رئیس اتحادیه میوه و ترباره رشت:

قیمت پیاز تا حدودی افت کرده است/ ترکیه جای ایران را در بازار میوه و تره بار گرفت

رئیس اتحادیه میوه و ترباره گفت: به دلیل برداشت پیاز طارم و اصفهان قیمت پیاز کاهش پیدا کرد و به کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان رسید.

قیمت پیاز تا حدودی افت کرده است/ ترکیه جای ایران را در بازار میوه و تره بار گرفت

به گزارش ۸دی، ابراهیم حسنی بوساری رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران» با اشاره به کاهش قیمت پیاز، اظهار کرد: قیمت پیاز تا حدودی افت کرده است و این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: به دلیل برداشت پیاز طارم و اصفهان قیمت پیاز کاهش پیدا کرده و به کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و ترباره رشت درباره دلایل افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر بیان کرد: علاوه بر صادرات، بخشی از کسانی که در گذشته پیاز کشت می کردند بخصوص در دزفول و اندیمشک به دلیل عدم شرایط مساعد جهت صادرات پیاز، محصول پیاز خود را برداشت کرده و در سردخانه نگهداری کردند و بعد از خروج از سردخانه کیلویی ۲۰۰تومان هم نمی توانستند محصول خود را به فروش برسانند.

حسنی با بیان اینکه محصول پیاز بسیاری از کشاورزان خراب شد و به حد دورریزی رسید، افزود: این عوامل باعث شد امسال فقط اصفهان برای کل کشور تا زمانی که پیازهای گرگان و طارم و…آماده برداشت شود پیاز کشت کند.

وی با بیان اینکه در گیلان پیاز فقط در حد مصرف خانگی کشت می شود، گفت: در گیلان فقط اطراف شهرستان آستانه اشرفیه و در حد مصرف خانگی پیازهای محلی کشت می شود و در حدی نیست که کفاف نیازهای یک شهر را بدهد.

رئیس اتحادیه میوه و ترباره رشت با اشاره به قیمت معقول پیاز که باید بین هزارتا ۱۵۰۰تومان باشد، افزود: با اضافه شدن محصول پیاز شهرستان های بناب و…قیمت پیاز کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بالاترین قیمت میوه مختص به گیلاس است، گفت: قیمت گیلاس خوب تا کیلویی ۱۳هزار تومان هم رسیده است و قیمت مابقی میوه ها مناسب است.

**دولت میوه را ارزان بدهد تا ما ارزان در اختیار مردم قرار دهیم

حسنی با اشاره به افزایش قیمت گوشت و مرغ و… افزود: برای افزایش قیمت در ارتباط با هیچ کالایی اعتراضی نمی شود ولی اگر یک قلم از میوه و تره بار گران شود صدای اعتراض همه بلند می شود.

رئیس اتحادیه میوه و ترباره رشت با بیان اینکه اعضای این صنف امانت فروش هستند، گفت: دولت اگر توانایی دارد ارزان بدهد تا ما ارزان در اختیار مردم قرار دهیم.

**ترکیه جای ایران را گرفت

وی با اشاره به عدم استاندارد میوه و تره بار بیان داشت: اکثر بارهایی که برای فروش در اختیار ما قرار میگیرد استاندارد نیستند.

حسنی با بیان اینکه ایران در گذشته حرف اول را در بحث میوه و تره بار می زد و حالا ترکیه جای ایران را گرفته است، گفت: ما خودمان محصولاتمان را به ترکیه صادر می کردیم ولی به دلیل اینکه بارهای ما استاندارد نبوده جایگاه خودمان را از دست داده ایم.

**میوه ایران فقط به افغانستان و عراق صادر می شود

رئیس اتحادیه میوه و ترباره رشت اضافه کرد: ترکیه میوه های خود که هیچ خاصیت، طعم و مزه ای ندارد را با استاندارد و بسته بندی شکیل و مناسب به تمام دنیا صادر می کند و ایران تنها به افغانستان و عراق که استاندارد بودن برایشان اهمیت ندارد صادرات دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه