سعید حسن‌پور، کارگردان:

«چین آخر» روایتی از برخورد ناجوانمردانه با چای‌کاران است/ سینمای ما روحیه مطالبه‌گری ندارد

کارگردان فیلم داستانی چین آخر با بیان اینکه «چین آخر» درباره مشکلات چایکاران است، گفت: روحیه مطالبه‌گری موجب پیشرفت و ترقی جامعه می‌شود.

«چین آخر» روایتی از برخورد ناجوانمردانه با چای‌کاران است/ سینمای ما روحیه مطالبه‌گری ندارد

به گزارش ۸دی، سعید حسن‌پور، کارگردان فیلم داستانی «چین آخر» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: شکل‌گیری ایده اولیه تولید «چین آخر» به وقایعی که چند سال قبل در مورد موضوع کشت و فروش چای در استان گیلان اتفاق افتاده بود، برمی‌گردد؛ چای‌کاران این استان به دنبال این اتفاقات، تحصن‌هایی را برگزار کرده و اعتراض‌هایی را انجام داده بودند که در این میان چند نفر هم کشته شده بودند.

وی افزود: کش و قوس هایی که درمورد موضوع چای اتفاق افتاد، برای من بسیار جالب بود و از این به دنبال این موضوع رفتم تا ببینم به چه علتی این اتفاقات رخ داده است.

این فیلمساز توضیح داد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت چای کاران استان گیلان به صورتی شده که در حال فروش زمین‌های خود به سازندگان ویلا هستند؛ همین موارد باعث شد ایده ساخت این فیلم داستانی به ذهنم برسد تا در قالب آن مسائل و مشکلات چای‌کاران و صنعت چای کشور را بیان کنم.

حسن‌پور تصریح کرد: اخذ مجوز از نهادهای نظامی و انتظامی برای انجام مراحل تصویربرداری این فیلم داستانی از جمله مشکلاتی بود در مسیر ساخت این اثر داشتم چرا که با توجه به اینکه کار در مناطق کوچکی انجام می‌شد.

این فیلمساز با اشاره به تحقیقات خود خاطرنشان کرد: خریداران چای در جریان خرید از چای‌کاران شرایط بسیار ناجوانمردانه‌ای را مطرح می‌کنند و چای را با قیمت بسیار پایینی می‌خرند. حتی اگر در یک دوره‌ای، چای‌کاران، محصول خوبی هم برداشت کنند، کارخانه‌ها بیشتر از یک میزان مشخص، محصولات آن‌ها را خریداری نمی‌کنند که موجب ضرر و زیان آن‌ها می‌شود.

وی افزود: خریداران با صدور چک‌های شش ماهه اقدام به تسویه حساب با چای‌کاران می‌کنند که البته این چک‌ها هم در این مدت پاس نمی‌شود؛ از طرفی دولت هم که محصول را از چای‌کاران می‌خرد از آن‌ها چندان حمایتی نمی‌کند.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مصرف چای در بین ایرانیان خصوصا بسیار فراوان است به همین دلیل، چرا ما نباید تدبیری برای مدیریت درست و اصولی چای در داخل کشور داشته باشیم تا هم چای‌کار ضرر نکند و هم ایرانی چای داخلی را مصرف کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم اقتصاد داخلی و متکی بر مردم داشته باشیم تا همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند: دست ما جلوی غربی‌ها دراز نباشد و ترسی از تحریم‌های آن‌ها نداشته باشیم نیاز به اقتصاد مقاومتی و اجرای آن در سطح کشور داریم.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از تولیدات ملی از قبیل کفش و چای ایرانی حمایت کنیم؛ اگر این حمایت صورت بگیرد به صادرات این محصول‌ها هم خواهیم رسید که تمامی این اتفاقات، نهایتا به سود اقتصاد ملی می‌شود.

این فیلمساز در ادامه سخنانش با اشاره به تاثیر هنرمندان در حمایت از تولید داخلی بیان کرد: هنر ما تصویر است، اما واقعیت جامعه را به تصویر نمی‌کشیم؛ این روحیه مطالبه‌گری است که موجب پیشرفت و ترقی جامعه می‌شود و اگر این روحیه از هنر حذف شود نتیجه آن همین وضعیتی است که امروز می‌بینیم.

وی تصریح کرد: به عنوان یک فیلمساز اعتقاد دارم در سینما به حرف‌های جدی نیاز داریم که به موضوعات اصلی و اساسی کشور بپردازد، از جمله اینکه اگر می‌خواهیم کشوری شاداب داشته باشیم به اقتصادی خوب و پویا نیازمندیم.

گفتنی است این اثر که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده، فانوس هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را هم در کارنامه دارد.

همچنین علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه