اعلام حمایت آمریکا از تفلیس در مقابل مسکو

سفر پنس گویای حمایت بدون قید و شرط آمریکا از خط مشی مقامات تفلیس و همچنین ارسال این علامت مشخص به مسکو است که گرجستان در مقابل روسیه تنها نیست.

اعلام حمایت آمریکا از تفلیس در مقابل مسکو

به گزارش ۸دی، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: سفر دو روزه “مایک پنس” معاون رئیس جمهوری آمریکا به گرجستان پایان یافته و وی از تفلیس عازم مونته نگرو شده است. برنامه حضور این مقام آمریکایی در گرجستان بسیار اشباع شده بود: دیدار و گفتگو با مخالفان، مذاکره با نخست وزیر و سپس رئیس جمهوری گرجستان، بازدید از روند اجرای مانورهای نظامی «مشارکت ارزشمند-۲۰۱۷» ناتو در این کشور و دیدن از چند مکان تاریخی.مقامات تفلیس این مسئله را بسیار با اهمیت و علامت خوبی می دانند که گرجستان نیز در برنامه نخستین سفر دوره ای معاون رئیس جمهوری آمریکا به چند کشور اروپایی گنجانده شده است.
موضوع اینجاست که دولت گرجستان همچنان به کمکهای سیاسی، مالی و نظامی واشنگتن نیازمند است. در شرایطی که مقامات تفلیس برنامه شکل دهی خطوط مرزی در اوستیای جنوبی توسط روسیه را «حضور اشغالگران» نامیده اند، گرجستان به حمایت سیاسی غرب، بخصوص آمریکا بسیار امیدوار بود و مایک پنس نیز در این مورد، با دست و دلبازی زیاد، سیل انتقادات خود را به سمت مسکو سرازیر کرد.
مردم گرجستان به ادامه حمایت آمریکا امیدوارند
نظرسنجی که طی روز گذشته در خیابانهای شهر تفلیس از سوی یکی از شبکه های تلویزیونی گرجستان صورت گرفت، نشان داد که اقشار مختلف شهروندان گرجی در این مورد اتفاق نظر دارد که «سفر پنس گویای حمایت بدون قید و شرط آمریکا از خط مشی مقامات تفلیس و همچنین ارسال این علامت مشخص به مسکو است که گرجستان در مقابل روسیه تنها نیست. » همه شرکت کنندگان در این نظرسنجی همچنین نسبت به دورنمای «آزاد شدن مناطق اشغال شده توسط روسیه» خوش بین بودند.
مسئله تمامیت ارضی گرجستان، یکی از معدود موضوعاتی است که دولت و مخالفان آن بر سر آن اتفاق نظر دارند و این مسئله در دیدار رهبران چهار حزب بزرگ مخالف دولت با معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز مورد تاکید قرار گرفت. رهبران مخالفین در پاسخ به سئوال خبرنگاران که در چه مورد با میهمان آمریکایی صحبت کردند، همگی گفتند: «در مورد اقدامات اشغالگرانه روسیه در خاک گرجستان. »
سپس مذاکرات مایک پنس با مقامات بلندپایه دولت گرجستان صورت گرفت. نخست وزیر گرجستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی از تصمیم آمریکا برای اعمال تحریمهای شدیدالحن علیه روسیه حمایت کرد. پنس نیز در این باره گفت: «شخصا به امکان بهبود روابط واشنگتن و مسکو و ضرورت همکاری دو کشور در عرصه بین المللی اعتقاد دارد، ولی کسی در آمریکا متاسف نیست که روسیه مجبور شود تا به توافقات بین المللی پایبند شده و از دخالت در امور داخلی اوکراین، گرجستان و همچنین حمایت از رژیمهای تروریستی خودداری کند. »
اظهارات تند و تاکید پنس بر لزوم پایبندی روسیه به ضوابط بین المللی و نقض تمامیت ارضی گرجستان با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده آبخازیا و اوستیای جنوبی از سوی مسکو، با استقبال بسیار گرمی در گرجستان مواجه شد. میهمان آمریکایی همچنین بر لزوم توسعه اقتصادی گرجستان تاکید کرد که البته طبق وعده های وی، آمریکا در این زمینه کمکهای لازم را به تفلیس خواهد کرد.
سفر آمریکایی‌ها مشکلات اقتصادی گرجستان را حل نمی‌کند
البته توسعه اقتصادی گرجستان کار ساده‌ای نخواهد بود. در این کشور دائما از ضرورت عادی سازی روابط با همسایه شمالی (روسیه) صحبت می کنند، ولی تحقق این خواسته تقریبا غیرممکن شده است. برای اینکه اگر کسی به این مسئله اشاره کند، متهم به «خیانت به میهن» می شود، ولی ضرورت عادی شدن روابط با روسیه هر روز که می گذرد، در صنایع و بخش کشاورزی گرجستان محسوستر می گردد. وخامت اوضاع زمانی تعمیق یافته که اعمال فشارهای اقتصادی ترکیه بر گرجستان افزایش پیدا کرده و لزوم توسعه روابط اقتصادی با روسیه مشخص تر شده است.
ارزیابی واقع بینانه برخی شبکه های اجتماعی گرجستان به سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا، حاکی از مشکلات در این زمینه است که نوشتند: «مایک پنس آمد و رفت. بعد چه می شود؟ هیچ. » یا «نزدیکی روابط با واشنگتن، به منزله مشکلات بیشتر در روابط با مسکو است». البته چنین عباراتی در حال حاضر زیاد شنیده نمی شود، ولی وقتی مشخص گردد که چنین سفرهایی تاثیری بر وضعیت دشوار داخلی در گرجستان ندارد، این دیدگاهها بیشتر خواهد شد.
جالب توجه است که مایک پنس در اظهاراتش در تلفیس تاکید کرد که آمریکا در امور داخلی و روابط کشورها با یکدیگر دخالت نمی کند، ولی کلیه سخنانش با محتوای ضدروسی آمیخته بود. شاید به این دلیل که او نیز مانند همه مقامات آمریکایی، اظهارنظر در این قبیل موضوعات را از جمله حقوق ابرقدرتی خویش می دانند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه