مشاوره ژنتیک در برنامه ششم اجباری می شود

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از اجباری شدن مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از راهکارهای کاهش معلولیت ها خبر داد.

مشاوره ژنتیک در برنامه ششم اجباری می شود

به گزارش ۸دی، فرید براتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بخشی از معلولیت های کشور ناشی از اختلالات ژنیتکی است، افزود: براساس مصوبه و قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارتخانه های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، آیین نامه مشاوره ژنتیک در حال تدوین و ارائه به هیات دولت است.

به گفته وی با اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای زوج های جوان و با اولویت زوج هایی که در خانواده آنها معلولیت وجود داشته باشد، از بروز درصد زیادی از معلولیت ها پیشگیری می شود.

وی گفت: در یکسال گذشته با ارائه مشاوره های قبل از بارداری و همچنین ارائه خدمات تخصصی به مادران باردار در معرض خطر از تولد ۹۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

براتی اظهار کرد: سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور دچار معلولیت می شوند که ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از این تعداد بر اثر تصادفات رانندگی و جاده ای است.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: نزدیک به ۴۰ درصد معلولیت ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است.

براتی با بیان اینکه مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور در ۲ حوزه پیشگیری از معلولیت ها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال است، افزود: در یکسال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک تا سن ۶ سال از نظر بینایی، اختلالات بینایی، عیوب انکساری چشم و بحث های تنبلی چشم غربالگری شدند.

وی افزود: در این غربالگری ها درصدی از کودکان در معرض خطر که امکان نابینا و تک بینایی آنها بالا بود شناسایی و خدمات درمانی برای آنها انجام شد.

به گفته وی، در بحث غربالگری شنوایی نیز سال گذشته ۲۰۰ هزار نوزاد تازه متولد شده و کودکان ۳ تا ۵ سال مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفتند.

وی از فعال بودن ۲ هزار مرکز مشاوره دارای مجوز در کشور خبر داد و گفت: در یکسال گذشته یک میلیون نفر از خدمات مشاوره ای مراکز مشاوره بهره مند شدند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه