گیلان گردی؛

حویق کجاست؟

حَویق یکی از شهرهای استان گیلان در شمال است. این شهر با جمعیت ۴٬۱۹۴ نفر در بخش حویق شهرستان تالش قرار دارد.

حویق کجاست؟

به گزارش ۸دی، حَویق یکی از شهرهای استان گیلان در شمال است. این شهر با جمعیت ۴٬۱۹۴ نفر در بخش حویق شهرستان تالش قرار دارد که در سی کیلومتری آستارا و چهل کیلومتری بخش مرکزی شهرستان بزرگ تالش (هشتپر) واقع است. زبان های گفتاری در حویق تالشی و ترکی می‌باشند.

شهر حویق از ترکیب دو دهستان حویق و چوبر تشکیل شده است. شهری که با فاصله چند کیلومتری می‌توان از اراضی ساحلی کنار دریا به اراضی جنگلی در ارتفاعات پایکوهی رسید و با قرارگیری در این ارتفاعات به راحتی می توان دریای زیبای خزر را مشاهده کرد.

اما در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتری این شهر ساحلی آبشاری بسیار زیبا بنام آبشار زمرد روح و جان گردشگران را می نوازد آبشاری به ارتفاع ۲۰ متر .

آبشار زمرد تقریباً در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر حویق و در روستائی به همین نام واقع شده است روستائی کوچک با مردمانی بزرگ و ستودنی روستای با ۱۱ خانوار که شغل همه آنها کشاورزیست.

آبشار زمرد حویق یکی از زیباترین پدیده‌های گردشگری شهرستان تالش و استان گیلان به شمار می‌رود که در تمام فصول سال گردشگران و کوهنوردانی از دیگر نقاط و استانهای دیگر را به خود جذب می‌کند. این آبشار در شهر حویق و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر تالش قرار دارد. فاصله این آبشار از بازار شهر حویق کیلومتر است که قسمتی از جاده ان اسفالت و بقیه خاکی و کوهستانی می‌باشد. این آبشار در فصل بهار و تابستان از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. آب آبشار حویق از ییلاقات سرازیر می‌شود و بالاتر از آن چند آبشار کوچک وجود دارد که از زیبایی ویژهای برخوردار هستند. ییلاقات خوش آب و هوای حویق، دره‌ها، چمن زارها، مراتع و دشتهای زیبا در فصل تابستان برای تفریح و گردش و استفاده از آب و هوای مناسب یکی از ظرفیتهای جذب گردشگری منطقه تالش محسوب می‌شود که مهمترین آنها ییلاقات برزوبگ، زری، زرگری، توئل، کته چولی و آترانماری است.

این آبشار یکی از زیباترین پدیده‌های گردشگری شهرستان تالش و استان گیلان به شمار می‌رود که در تمام فصول سال گردشگران و کوهنوردانی از دیگر نقاط و استان‌های دیگر را به خود جذب می‌کند.

مسیر های دسترسی:

۱ – رشت – رضوانشهر – تالش – حویق

۲ – آستارا – لوندویل – حویق.

برای سفری بهتر مطالب زیر را حتماً بخوانید :

برای رسیدن به آبشار می بایست از داخل شهر حویق بطرف کوهستان (جنوب) تغییر مسیر داده و پس از گذر از چندین روستا یا  چندین محله نهایتاً به زمرد محله برسید و از آنجا تا آبشار حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی شما را به بهشتی زیبا رهنمون می سازد.

کل مسیر فاقد هرگونه تابلو بوده و یافتن مسیر پرس و جو چندان دشوار نیست.

مسیر رودخانه را ادامه دهید بطوریکه رودخانه همیشه در سمت راست شما قرار گیرد و از پل هایکه شما را به سمت دیگر رودخانه هدایت کند عبور نکنید (البته بنظرم فقط یک پل و سه راهی وجود داشت که در آنجا اسفالت تمام می شود)

کل مسیر ۱۰ کیومتر بوده که ۵ کیلومتر آن خاکی هستش که ۲ کیلومتر آن کوهستانی و یا شیب های تند و سنگلاخی می باشد . که می توانید خودرو را در روستای فتح اله محله پارک و ۲ کیلومتر را پیاده روی کنید. (البته پیاده رو از این محله به بعد بهتره برای لذت بردن بیشتر از طبیعت)

روستای زمرد فاقد هرگونه امکانات رفاهی و یا مغازه می باشد و می بایست از شهر حویق و روستاهای پائین تهیه نمائید.

پسران کوچک روستا در قبال مبلغی ناچیز شما را بطرف آبشار راهنمائی می کنند.

آبگیر های این رودخانه محل زندگی قزل آلاست که می توان با قلاب به صید آن پرداخت.

این منطقه با توجه به صعب العبور بودن هنوز همچنان طراوت خود را از دست نداده و منطقه ای بکر و عاری از زباله های رها شده در دامان طبیعت می باشد، که امید وارم همچنان اینطور باقی بماند انشاءالله.

شعار همیشگی مان: از طبیعت چیزی نگیریم جز عکس و چیزی بر جای نگذاریم جز رد پا.

این مطلب از وبلاگ مجید فقیری بیرامی برداشته شده و به زبان ایشون می باشد. با تشکر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه