آخرین وضعیت صیادان بازداشتی ایران در عربستان

بهرام قاسمی در واکنش به اقدام نیروهای سعودی در آتش گشودن به سمت یک صیاد ایرانی بی دفاع، گفت: «شلیک و تیراندازی به یک قایق صیادی کوچک غیر مسلح هیچ توجیهی ندارد».

آخرین وضعیت صیادان بازداشتی ایران در عربستان

به گزارش ۸دی، صبح روز شنبه ۲۷ خرداد، ماموران مرزبانی دریایی رژیم سعودی در اقدامی ضدانسانی و خلاف عرف و مقررات بین‌المللی به یک قایق حامل دو صیاد ایرانی شلیک کردند که در نتیجه آن یکی از صیادان ایرانی جان باخت.

کشته شدن صیاد ایرانی
این خبر ابتدا از ناحیه منابع محلی اعلام شد؛ حوالی شنبه شب( ۲۷ خرداد) بود که این خبر در رسانه‌های اصلی و مرجع کشور نیز منتشر شد؛ به دنبال انتشار این خبر، یک مقام مسئول در وزارت کشور در تشریح حادثه کشته شدن صیاد بوشهری، گفت: «امروز(شنبه ۲۷ خرداد) ۲ قایق ایرانی که در حال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج فارس بودند بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می‌شوند. بر این اساس و بدون تایید این مسئله که قایق‌های ایرانی وارد مرزهای عربستان شده‌اند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق‌های ایرانی صورت می‌گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود».
اقدام غیرقابل توجیه
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز بلافاصله در واکنش به اقدام نیروهای سعودی در آتش گشودن به سمت یک صیاد ایرانی بی دفاع، گفت: «شلیک و تیراندازی به یک قایق صیادی کوچک غیر مسلح هیچ توجیهی ندارد».
ابهام در تعداد قایق‌ها
هنوز ۲۴ ساعت از حادثه تلخ کشته شدن صیاد ایرانی به دست نیروهای سعودی نگذشته بود که یکی از خبرگزاری‌های رسمی داخلی به نقل از یک منبع آگاه نوشت:«اخبار متفاوتی از اینکه تعداد قایق‌ها یک یا سه قایق بوده است، وجود دارد».
استانداری بوشهر در همین رابطه اعلام کرد که در حال پیگیری این موضوع است که تعداد قایق‌ها چه تعداد بوده است؛ اگر تعداد قایق‌های هدایت شده به سمت آب های عربستان سه قایق بوده باشد بنابراین از سرنوشت دو قایق دیگر خبری نیست.
ادعای منابع سعودی
هنوز در داخل ایران پیرامون تعداد قایق‌های صیادی مورد حمله قرار گرفته از جانب عربستان، ابهام وجود داشت که شبکه العربیه به نقل از یک مقام سعودی که هیچ نامی از وی ذکر نشد، ادعا کرد:«جمعه شب ( ۲۶ خرداد)، نیروی دریایی عربستان، متوجه حضور سه قایق در نزدیکی سکوهای نفتی مرجان شده و فورا وارد عمل شد و به سوی این قایق‌ها تیراندازی کرد. یکی از قایق‌ها توقیف شد که پس از تفتیش، مشخص شد حامل سلاح بوده و هدف آن، خرابکاری است اما دو قایق دیگر گریختند»!
بازداشت سرنشینان
با وجود گذشت حدود ۵۰ روز از این حادثه درباره سرنوشت سرنشینان قایق توقیف شده ایرانی که سعودی‌ها مدعی‌اند حامل سلاح بوده و قصد خرابکاری در سکوی نفتی متعلق به ریاض را داشتند، خبری نیست؛ در همین رابطه مجید آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: این افراد در همان روز شنبه ۲۷ خردادماه توسط نیروهای سعودی بازداشت شدند و هم اکنون در زندان عربستان به سر می‌برند.
روند کُند پیگیری‌ها
آقابابایی البته این را هم گفت که وزارت امور خارجه از طرق مختلف پیگیری‌ها برای آزادی این افراد ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای سعودی را آغاز کرده است اما چون اماکن دیپلماتیک ایران و عربستان در کشورهای یکدیگر مسدود است، این فرآیند زمانبر خواهد بود.
فرضیه تبادل
پیرو تلاش ها برای آزادی صیادان ایرانی «فرضیه تبادل» مطرح شد اما روز دوشنبه ۲ مرداد ۹۶ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان نشست خبری خود پیرامون توقیف قایق‌های متجاوز سعودی توسط مرزبانی ایران که به دستگیری خدمه و سرنشینان آنها می‌انجامد و احتمال تبادل این افراد با صیادان ایرانی زندانی در عربستان گفـت: ما روابط سیاسی با عربستان نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر می‌توانیم پیام‌های خود را منتقل کنیم و صرفا در خصوص حج سازمان حج و زیارت مذاکراتی با طرف مقابل داشته‌است.
همه طرق
آقابابایی درباره اینکه آیا امکان ایجاد زمینه برای تبادل زندانیان دو طرف ایران و عربستان وجود دارد یا نه؟ می گوید:  در این رابطه همه اقدامات را وزارت امور خارجه از طرق مختلف در دست پیگیری دارد و حتی بحث ارجاع به سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای نیز مطرح است اما بار دیگر تاکید می‌کنم چون سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک طرفین در کشورهای یکدیگر تعطیل است، فرایند پیگیری‌ها با اخلال و کندی مواجه است.
نان آوران خانواده
به هر روی طبق گفته مسئولان، پیگیری ها برای آزادی صیادان بازداشت شده ایرانی در عربستان از مجرای مختلف ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید که این پیگیری ها چه زمانی جواب می دهد ولی یادمان نرود صیادان بازداشت شده نان آوارن خانواده هستند.
انتهای پیام/

منبع: میزان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه