قالیباف در برنامه «جهان آرا»:

حزب اللهی کسی است که گره‌ از مشکلات مردم باز کند/ نقد کردن دوره قبل از خود، ضعف مدیریتی است

شهردار تهران گفت: مصداق عملی شعار مرگ بر آمریکا کار است. حزب الهی کسی است که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند.

حزب اللهی کسی است که گره‌ از مشکلات مردم باز کند/ نقد کردن دوره قبل از خود، ضعف مدیریتی است

به گزارش ۸دی، محمد باقر قالیباف شهردار تهران ۹ مردادماه با حضور در برنامه جهان آرا به بررسی موضوع حضور در انتخابات تا طرح ایده نواصولگرایی پرداخت.

قالیباف در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت: بنده فرزند انقلاب و تربیت شده مکتب امام هستم و خود را مدیون مردم، شهدا و امام می دانم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون ماجرای تفکیک مردم به ۴ درصد و ۹۶ درصد گفت: واقعیت این است که من تا یک روز مانده به پایان ثبت نام کاندیداها، قصد آمدن در صحنه انتخابات را نداشتم و بعد از آنکه آمدم،قصد کنار رفتن را نداشتم.

قالیباف ادامه داد: اینکه چرا جامعه را به ۴ و۹۶ درصد تقسیم کردیم را ما انجام ندادیم! بنده با دوقطبی کردن جامعه مخالف هستم. دو نوع دو قطبی شدن در جامعه داریم که یکی دوقطبی شدن کاذب و دیگری دوقطبی شدن بر مبنای حق است. لذا دو قطبی شدن بر مبنای حق هیچ اشکالی ندارد ، اگر بخشی مظلوم و بخشی دیگر ظالم باشد آیا شما آن را دوقطبی نمی‌کنید، ما نمی خواهیم بگوییم همه مردم یکجور باشند ، حتما همه مردم با هم متفاوت هستند ،آنچه نباید باشد تبعیض است .

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بحث ۴ درصد و ۹۶ درصد مطالعات دقیقی را انجام دادیم اظهار داشت: هیچ وقت مطالعات خودم را نسبت به موضوعات جامعه و مردم قطع نکردم ، همیشه با مردم زندگی کردم و هم نظرسنجی و هم نگرش سنجی داشتم .

وی با بیان اینکه ۴ درصد هستند که از شرایط موجود در حوزه های ثروت اندوزی و رفاه راضی هستند خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌ها این موضوع را نشان می‌دهد، که ۴ درصدی ها چه کسانی هستند ، ما با پولدارها مخالف نیستیم، زیرا تولید ثروت یکی از افتخارات کشور است،  اگر بخواهیم در کشور چیزی را تولید کنیم باید به قدرت، ثروت، معرفت و منزلت بپردازیم .

 ۴ درصدها خلاف منافع ۹۶ درصد حرکت می کنند

قالیباف با اشاره به اینکه با رانت، تبعیض و ظلم موافق نیستیم، ادامه داد:  آن ۴ درصد، کسانی هستند که امروز خلاف منافع ۹۶ درصد حرکت می کنند و ممکن است یا خودشان در مسندی باشند که هستند و یا تحت تاثیر ۴ درصد تصمیم می گیرند.

شهردار تهران با بیان اینکه من می دانم، وقتی می گویم ۴ درصد، با چه قشری  طرف می‌شوم گفت:  آنها پول دارند، قدرت لابی دارند، اهل زد و بند هستند و اخلاق را نمی‌شناسند، من انتظاری جز این نداشتم که این گونه مورد هجمه واقع شوم.

 

خیلی از مفاسد اقتصادی و سیاسی ریشه در مباحث ۴ درصدی دارد

 

وی با اشاره به اینکه موضوع پیام رسید، اما فرصت نشد تا مفهموم آن را به درستی تبیین کنم، افزود: یکی از موضوعات مهم جامعه ما تبعیض است و خیلی از مفاسد اقتصادی و سیاسی ریشه در مباحث ۴ درصدی دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه در انتخابات به خودم فکر نکردم، گفت: برخی ها فکر می کنند می شود سه سال خوابید و بعد یکدفعه تصمیم گرفت به انتخابات وارد شد در حالیکه انتخابات یک علم و مهارت است ، کمپین بحث بسیار دقیق علمی، عقلی و چند دسیپلینی در حوزه های علوم سیاسی، جامعه شناسی ، مسائل اجتماعی ، اقتصادی و مدیریتی است که در این بخش هم به این موضوع آگاهی داشتیم  و کمپین خوبی را در این موضوع دنبال می کردیم و طبیعتا بر اساس همان باورها اصولی را هم رعایت می کردیم که برخی ها رعایت نکردند.

 

قالیباف همچنین درباره علت انصراف از رقابت های انتخاباتی نیز بیان داشت: یک فرد سیاسی هستم و حداقل دوازده سال است که میدان سیاست آمده ام؛ ممکن است هر لحظه برای یک فرد سیاسی فرصت هایی فراهم شود لذا این فرد آن هم در صحنه کشور ما باید یک فرد آماده باشد و با مسائل اقتصادی ، مدیریتی و برنامه ریزی در حوزه مسائل مختلف آشنا باشد.

 

شهردار تهران یادآور شد: پیش از حضور در رقابت های انتخاباتی جمع بندی و تحلیلم این بود که در این انتخابات به معنای رئیس‌جمهور مستقری که میان دوره ای است حضور پیدا نکنم، لذا این که می گویم تا روز آخر تصمیم آمدن نداشتم واقعا همینطور بود.

 

وی ادامه داد: اما علی رغم این تحلیل همه دوستانی که بنده برایشان احترام قائل هستم بالتفاق از بنده خواستند که در انتخابات حضور پیدا کنم، البته بنده خیلی برای آن ها استدلال کردم و استدلال هایم را نیز مکتوب کردم. اما علی رغم این استدلال ها یکی از دوستانی که بنده خیلی به ایشان ارادت دارم به من گفت ؛ فکر نمی کنید در اینجا بین اینکه به وظیفه ات  را عمل می کنی و یا اینکه تنها منابع شخصی خود را می بینی، تصمیم گیری می کنی که بنده نیز به او گفتم علی رغم اینکه این مسیر را درست نمی دانند چون همه اتفاق نظر دارید که در انتخابات حضور پیدا کنند به حرف شما احترام می گذارم.

 

قالیباف یادآور شد: تا ظهر روز دوشنبه که از رقابت های انتخاباتی انصراف دادم کارم را با جدیت دنبال می کردم اما در این مقطع تصمیم گرفتم از این عرصه انصراف دهم.

 

وی با بیان اینکه این انصراف تحت فشار نبوده است گفت: البته گفتگو هایی در این رابطه با بنده صورت گرفت ولی من آن حرف ها را قبول نداشتم بلکه خود یک تحلیل داشتم که بر اساس آن به این جمع بندی رسیدیم که همان طور که وظیفه مند شدم در انتخابات حضور پیدا کنم وظیفه مند شدم از این عرصه کنار بروم.

 

شهردار تهران ادامه داد: هریک از جریان اردوگاه اصول گرایی در سال ۹۴ عنوان می کردند که در این سال وحدت در جریان اصول گرایی نبود و دیدید که چه اتفاقی افتاد ود سال ۹۲ نیز همه قول دادند سر قولشان باقی بمانند و هر کسی خلف وعده کند نشان از بی دینی و بی اخلاقی است ولی همه این اتفاقات افتاد و همه توافقات بهم خورد. لذا حس مجموعه این اردوگاه این بود که در حقیقت حلقه گمشده برای آن ها وحدت است.

 

وی با بیان اینکه با توجه به این اتفاقات در درون خود احساس کردم شرایط اقتضا می کند که در این عرصه حضور داشته باشم گفت: بعد از انصراف بنده از انتخابات برخی ها گفتند آرا شما برای جریان رقیب رفت اما من فکر می کردم اگر می ماندم نیز نتیجه انتخابات هرچه که می شد باز برخی ها می گفتند مشکل ما در این اردوگاه ، مشکل وحدت است.

 

قالیباف ادامه داد: یکی باید در صحنه انتخابات می ماند و بنده ترجیح می دادم که من در صحنه بماند و آمار و اطلاعات هم نشان میداد که من در صحنه بمانم ؛ ولی احساس کردم که فضای اردوگاه این است که یکی باید کنار برود و همه به من نگاه می کردند لذا بنده از این عرصه کنار رفتم اما انتخابات که تمام شد امروز  همه متوجه شدند که وحدت مهم است و همه چیز ما نیست ولی اشکالات دیگر داریم که باید به آن ها بپردازیم.

 

قالیباف در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات می ماندید نتیجه انتخابات تغییر می کرد یا خیر گفت: اگر در این عرصه می ماندم رقابت خلیلی نزدیک بود و با دو مرحله ای می شد و بر ایاس نظر سنجی ها اگر هم می باختم فاصله کمتر از یک تا یک و نیم درصد بود ولی باعلم بر این ، تصمیم گرفتم برای یک بار بنشینیم هم سیاست ورزی مان را تغییر دهیم و هم نگاه هایمان را اصلاح کنیم.

 

وی با بیان اینکه در انتخابات با آقای روحانی رقابت نکردم گفت: پیروزی در انتخابات را به ایشان با حفظ مرزها و انتقاداتی که داشتم تبریک گفتم و ثابت کردم تقویت دولت فعلی کمک به مردم است.

 

هرگز مدعی رهبری جریان اصولگرایی نیستم

 

شهردار تهران همچنین درباره هدف از نوشتن نامه و اینکه آیا مدعی رهبری جریان اصولگرایی هستید  نیز بیان داشت: هرگز مدعی رهبری جربان اصولگرایی نیستم، هرگز نمی گویم که این حرف ها را من گفتم بلکه بنده احساس کردم شاید صدای من بیشتر شنیده شود؛ همه سعی ام این بود که انصاف به خرج دهد و در ابتدای نامه هم اشاره کردم کهدبا تامل نامه را نوشتم و مطالبی که ذکر شده مجموعه گفتگو ها و گفت و شنودها است.

 

وی با تاکید بر اینکه نباید به پدیده های پر تکرار چه خوب و چه بد بی توجه باشیم بیان داشت: ما چند عدم موفقیت داشتیم ، نباید به عقب بر گردیم و علت را جویا شویم؟ کار سیاسی کار اقناعی و گفتگو است لذا نه تنها ادعای رهبری این مجموعه را ندارم بلکه هرگز نمی گویم این حرف ها حرف شخص بنده است بلکه می گویم در جامعه این تبدیل به یک خواسته عمومی شده که اردوگاه اصولگرایی چه کار می کند؛ اینکه درست نیست بایستیم تا ۴ یا ۱۰ و یا ۱۰۰ نفر به ما بگویند این کار را بکن یا این کار را نکن البته فکر نکنید این کار از پیش طراحی شده بوده است.

 

هر کسی که به خود نیندیشد یک بسیجی است

قالیباف با اشاره به فرهنگ  دوران دفاع مقدس  گفت: ما یاد گرفتیم که به تکلیف عمل کنیم و وظیفه شناس باشیم، و اگر در ارکان اصولگرایی به معنای یک بحث  مبنایی و اساسی توجه کنیم ، باید گفت، هر کسی که به خود نیندیشد یک بسیجی است، و من در انتخابات به خودم فکر نکردم.

قالیباف با بیان اینکه اصولگرایی تفکر امام و انقلاب است، اظهار داشت: اصولگرایان اهل گفتگو نیستند در حالیکه باید در مورد اشکالات حرف بزنیم.

وی تصریح کرد: هر شهروندی می تواند اصولگرا باشد و ما نباید گفتمان انقلاب اسلامی را فقط برای خودمان مصادره کنیم.

وی با بیان اینکه مردم داری از اصول و گفتمان ما است، تاکید کرد: اصولگرایان نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و این یک مشکل است.

شهردار تهران پیرامون حضورش در انتخابات بیان داشت: وقتی برای برخی‌ها دلیل می‌آورم که نباید به انتخابات بیایم، همان ها در یک اتاق تصمیم می‌گیرند که وارد شوم و اگر نیایم می‌گویند سرکش است، که من همین جا صریح می گویم که این موضوعات باید با مردم و در بدنه حل شود و باید با مردم صادق باشیم.

قالیباف بیان داشت:چرخش مدیریت ضرورت است و من  حتی در  دوره سوم  هم قصد نداشتم  شهردار شوم.

قالیباف با بیان اینکه اصولگرایان باید بدانند وحدت مهم است اما همه چیز نیست اظهار داشت: وقتی یک آقایی می گوید مانیفست اصولگرایی را ما نوشتیم و خودمان تغییر می دهیم، آیا مردم این حرف  را قبول می کنند؟

وی با تاکید بر اینکه باید ببینیم انقلابی گری چیست، گفت: ما به دنبال مردم داری هستیم.  و اگر مردم را نداشته باشیم نظام و حکومت هم نداریم.

قالیباف با بیان اینکه ما به توان موشکی افتخار می کنیم تاکید کرد: استقلال، آزادی مبانی ما است. مردم عمق انقلاب اسلامی هستند و از رفتارها و گفتارهای ما نسبت به انقلاب اسلامی برداشت می کنند و مسائل جامع شناسی را مشاهده می کنند و در بین مردم هم افراد مستضعف اولویت دارند.

وی با بیان اینکه ما نباید  از حرف انقلابی خجالت بکشیم، بیان داشت: ما باید کار انقلابی انجام دهیم و مصداق عمل شعار مرگ بر آمریکا کار است. حزب الهی کسی است که فقر زدایی کرده وگره‌ای از مشکلات مردم را باز کند.

قالیباف با بیان اینکه قانون  باید برای همه اجرا شود تاکید کرد: قانون فقیر و غنی نمی‌شناسد و برای همه یکسان است

وی با بیان اینکه  در  زمان مدیریت  بنده شکاف بین  شمال و جنوب و فاصله طبقاتی کمتر شد، اظهار داشت: ما ۳هزار بافت فرسوده در تهران داشتیم، و تصمیم گرفتیم برای بازسازی بافت های فرسوده شهری، هیچ پولی دریافت نکنیم.

 

قالیباف با بیان اینکه ما توانستیم در شهرداری با روش و اهداف درست ۳بر هیچ ببریم و در خدمت مردم باشیم، بیان داشت: فضای سبز تهران نسبت به گذشته  دو برابر شده است و این اقدامات در حالی صورت گرفت که ما در سه دولت تحریم بودم.

وی با بیان اینکه نقد کردن دوره قبل از خود، ضعف مدیریتی است تاکید کرد: هیچ گاه این کار را نکردم زیرا مردم خودشان باید نسبت به عملکرد مدیریتی ما قضاوت کنند.

 

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر با دولت ارتباط بهتری داشتیم، شهر منفعت بیشتری می برد.

 

وی اظهار داشت: یک نقدی که به شهرداری و دولت و ساختار ادارات وجود دارد این است که چرا بزرگ شدند. در حالیکه امام (ره)معتقد بود کاری که مردم می توانند انجام دهند نباید دولت‌ها  انجام ندهد.

وی افزود: جریان فتنه و مدیریتی در کشور اجازه کوچک سازی را نمی دهد چرا که مدیران منافع دارند.

 

قالیباف با اشاره به عملکرد خود، کرباسچی و احمدی نژاد در شهرداری تهران عنوان داشت: من چند نظر سنجی را دیدم که نسبت به عملکرد شهرداری تهران صورت گرفته بود و در نظر سنجی مشاهده کردم که مردم اول به من، بعد کرباسچی و سپس به  احمدی نژاد رای داده بودند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد:همه جوانان حزب الهی باید به میدان بیایند تا اشکالات کمتر شود و ما از بزرگان و پیشکسوتان می خواهیم که عرصه  و میدان را برای جوانان باز کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه