حمله به مدافعان حرم و سپاه در کسوت استانداری گیلان؛

پوراوزان ۹۵: حقوق نجومی حق مدیران است / پوراوزان ۹۶: ورود سپاه به اقتصاد انحراف است

مدیر کل سیاسی استاندار گیلان که پیش از این حقوق نجومی را حق مدیران دانسته بود اکنون حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور را انحراف دانسته است.

پوراوزان ۹۵: حقوق نجومی حق مدیران است / پوراوزان ۹۶: ورود سپاه به اقتصاد انحراف است

به گزارش ۸دی، علی اکبر پوراوزان مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان که تخلفات انتخاباتی‌اش در ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در رسانه‌ها زبان زد شده بود و اظهارات شاذ او هر چند وقت یکبار اسباب سرگرمی رسانه‌ها را فراهم می‌کند روز گذشته در اظهاراتی عجیب، ضمن حمله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ورود این نهاد به عرصه سازندگی را یک نوع انحراف دانسته است. البته وی در این سخنرانی گریزی هم به بحث مدافعان حرم داشته است و بصورت ضمنی جنگ با داعش در سوریه را زیر سوال برده و موفقیت ها در سوریه را نتیجه تلاش سیاست خارجی دولت دانسته است.

نکته جالب ماجرا این است که سپاه تنها به درخواست دولت وارد عرصه‌های اقتصادی می‌شود بلکه اکنون ۴ سال است که دولت مطبوع جناب پوراوزان بر سر مسئولیت هستند و می‌توانستند در صورت عدم تمایل پروژه‌ها را به این نهاد ندهند.

مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به درخواست‌ دولت و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در زمان صلح در حدی که به تشخیص شورای عالی سپاه، آمادگی رزمی لازم را برای انجام مأموریتهای‌خود از دست ندهد یکی از مأموریت های سپاه است که در ماده ۱۰ اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است.

دقت در این ماده از اساسنامه سپاه نشان می‌دهد که مشارکت این نهاد نظامی در امور سازندگی بنا به درخواست دولت انجام می‌شود. چیزی که در گذشته هم بر همین منوال بوده است و دولت‌ها بنا به نیاز خود از سپاه در عرصه سازندگی بهره گرفته‌اند.

هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۲، به درستی از اینکه نیروهای نظامی در زمان صلح در عرصه سازندگی فعالیت نمایند، دفاع کرده است. وی می گوید: «در قانون اساسی ما کاملاً آمده است. یعنی نیروهای نظامی در زمان صلح که ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند. ان شاء الله هیچ وقت ما دیگر جنگ نداشته باشیم، در قانون اساسی ما کاملاً آمده که باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران کشور استفاده کند تا کار کنند. ماشین آلات و انسان های تحصیل کرده و با تجربه دارند؛ بخصوص ما که در جنگ تجربه های زیادی در خیلی موارد به دست آورده ایم که این ها دارند. من در حد همان قانون اساسی فکر می کنم کار خوبی بوده و از پیش بینی های خیلی خوب بوده است.»

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که: در دولت جنابعالی این وضعیت چگونه بود؟ می گوید: «بله، من بعد از جنگ در دولت خودم این کار را کردم . یعنی آن موقع که سازندگی کشور و بازسازی اساس کار شده بود و طرح های زیادی در دست کار داشتیم ؛ پیمانکار در داخل کشور به آن اندازه نبود و خود این باعث می شد که رقابت ها به گونه ای نباشد که قیمت ها را تعدیل کند . اگر ما رقیبی نداشتیم ؛ خیلی گران تمام می شد. من … از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم … در طرح ها وارد شوند که خیلی هم موثر بود. اولاً ماشین آلاتشان را به کار گرفتند و آن هایی را که فرسوده شده بود ؛ بعداً توانستند نو کنند . چون در آمد داشتند . در بین نیروهایی که داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛ انسان های تحصیل کرده زیادی بود و از استعداد این ها استفاده شد . طرح ها را ارزان تر انجام می دادند واقعاً آن موقع کار های بزرگی انجام دادند.»

حسن روحانی رئیس جمهور نیز ۲۵ شهریور ماه ۹۲ در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بنده شایعاتی را که راجع به سپاه در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود اصلا قبول ندارم. سپاه رقیب مردم و بخش‌خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی نیست.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران پس از جنگ تحمیلی همواره ثابت کرده است به همه دولت ها برای سازندگی کشور کمک می کند و اختلافات سیاسی دلیلی برای عدم همکاری با دولت ها نبوده است. در اثبات این ادعا می‌توان به پروژه ساخت بیش ۵ هزار واحد مسکونی برای محرومان در سطح کشور از ابتدای سال ۹۵ اشاره کرد.

سپاه بر اساس یک برنامه هماهنگ با دولت، سال گذشته کلنگ احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی رایگان برای محرمان را بر زمین زد و مقرر شد هر سال این نهاد نظامی ۵۵۰۰ واحد مسکونی را در اختیار محرومان قرار دهد. هم اکنون ساخت بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی سال ۹۵ به پایان رسیده است و ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی رایگان جدید در برنامه عملیاتی این نهاد قرار گرفته است.

سوال اساسی این است که آیا مدیر کل سیاسی استاندار گیلان از ساخت این واحدهای مسکونی دل نگران است؟ یا اینکه از ساخت سد پلرود در گیلان نگرانی دارد؟ سدی که بنا به درخواست دولت و توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت است و دولت هنوز بدهی میلیاردی خود را به سپاه را در این پروژه پرداخت نکرده است.

نکته پایانی اینکه مدافع حقوق های نجومی و کسی که حقوق ۵۰ میلیون تومانی را حق مدیران دولتی می داند نمی تواند درک درستی از نداشتن خانه و زیر چادر خوابیدن داشته باشد.

ما دیگر انتظاری از علی‌اکبر پوراوزان نداریم اما از مسئول ارشد استانداری گیلان این انتظار می‌رود که تکلیف خود را با این موضع ساختارشکنانه مشخص کند و اینکه ماندن این چنین مدیری در واقع تأیید بر سخنانش است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آقای مدیرکل! تکرار حرف های کم ارزش نشانگر هوشمندی سیاسی نیست. حرف دولت بی سلاح و با سلاح کهنه شد. اتفاقا انحراف در کسانی دیده می شود که ادعای اصلاح دارند ولی دنبال استحاله نظام هستند و وقتی با مانع مواجه می شوند به سپاه و نیروهای انقلابی حمله می کنند.
اكبر
سلام متن سخنراني آقاي پوراوزان در نشست هم اندیشی اصلاح طلبان ماسال : " مدیران باید ملتزم به گفتمان دولت خودشان باشند و در اجرای سیاست های دولت حاکم همگام باشند. اگر نمی توانند این اصل را بپذیرند کنار بروند." آقاي پوراوزان حداقل پايبند به گفته خودتان باشيد.برويد آقا جان.
در حاشیه