طاقت آنرا ندارم.
و خداوند در قرآن کریم اعتراض های حضرت موسی به جناب خضر را مذمت نکرده است بلکه فقط از آنها اخبار نموده است.

?۴_ حضرت موسی از پیامبران اولوالعزم بوده است و پیامبران اولوا العزم از دیگران دارای علم و فضیلت بیشتری می باشند.همچنانکه در روایات به این موضوع تصریح شده است: چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند: کان موسى أعلم من الخضر: جناب موسی از خضر اعلم بود. همچنین می فرمایند: لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ بِاسْتِحْقَاقٍ لِلْخَضِرِ علیه السلام لِلرُّتْبَهِ عَلَى مُوسَى ع وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنَ الْخَضِر… .

?۵_در بعضی از روایات ، حضرت خضر نیز معصوم و پیامبر دانسته شده است: إِنَّ الْخَضِرَ کَانَ نَبِیّاً مُرْسَلًا بَعَثَهُ‏ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَى قَوْمِهِ: خضر نبی مرسل بود که خداوند او را (برای هدایت) به سوی قومش فرستاد.

♦️حکمت این جریان از زبان امام صادق علیه السلام :
خضر مقام و رتبه‏اش بر موسى ترجیح نداشت بلکه وى افضل از خضر بود، منتهى چون موسى مستحق بود به او گفته شود که وى همه چیز را ندانسته و جاهلى است که فقط به تعلیم حقّ تعالى علم برایش حاصل مى‏شود لا جرم واسطه و مأمور براى رساندن این خبر به موسى خضر گردیده بود.علل الشرائع، ج‏۱، ص: .۵۹

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه