از کره شمالی تا شمال کره خاکی؛

مقایسه واکنش متفاوت دولت ایران و مقامات روسیه و کره شمالی در برابر مادر تحریم‌ها

دولتمردان کره شمالی و روسیه برخلاف مقامات وزارت خارجه ایران واکنش های تندی را در برابر تحریم های آمریکا از خود نشان داده اند.

مقایسه واکنش متفاوت دولت ایران و مقامات روسیه و کره شمالی در برابر مادر تحریم‌ها

به گزارش ۸دی، در حالی که آمریکایی ها بصورت روزانه و بدون توجه به محتوای تعهدات خود در برجام ایران را تحریم می کنند مواضع ملایم و ایمیلی طرف ایرانی جالب به نظر می رسد و جالب تر از همه مقایسه مواضع طرف ایران و مواضع کره شمالی و روسیه در قبل تحریم ها علیه کشورشان است.

آمریکایی ها در جدیدترین اقدام تحریمی خود صبح امروز ۶ گروه صنعتی ایرانی را در واکنش به آزمایش ماهواره‌بر «سیمرغ» در فهرست تحریم‌ها قرار دادند. اما با این وجود، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز بدون اشاره به تحریم‌های بامدادی و در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا همچنان این موارد را نقض تحریم ندانسته و گفته‌اند: چنانچه در برجام طرف مقابل اقدامی کند که کمیسیون نظارت بر برجام که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، تشخیص دهد آن اقدام خلاف برجام است، جمهوری اسلامی ایران حتما عکس العمل تندی نشان می‌دهد.

گویا تحریم‌های عملیاتی روزانه آمریکایی‌ها هنوز هم به گوش مقامات مسئول در دولت جمهوری اسلامی نرسیده است که آقای جهانگیری همچنان تأکید می‌کنند: «اگر برجام نقض شود، عکس العمل تندی نشان خواهیم داد».

در همین خصوص و پس از تصویب طرح تحریم کره شمالی در مجلس آمریکا، وزیر نیروهای مسلح کره شمالی ضمن تهدید آمریکا گفت: اگر آمریکا، حمله پیش‌دستانه هسته‌ای را در پیش بگیرند، ارتش بدون هرگونه هشداری، یک ‌حمله پیش‌دستانه در قلب امپراطوری آمریکا انجام خواهد داد و این کشور را از صحنه روزگار محو خواهد کرد.

نمونه اخیر عقب نشینی ایالات متحده از مواضعش را می‌توان در درگیری با کره شمالی به خوبی مشاهده کرد، مقامات آمریکایی پیشتر در سخنانی تحریک آمیز اعلام کرده بودند؛ در صورتی که پیونگ یانگ ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد؛ ارتش آمریکا این آمادگی را دارد که به کره شمالی حمله کند.

اما پس از اینکه ستاد مشترک ارتش کره شمالی اعلام کرد، پیونگ یانگ آماده است؛ در صورت هرگونه اقدام تحریک آمیز سیاسی، اقتصادی و نظامی واشنگتن علیه این کشور، به مواضع آمریکا حمله کند، «گری راس» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک عقب نشینی آشکار از کره شمالی خواست به پای میز مذاکرات شش جانبه بازگردد./آسوشیتدپرس

یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز پس از تصویب طرح تحریم در مجلس آمریکا علیه این کشور گفت: در صورت امضای قانون تحریم های ضدروسی از سوی ترامپ، مسکو به عنوان یکی از تدابیر ۳۵ دیپلمات آمریکایی را اخراج خواهد کرد.

در حالی که کره و روسیه در قبال تحریم های آمریکایی همچنان عملیات های تقابلی برای خود در عرصه رسانه ای تعریف می کنند مقامات وزارت خارجی به کلی گویی در مواضع بسنده می کنند.

در همین خصوص، سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه در پایان نشست مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره قانون تحریم‌های جدید امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تحریم های جدید آمریکا را نقض فاحش برجام ندانسته است.

وی گفته است: نقض برجام صورت گرفته ولی با نقض فاحش برجام و نقض اساسی برجام فاصله داریم، در مورد نحوه عکس‌العمل به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش خواهیم کرد و دستور مقتضی را هیأت نظارت اتخاذ خواهد کرد.

همین مواضع منفعلانه مسئولان سیاست خارجی کشورمان باعث شده است که ترامپ این روزها سودای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.

ادامه مواضع منفعلانه دولتمردان ایران که با روی کار آمدن دولت تدبیر آغاز شد در حالی است که تجربه نشان داده عقب نشینی در مقابل ایالات متحده آنها را برای افزایش تحریم‌ها و فشارها جری تر و مصمم‌تر خواهد کرد و مقاومت در برابر آمریکایی ها آنها را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

همچینن خداوند در قرآن کریم به مسلمان‌ها در مذاکرات با دشمنان هشدار می‌دهد: «یا ایها الذین امنوا ان تطیعوا الذین کفروا یردّوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین، بل الله مولاکم و هوخیر الناصرین» (آل عمران/۱۵۰-۱۴۹)
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر از کسانی که کفر ورزیده اند اطاعت کنید شما رابه عقب باز می گردانند. پس زیانکار و بازنده بر می گردید.

گفتنی است تحریم‌های جدید آمریکا  که تحت عنوان “مادر تحریم‌ها ” شناخته می‌شود موجب شده است آخرین امیدها به برجام نیز رخت بر بندد و دستمایه شوخی و طنز کاربران فضای مجازی شده است.

سیاوش آقاجانی فعال رسانه‌ای گیلان در همین راستا در فضای مجازی نوشت: ” سرتو بالا بگیر! حالا چیزی نشده که! رای دادی که پدر تحریما رو در بیارن حالا عوضش مادرشو آوردن!”

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه