آخرین آمار مسمومیت نوزادان با مواد مخدر

رئیس اورژانس اجتماعی کشور آخرین آمار در رابطه با اقدامات اورژانس اجتماعی را تشریح کرد.

آخرین آمار مسمومیت نوزادان با مواد مخدر

به گزارش ۸دی، حسین اسدبیگی گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور ما نیز همانند سایر کشور‌ها رو به افزایش است.

وی افزود: افزایش آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر از نظر کمی و تنوعی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و … اشاره کرد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزایش جمعیت را یکی از دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰، جمعیت کشور حدود ۷۵ میلیون نفر بوده که این جمعیت هم اکنون به ۸۵ میلیون رسیده و به همین نسبت، میزان آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است.
آمار آسیب های اجتماعی با افزایشی که از آن یاد می شود تطابق ندارد
اسدبیگی با تاکید بر اینکه میزان آسیب‌های اجتماعی با فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام نمود بیشتری داشته است اظهارکرد: در فضای مجازی، اخبار به سرعت رد و بدل شده و مردم احساس می‌کنند که آسیب‌ها به طرز شدیدی افزایش یافته است، اما این گونه نبوده چرا که افزایش آسیب‌ها با سرعتی که از آن یاد می‌شود همراه نبوده است.
وی با بیان اینکه تنها مراجع رسمی می‌توانند در خصوص آسیب‌های اجتماعی، افزایش و نوع آن آمار ارائه دهند گفت: مراجعی از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی و پزشکی قانونی صلاحیت اظهار نظر و اعلام برخی آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی را دارند و سایر نهاد‌ها و اشخاص نباید در این خصوص اظهار نظر داشته باشند.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: مواردی از جمله کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی از جمله مواردی هستند که با توجه به نوع آسیب‌های آن‌ها اورژانس اجتماعی می‌تواند در خصوص میزان و نوع آن‌ها اظهار نظر کند.
احداث ۱۴۰ پایگاه اورژانس اجتماعی جدید در کشور تا پایان سال  
اسدبیگی با ارائه آماری از تعداد مراکز فعال اورژانس اجتماعی در سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر اورژانس اجتماعی با فعالیت ۱۹۷ مرکز توانسته است در خصوص مداخله در آسیب‌های اجتماعی اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.
وی از افزایش ظرفیت اورژانس اجتماعی تا پایان سال ۹۶ خبرداد و گفت: قرار است تا پایان سال ۹۶، ۱۴۰ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی شود.
رئیس اورژانس اجتماعی با تاکید بر لزوم ثبت آمار‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: ثبت و ضبط آمار‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم و اساسی است چرا که با درج اطلاعات ناقص، شرایط بحرانی در جامعه ایجاد می‌شود.
غفلت از کودکان در راس کودک آزاری ها 
اسدبیگی با تشریح انواع کودک آزاری تاکید کرد: کودک آزاری به ۴ نوع تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به کودک آزاری جسمی، جنسی، روانی و عاطفی – سهل انگاری (غفلت) اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کودک آزاری در کشور به شکل‌های مختلف رخ می‌دهد تصریح کرد: در این زمینه اورژانس اجتماعی تحقیقات گسترده‌ای را بر اساس ارائه گزایش از سوی شهروندان انجام داده است.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: این مرکز به سه شکل در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود می‌کند که از آن جمله می‌توان به مراکز مداخله در بحران، خدمات سیار و همچنین خط ۱۲۳ اشاره کرد.
اسدبیگی در پاسخ به این پرسش که بیشترین کودک آزاری صورت گرفته از چه نوع است؟، تصریح کرد: بیشترین آمار کودک آزاری در جهان از نوع سهل انگاری و غفلت است و این آمار در ایران نیز صادق است.
وی افزود: توجه نکردن والدین به کودکان و ر‌ها کردن آن‌ها به حال خود به نوعی کودک آزاری محسوب می‌شود و آمار آن بسیار قابل توجه است.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه ” کودک آزاری جسمی رتبه دوم انواع کودک آزاری را به خود اختصاص داده” تصریح کرد: کودک آزاری جسمی در سراسر دنیا رتبه دوم را دارد و این آمار در ایران نیز به همین شکل است.
اسدبیگی در خصوص بد‌ترین نوع کودک آزاری خاطرنشان کرد: بد‌ترین کودک آزاری، کودک آزاری جنسی محسوب می‌شود. این نوع از کودک آزاری می‌تواند اثرات مخربی بر روح و روان کودک داشته باشد و تاثیر به سزایی را در شخصیت کودک داشته باشد.
برقراری  ۷۰۰ هزار تماس با سامانه  ۱۲۳ اورژانس اجتماعی طی یک سال 
وی با ارائه آماری از تعداد مراجعه شهروندان به مراکز اورژانس اجتماعی در سال ۹۵ اذعان کرد: ۳۴ هزار و ۱۰۱ مورد با مراجعه به مراکز مداخله در بحران مشکلات خود را مطرح کرده و ۹۱ هزار مراجعه کننده نیز از خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهره‌مند شده اند.
رئیس اورژانس اجتماعی از برقرای ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۲۳ طی سال ۹۵ خبرداد و تصریح کرد: ۷۰۰ هزار تماس طی سال گذشته با اورژانس اجتماعی برقرار شد که ۱۷۳ هزار و ۷۲۵ مورد از این تماس‌ها مرتبط با اورژانس اجتماعی و مابقی بی ارتباط با خدمات اورژانس بوده است.
اسدبیگی با اشاره به آمار‌های سال ۹۵ در حوزه مرتبط با کودک آزاری گفت: ۲ هزار و ۷۶۵ مورد به مراکز مداخله در بحران، ۱۰ هزار و ۳۸۵ مورد به خدمات سیار و همچنین ۱۳ هزار و ۷۶۶ مورد از طریق خط تلفن ۱۲۳ موارد کودک آزاری را اطلاع داده اند.
ثبت آمار بیشترین کودک آزاری در استان فارس 
وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین آمار کودک آزاری به کدام استان‌ها اختصاص یافته است؟ گفت: استان فارس، کرمانشاه، خراسان رضوی و همدان بیشترین مراجعه را به مراکز مداخله در بحران در حوزه کودک آزاری داشته اند.
رئیس اورژانس اجتماعی ادامه داد: سایر استان‌ها نیز به تناسب با موضوع کودک آزاری درگیر بوده و اورژانس اجتماعی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.
اسدبیگی با اشاره به مسمومیت یک هزار و ۱۸۹ نوزاد با موارد مخدر در سال ۹۵ گفت: بخشی از این نوزادان هم زمان با تولد دچار مسمومیت با مواد مخدر بودند و تحت درمان و سم زدایی قرار گرفته اند.
وی اذعان کرد: از یک هزار و ۱۸۹ مورد مسمومیت با مواد مخدر، ۴۶۷ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی به بهزیستی، ۶۴۷ نفر به خانواده، ۶۰ نفر به اقوام درجه یک و ۱۵ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده اند.
انتهای پیام/

منبع: میزان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه