وقتی روسیه زودتر از ایران به «تحریم ایران» اعتراض می‌کند!/ چرا وزارت خارجه ساکت است؟

جمهوری اسلامی ایران باید به توافقنامه ژنو تنها به عنوان یک بده بستان معمولی نگاه نکند چراکه نهایی شدن این توافقنامه می تواند جایگاه ایران در منطقه را ارتقاء ‌بخشد اما این موضوع در گام اول وقتی تحقق می یابد که ایران بتواند جایگاه خود در منطقه خاورمیانه را به لحاظ ه‍‍ژمونیک به آمریکا بشناساند.

وقتی روسیه زودتر از ایران به «تحریم ایران» اعتراض می‌کند!/ چرا وزارت خارجه ساکت است؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فردا، تحریم‌های جدید علیه کشورمان شامل ۱۸ تاجر و ۱۴ نفر و همچنین چند شرکت می‌شود که با بهانه نقض تحریم‌های اقتصادی ایران اعمال شده است که خود به عنوان نقض کننده توافقنامه هسته‌ای ژنو به شمار می‌آید. درواقع آمریکایی‌ها در توافقنامه ژنو که در یک بند بدان اشاره شده است متعهد شدند که «در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره ازتحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.» این درحالی است که در برنامه «اقدام مشترک» ایران و کشورهای ۱+۵ متعهد شدند  که به طور همزمان نسبت به تعهداتشان در طول مدت تعیین شده اقدام کنند.

البته در این میان مسئول بررسی و نظارت بر این موارد و نقض پیمان نیز از سوی طرف‌های مقابل تعیین شده است. بر اساس متن کامل توافقنامه هسته‌ای  ژنو « ۳+۳ یا ۱+۵ و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم‌های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از ۳+۳ و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته‌ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسبون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.»

اقدام آمریکا در اعمال تحریم های جدید علیه ایران با اعتراض روسیه نیز به عنوان یکی از طرفین توافقنامه ژنو همراه بوده است.

در این زمنیه، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد: این اقدامات مغایر با روح و مفاد توافق نامه ژنو است.

در این بیانیه گفته شده است: مسکو از تصمیم روز پنجشنبه وزارت امور خارجه و وزارت دارایی آمریکا برای قرار دادن تعدادی از اتباع و سازمان های ایرانی در فهرست تحریم ها به شدت نگران شده است.جالب توجه است که این دومین تصمیم واشنگتن در این زمینه در دو ماه اخیر است.این تصمیم در حالی گرفته شده است که برنامه اقدامات مشترک که توسط وزرای خارجه گروه ۱+۵ و ایران تنظیم و روز ۲۴ ماه نوامبر در ژنو امضا شده با موفقیت اجرا می شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است: بارها اعلام کرده ایم که این گونه تصمیم ها مغایر با روح و مفاد توافق ژنو است که در آن مقرر شده است واشنگتن از اعمال تحریم های جدید در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران خودداری کند.این اقدام آمریکا را غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین المللی می دانیم. همچنین هر گونه تلاش برای تعمیم قوانین داخلی آمریکا درباره کشورهای دیگر و استفاده از تحریم علیه شرکت های و کشورهای دیگر را که بطور صادقانه مفاد قطعنامه های شورای امنیت در باره ایران اجرا می کنند، رد می کنیم.این گونه اقدامات آمریکا به حفظ شرایط توافق هسته ای ژنو کمک نمی کند و به روند مذاکرات هسته ای ایران ضربه می زند.

آمریکا تنها کشوری است که در این زمینه به نقض پیمان هسته ای با ایران دست می‌زند. این موضوع می‌تواند یک روی منفی و یک روی مثبت داشته باشد. اقدام یکجانبه آمریکا در زمینه نقض توافقنامه ژنو درحالی است که کشورهای دیگر عضو ۵+۱ در صدد عمل به تعهدات خود هستند و این عمل یکجانبه آمریکا سبب می‌شود که کاخ سفید به تنها نقض کننده توافقنامه ژنو شناخته شود و اعتبار آمریکا در این زمینه زیر سئوال رود. از سوی دیگر آمریکا می تواند با اعمال قدرت کشورهای دیگر نظیر کشورهای اروپایی را نیز در این زمینه با خود همراه سازد که در این زمینه نیز توافقنامه نهایی ژنو با خطر جدی روبرو می‌شود. البته اوضاع داخلی آمریکا نشان می دهد  که در شرایطی متناقض میان دولت و برخی ازاعضای کنگره این کشور بر سر توافق هسته ای مشکل وجود دارد اما به هر طریق آمریکا نباید مسائل داخلی خود را در امور بین المللی وارد سازد و طوری عمل کند که هزینه این اختلافات را ایران بپردازد.

از سوی دیگر با توجه به مفاد توافقنامه ایران می تواند از طریق کمیسیون مشترک نظارت بر شرایط توافقنامه ژنو نسبت به چنین اقداماتی معترض شود. کارشناسان معتقدند بیانیه انتقادی روسیه که حتی پیش از اعتراض وزارتخارجه ایران به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران صادر شد، می‌تواند به عنوان یکی از طرفین حاضر در این زمینه  مورد استناد واقع شود. این موضوع البته به فعالیت دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز نیازمند است؛ چراکه با عدم فعالیت و اتخاذ موضع انفعالی از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان این موارد ادامه می‌یابد و ممکن است در آینده شاهد اعمال تحریم های جدیدتر و همچنین تهدیدات بیشتری در این زمینه باشیم.

جمهوری اسلامی ایران باید به توافقنامه ژنو تنها به عنوان یک بده بستان معمولی نگاه نکند چراکه نهایی شدن این توافقنامه می تواند جایگاه ایران در منطقه را ارتقاء ‌بخشد اما این موضوع در گام اول وقتی تحقق می یابد که ایران بتواند جایگاه خود در منطقه خاورمیانه را به لحاظ ه‍‍ژمونیک به آمریکا بشناساند، درحالی که اینگونه تهدیدات و منفعلانه عمل کردن وزارت خارجه کشورمان منافی این امر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه