پروفسور رضا سیمبر:

در برجام آمریکایی‌ها برگ‌های برنده عمده‌ای را همچون تعطیل شدن نیروگاه‌های عظیم ایران به دست آوردند

کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است کسب منافع عظیم در برجام دلیلی بر عدم خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام است.

در برجام آمریکایی‌ها برگ‌های برنده عمده‌ای را همچون تعطیل شدن نیروگاه‌های عظیم ایران به دست آوردند

به گزارش ۸دی، رضا سیمبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به دست آوردن برگ‌های برنده آمریکا در برجام اشاره داشت و اظهار کرد: در برجام آمریکایی‌ها برگ‌های برنده عمده‌ای را به دست آوردند که تعطیل شدن نیروگاه‌های عظیم ما امتیازات عمده‌ای در زمینه برجام به آمریکایی‌ها بود.

وی در پاسخ به اینکه آمریکا چگونه تعهدات خود در برجام را نقض و درعین‌حال از توافق‌نامه خارج نمی‌شود، افزود: دلیل اینکه آمریکایی‌ها در عین نقض تعهدات برجام را ول نمی‌کنند به خاطر این است که ما سهم‌های بسیار زیادی را به آمریکایی‌ها واگذار کردیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه آمریکا در کسب منافع از برجام ذینفع و پیشتاز است، گفت: دلیلی وجود ندارد که آمریکا از برجام خارج شود چون به نفع آن‌ها است در برجام باقی بمانند و نمی‌خواهند برجامی را برهم بزنند که برای آن‌ها منافعی را ایجاد کرده و می‌کند.

رئیس اسبق دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه آمریکا با خارج شدن از برجام منافعی را که در آن به دست آورده را از دست خواهند داد، خاطرنشان کرد: هدف آمریکا از برجام کشاندن ایران به برجام‌های دو و سه و حتی برجام چهار است.

سیمبر افزود: هدف آمریکا علاوه بر حفظ امتیازات برجام نخست رفتن به برجام‌هایی است که منافع آن‌ها را در منطقه تأمین کند.

وی با اشاره به زیاده‌خواهی‌های آمریکا در برجام‌های بعد افزود: آمریکایی‌ها مایل‌اند بحث‌های موشکی ایران را تعطیل کنند و همچنین محدود کردن فعالیت‌های سپاه پاسداران از دیگر تمایلات آمریکا برای رسیدن به توافقات در برجام‌های بعدی است.

مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان بابیان اینکه آمریکا به دنبال باج‌خواهی‌ها و امتیازات بیشتری است، افزود: آمریکایی‌ها حتی بحث تغییر حکومت و رژیم ایران را دستور کار خود در برجام‌های آینده دارند و در تلاش هستند تا آن را تحقق ببخشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان دلیل افزایش فشار آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را باج‌خواهی‌های اضافه برشمرد و گفت: چانه‌زنی آمریکا برای به دست آوردن منافع بیشتر است و درعین‌حال منافعی را که در برجام به دست آوردند را نمی‌خواهند از دست بدهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه