توضیح ظریف درباره دیدار با وزیر خارجه عربستان

وزیر امور خارجه درباره دیدار روز گذشته‌اش با عادل الجبیر توضیحاتی داد.

توضیح ظریف درباره دیدار با وزیر خارجه عربستان

به گزارش ۸دی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۱ مرداد) هیئت دولت درباره دیدار روز گذشته‌اش با وزیر امور خارجه عربستان در ترکیه، گفت: در جلسات بین‌المللی اتفاقی که معمولا می‌افتد این است که افرادی که در این جلسات شرکت می‌کنند با هم برخورد‌هایی دارند، به خصوص که در یک سطح، مثلا در سطح وزیر در این جلسات شرکت کرده باشند، اینها با هم ضیافت ناهار دارند که ما در این مهیمانی‌‌ها در کشورهای غربی به دلیل ملاحظات شرعی شرکت نمی‌کنیم، اما در کشورهای اسلامی این مشکل را نداریم.
وی افزود: در مراسم میهمانی ناهاری که قرار بود توسط وزیر خارجه ترکیه برگزار شود، بنده با آقای جبیر که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم و با هم سلام و علیک داریم، مجددا سلام و علیک کردیم؛ جمهوری اسلامی ایران گرچه با بسیاری از سیاست‌های دولت عربستان سعودی مخالفت دارد، اما سیاست ما همواره این بوده که باید با همسایگان‌مان رابطه خوبی داشته باشیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما هیچ‌گاه به دنبال نداشتن رابطه با همسایگان نبودیم، کماکان هم سیاست ما این است که با همه همسایگان رابطه مناسب داشته باشیم، البته این در گروی آن است که براساس احترام متقابل و سیاست‌های عاقلانه باشد و براساس این باشد که برای مردم منطقه مزاحمت ایجاد نشود و با مردم منطقه برخورد مناسب صورت گیرد.
ظریف ادامه داد: این به معنای آن نیست که ما مشکلی با داشتن روابط با همسایگان داریم، اتفاقا تأکید ما در سیاست خارجی این است که اولویت همواره همسایگان بوده‌اند و در دولت دوازدهم هم اولویت ما همسایگان هستند.
وی در واکنش به مصوبه اخیر کنگره و سنای آمریکا مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران، گفت: اقدامات مختلفی را در هیئت نظارت بررسی کردیم، احتمالا اولین برخوردی که ما خواهیم داشت، تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی است که اقدام متقابل است، مجلس، بررسی‌ها و مذاکرات اولیه را انجام داده است، وزارت امور خارجه از ابتدای کار همراه مجلس بوده است، الآن هم ما موافق اقدام مجلس هستیم، بعد از آن اقدامات دیگری را هم طراحی کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ماده ۳۶ و ۳۷ جای خودش را دارد و به جای خودش استفاده خواهد شد، اما کمیسیون مشترک و رسیدگی به موضوعات توسط این کمیسیون ضرورتاً منحصر به اعمال ماده ۳۶ نیست و از آن مسیر هم ما استفاده خواهیم کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: مسیرهای دیگری را هم داریم، اقدامات دیگری از قبیل اقدامات حقوقی و سیاسی و هم اقدام از طریق سازمان انرژی اتمی طراحی شده که انشاء‌الله به موقع به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه